Westernsadel till häst med hög manke?

E

EvaLena

Jag har ett kallblod med väldigt högmanke som jag skulle vilja rida western med. Någon som vet hur en sadel ligger på en sån häst? Finns det nån speciell sort som man kan använda? En vanlig westernsadel klämmer för mycket på manken.. Tacksam för alla svar!

Sv: Westernsadel till häst med hög manke?

Jag har ett kallblod med väldigt högmanke som jag skulle vilja rida western med. Någon som vet hur en sadel ligger på en sån häst? Finns det nån speciell sort som man kan använda? En vanlig westernsadel klämmer för mycket på manken.. Tacksam för alla svar!

jag har varit med om just det där problemet. Har du testat Double C sadlarna??? Jag hittade det som heter.... hmmm trail apach tror jag det var... den låg kanon på hästar med hög manke.

Tack för tipset! ska ta en titt på dom sadlarna! :)

Japp jag har en sån sadel. Den e för hög manke men mina pållar e mer normal mankade :) så d e mycke luft:)
E egentligen i högsta laget tycker jag,tycker nästan sadeln blir lite vinglig speciellt ena pållen som inte har så mycke manke.

Jag har en häst med väldigt hög manke o har en Galand reiner. Den är toppen:bump:/c

Double C Apache var den enda westernsadel som låg hyfsat på min häst, men hon har nästan ingen manke alls. Det var inte mycket luft ovanför manken ändå. Jag undrar verkligen om de kan passa häst med hög manke.
Men det är ju bara att du provar förstås.

Double C Apache var den enda westernsadel som låg hyfsat på min häst, men hon har nästan ingen manke alls. Det var inte mycket luft ovanför manken ändå. Jag undrar verkligen om de kan passa häst med hög manke.
Men det är ju bara att du provar förstås.

var den enda som passade min med hög manke oxå! Höll just på att ge upp och köpa en flex men det är dubbelt så dyra...

Jag har en Double C Nevada Fancy till min häst med hög manke. Den är toppen!

Om man har en häst med extrem manke som i mitt fall. Han hade nog kunnat ha en q-bom en jag gick upp på full q bom och satte built up för att den inte skulle ligga på manken. Visst är det ultimata en sadel som inte behöver paddas upp men i vissa fall kan det vara det enda rätta...

Jag har en häst med MYCKET manke... jag löste det genom att hitta en padd med paneler på sidorna och luftkanal längs manke/ryggrad. Vilket gör att den inte klämmer manken ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 180
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar