Westernsadel, MÄRKE??

G

gooos

Finns det nån som kan berätta för mig hur man kollar vilket märke en westernsadel har. Jag har just köpt en häst och det följde med en westernsadel på köpet. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för sadel och vad det kan vara för pris på den.

Sv: Westernsadel, MÄRKE??

vi skulle ta å starta en västernorrland tråd, jag som inte ens satt igång och träna skulle inte ha något emot att få veta hur jag kommer in i western-norrland. ;) (hoho, det där blev nästan lite fyndigt till och med. ;) )

Jag kan hjälpa dig :)

Vi i timrå håller till klubben WINN, Westernryttarna i nedre norrland ( www.winnwestern.se ) många är dock från ånge men de flesta tävlingarna kommer hållas på Timrå. vi har även på timrå träningar 1-2-3-4ggr/månad (lite olika) och planerade Clinics.
Vi i timrå är ett bandat gäng, finns många nybörjare. ibland har vi Trail-dagar (utan tränare dock, och GRATIS!) där vi tar fram Broar, grindar och bommar i alla dess möjliga former just för att få fler intresserade :)

*reklam*

Åhh, va kul... jag känner mig verkligen grön med ett uppehåll från hästar på ett par år, och nu rider jag en startande kallblodstravarhingst som jag ridit in själv men inte har utbildat eftersom jag känner att jag behöver HJÄLP!

Jag rider lektion på timrå, så där känner jag mig iaf LITE hemma, men det är lite nervöst och läskigt att börja dra med sig hästen också. Speciellt då han inte ens satt sin hov i ett ridhus och jag inte har nån aning om hur han kommer reagera på att gå i ett ridhus i grupp. Han kommer antagligen tycka att det är hur kul som helst med alla andra hästar runt sig, sällskapssjuk som han är.

Jag har sett anslag om att rida för Kicki, men det står aldrig någon anmäld... men det är altså träningar så ofta ändå? Hur mycket kostar det och hur många brukar ni vara på varje träning? Vet du vilka dagar?

Måååånga frågor.... :D

på lapparna står det inte många namn, de flesta har redan "bokat" sedan länge, andra ringer in ;) men det är alltid många iallafall. tror det är 150kr/timma om man är 2, är man ensam är det 250kr/timma (om jag minns rätt, mamm som betalar :o )
Datumen står på lappen. kicki är jättesnäll. tar sig an allt och alla. jag tror inte hon tar sig an mer än 2st per grupp. men hon har flera grupper på rad.

du har nog sett "min" medryttis, Choice, ser du en muppad brunett med slitna kläder/varseljacka/mjukisbyxor med mössa (har alltid huvudbonad) med svarta glasögon som ser halvrubbad ut så e d bara att gå fram och hejja.
om du tycker något ser konstigt ut när jag rider, (tex när vi tvärnitar och backar travar runt i olika cirklar osv osv) så får du gärna fråga vad jag håller på med. måna tycker nog att det ser brutalt ut, men förstår man vad jag/andra håller på med så är det inte så hemskt. jag pratar gärna western, jag är väldigt "open minded" när det gäller olika stilar mm.

kommer ihåg när mamma första gången såg kicki göra så att spider skulle luta hänga på bettet (inget våld) hon blev typ arg för att hon "flängred", och helt plötsligt utvecklade han sig som en blomma, han har aldrig gått så fint förut.. sedan när kicki berättade efteråt vad hon gjort (drivit in honom i bettet) så förstod vi och det var inte "brutalt" på något sett rätt gjort. alla dessa dressyrtränare har försökt pracka på oss graman (dock totalvägrat) mm, när man kan "flängrida" 10 varv på en riktigt tjurig häst och sedan få en "prins" som går utan spänningar...

synd bara att det är A2/kvarka på THF nu, men efter det så kan du knata dit pållen din!

btw, vilken e din ridskolefavorit? Mina är Nalle, Linnie, Sabine och Regina ;)

Jag hade skrivit ett låååångt inlägg men då låg bukefalos nere... *morr*

Jag är ju bara i timrå när jag rider, så jag har inte sån stor koll på något jag. ;) Har nog bara varit in i privatdelen en gång. :o

Inte har jag någon särskild favorit av ridskolehästarna heller... jag gillade Kelly starkt men hon finns ju inte längre. :cry:
Jag har inte ridit så många heller, hade Gandalf nästan hela förra terminen och han är trevlig, man blir så glad när han äntligen börjar slappna av och gå i en lägre form istället med skallen uppe i taket. ;)
Sabine har jag testat en gång (sen åkte hon i karantän... så då blev det Cottan istället) och jag gillade henne med, lite att jobba med. ;)

De enda jag inte riktigt fastnat för är "allas" favorit Regina och Elmer av förklarliga skäl. Men jag har bara ridit dem en gång var så det är lite tidigt att uttala sig om det. ;) *s*

Men nästa gång, kolla in i första boxen till vänster ;)
Gandalf tycker jag är trevlig, dock väldigt stel, skulle vilja göra några westernövningar för att få han mjuk dock.
regina red jag några ggr men hon blev bara mer oh mer fipplig i munnen.. så förstår om hon är helt olik nu som 2005 (när jag red på ridskolan) elmer e astråkig ;)
Jag red sabine hos förra ägaren + ridstadion, förut var hon lugn osv men på thf blev hon värre...
red linnie hos förra ägaren med, då var hon superlyhörd för hjälperna, kändes som en w-inspirerad pålle. tin-tin var NH/lite westerntränad dock inte på sitt bästa humör när jag red ;)

vilken dag rider du? jag e extremnyfis :)
Äförsöker även värva medlemmar till oss W-inspirerade ;)

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka