Westernsadel till kort och bred häst

T

tinystina

Jag har en islänning som jag vill ha en inte allt för dyr westersadel till. Hon är ganska kort och bred. Vad brukar folk med tex fjordingar ha för sadlar? Har kollat lite på Abetta på internet och även Lucky S all around som finns på börjes, den verkar både bra och inte så dyr, gör inget om det inte är kanonkvalitet, ska bara ha den till omväxling när jag känner för det. Hur stor är Quarterhorse bar? Jag vet att det skiljer mellan märken, men ungefär i jämförelse med engelska sadlar. Jag är ganska liten, har ridit i 16" engelsk sadel och trivts med det, är 15" lagom storlek till mig i westernsadel?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Westernsadel till kort och bred häst

Quarterhorse bars är en sk "Normal" bom. En full quarter=vid och extra full quarter=extra vid.

Abettan i börjes har en Semi quarterbom och är alltså lite smalare än en normal.

Arabsadlar passar ofta lite grövre hästar som är korta i ryggen.

15-15,5" är normal damstorlek på en westernsadel.

Jag kan tänka mig att en arabsadel skulle kunna passa bra, det beror på hur rak din islänning är i ryggen? Enda sättet att veta är att prova.. :-)

Jag har en arab med kort och bred rygg och han har rätt så rak rygg och till honom har jag en Big Horn Arabian Light som finns att köpa på HÖÖKS, bl.a. Den är inte heller så dyr - 7000 kr och brukar finnas billigare begagnat.

Jag är också rätt liten och kan rida i en 16,5" engelsk sadel och min westernsadel är 15,5" vilket fungerar utmärkt. Den är jätteskön att sitta i!

/Camilla

Hur mycket får den kosta?? Ja har en islänning, å ja har en rundskuren premiersadel full quarte till honom, den passar utmärkt! Dock är min pålle ganska så stor och grov.. :)

Hej! Jag tror 15" säte kan passa dig. Jag har en Simco sadel till salu om du är intresserad. den är för hästar med kortare rygg. den är 6.5 cm bred i bommen. Du kna ju höra av dig om du är intresserad.

Liknande trådar

Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 256
Senast: 4BarsRR
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 382
Senast: 4BarsRR
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·
Western Vad säger ni om en Westernsadels tryckfördelande yta? Anser ni den generellt sett större än en sadel av engelsk typ, dvs vanlig hopp-...
Svar
5
· Visningar
2 382
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama