Westernsadel till Islänning??

F

fotis

Vet inte om jag lägger den här frågan på rätt ställe, men jag provar. Finns det nån som vet om det finns westernsadlar som passar islänning, dvs kort och med bra bogfrihet, men ändå har ett fullstort säte???

Sv: Westernsadel till Islänning??

Vänninan köpte en Big Horn Arabian Light, halvsyntet, till sin.
Den passar hjälpligt, kunde vara lite flatare i bommen liksom.

Det finns andra varianter oxå, som till Haflinger vet jag det finns en modell.

Rundskurna som föreslaget är en bra början.

Bredden kan dock vara ett problem....

Nu har jag en island/fjordkorsning, men exakt samma problem (+ att jag behövde en mycket bred bom).

Efter lite tips här på Buke provade jag en Montsegur. Passade super, både till mig och hästen!
Hade även en Deuber&Partner trail rider tidigare, men sätet var för brett för mig (dåliga/svaga höfter..). Men den passade bra på hästen i många år.

Jag har en montsegur! Jag och hästen är jättenöjda sedan 1 1/2 år tillbaka! Möjligen är den till och med lite stor i sätet till mig, men då svängningen är perfekt för hästen så ger jag mig inte på att leta ny nu.

Tack för tipsen, ska kolla runt lite. Är det så att syntetsadlarna är bra för korta ryggar??

Det är så att det finns en del märken som börjat tillverka sadlar för just islänningar och fjordingar etc... men de går upp i prisklass men annars är det att leta efter en rundskuren sadel med lämplig bomstorlek. De kvadratiska går inte alls till de där små ryggarna om det ska vara fullstort säte =)

Nej, det är ju så. Har ingen chans att klämma ner rumpan i ett säte under 15" :crazy:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: SiZo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Skola & Jobb Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute. Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 318
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar