Westernsadel till bredryggad häst?

Rimfaxe

Trådstartare
Vad säger ni om en Westernsadels tryckfördelande yta? Anser ni den generellt sett större än en sadel av engelsk typ, dvs vanlig hopp- eller dressyrsadel?
Jag tänkte ev försöka finna en sadel som fördelar ryttarens vikt på en relativt stor yta. Tänkte ha sadeln till uteritter och långritter. Detta för att jag inbillat mig att W-sadlar är bekvämare för häst och ryttare under längre ritter och dessutom stadiga att rida i.

Nu till problemet. Jag har en otroligt bred häst, dessutom kortryggad. Mer än en person har sagt att denna häst inte är en "ridhäst" men nu har jag den häst jag har, och jag skulle inte vilja byta bort honom mot någon annan häst.
Jag mätte lite slarvigt hur vid han är över ryggen, ca 3 fingrar bakom bogbladet. Ca 130° vinkel, så ger det väl ett hum om att ja, han är ganska så vid... :angel:

Finns det öht en chans till att hitta en W-sadel till ett vettigt pris? Den är inte tänkt att användas dagligen, utan sporadiskt, så strunt samma om den inte är en skönhet att se på eller om den inte kommer att hålla ett sekel. Jag vill bara höra vad ni har att säga om det, efter att jag har läst lite andra trådar här på forumet som inte verkar så lovande gällande min häst.
Jag har fått för mig att Abetta har vida syntetsadlar? Dock inte sett någon IRL, så jag kan varken bekräfta eller förneka det.

Om det inte finns en rimlig chans att köpa en sådan vid och kort sadel som min häst behöver, så kan jag ju lika gärna ge upp mitt sökande här och nu.

Sv: Westernsadel till bredryggad häst?

Den vidaste och kortaste jag sett är WI Draft Horse Special, hör och häpna, den säljs på Börjes :D . Mitt ök är 120 grader och denna sadel är för vid för henne, kanske något för dig att prova?

Det låter ju lovande. Chansen att hitta en begagnad sådan är kanske dock liten kanske?

Någon fler här inne som sett Simco Supreme Draft Horse Special som bl a Börjes säljer? Tänkte om den passar rak eller svängd rygg, hög eller låg manke o.s.v. o.s.v. Min första westernsadel var faktiskt en Simco, och den var inte alls så pjåkig :)

72860-002.jpg

Jag har haft lite funderingar på förut att prova en abetta wide trail. Säljs av bl a milsta. Vart aldrig av att jag prova någon eftersom jag besluta mig för att prova engelska sadlar.

stallägarens häst har en jättevid westernsadel den är nästan rak inte mycket böjd om man säger så.. så visst de finns,

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 795
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama