Westernsadel! Tips?

Beckie

Trådstartare
Hejsan!
Jag är lite på jakt efter en westernsadel och har hittat en på HovoTass som inte är dyr alls, precis en sådan prisklass jag gillar :P! Budgetsadlen, med andra ord. Är det någon som har köpt den eller har någon erfarenhet om den, eller vet något öht om den som är värt att veta?? Vill ju inte lägga pengar på något som inte är bra.
Vet ni någon annan westernsadel som inte är så dyr men ändå är bra??
Tack på förhand:)!

Sv: Westernsadel! Tips?

Kolla på samma företags begagnadsida! Om budgetsadeln ligger bra så kan den duga att rida runt i rent allmänt. Dock rekommenderar jag att man satsar på en rejäl sadel från början och begagnat är då överkomligt i pris;)

OKej. Jag kollar även runt lite efter begagnade sadlar men även de är rätt dyra :smirk:
Tack för svaret :)

Jag har en som jag köpte i våras men den är till salu för den är aningen för smal för min breda häst. Den är dock mjuk och skön att sitta i jämfört med betydligt dyrare sadlar. Hästen behöver också ha en rejäl manke för att inte hamna i framvikt och min häst är nästan platt. Med builtup pad ligger den rakt, men blir då för smal. Tycker den är helt ok för att vara en budgetsadel i alla fall.

OKej, och den köpte du från Hov o Tass eller?? Eller var det en annan budgetsadel :P! För om sadlen är bra i sig och passar så kan man ju lika bra skaffa den :)

Risken med en sådan budget sadel är att den är sned i bommen, den kan förstöra hästens rygg på långsiktigt håll. Även om du vill ha en billig sadel så kan du hitta begagnade som är bättre än den du tittar på. Var noga med bommen när du köper sadel...

Jag testade en sådan sadel, den bredast men den va som vanligt för smal men den var väldigt mjuk och smidig i lädret, nästan som om den varit oljad i flera år..tyckte iaf jag var väldigt skönt att sitta i!
Dessutom så är den ganska snygg, för attt vara budget!

Vad har ni för hästar som budgetsadeln var för smal för? Intresserad då jag också funderar på att köpa den.

Ja jag köpte den där. Deras budgetsadel. Vilken storlek och vidd ska du ha? min är som sagt till salu. Du kan PM:a mig om du är intresserad.
Katri: Min häst är korsning varmblodstravare/quarter/Dölehäst. Hon är ganska kraftig och har långa bogblad och en väldigt låg manke. Hade hon haft mera manke skulle den legat bättre. Den hamnar rejält i framvikt och med builtup pad blir den för trång. Hon har x-vid på vanliga sadlar.

Senast ändrad:

Ja, jag ska tänka på det :)! Har lite folk som kan hjälpa mig med det. Är för okunnig om sadlar för att lite på mig själv ^^! Men jag ska tänka på det och ev köper jag en begagnad.

Okej :)! Ja, jag tycker också den är väldigt snygg för att vara budget. Vad är det för häst du har? Eftersom den var för smal menar jag :P

Storleken ska väl vara 14"-15" iaf och bomvidden är jag faktiskt inte säker på. Ska fråga någon som kan det dära :P! Men jag tror han ska ha normal.

Okej, sätet skulle nog funka, dock vet jag inte riktigt med vidden. Den vidden är ganska bred va?
Men som sagt ska jag höra med en som kan detta lite bättre än jag :P!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 430
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur