Westernsadel jämfört med engelsk sadel...

M

maja300

Jag går i tankarna på att köpa en westernsadel, men har aldrig någonsin ridit i en sådan. Hur mycket stadigare och säkrare sitter man i en westernsadel jämfört med en "vanlig" sadel? Är det stor skillnad? Har nämligen en häst som bockar och far en hel del (riktig rodeo när man är ute) så det skulle vara kul att våga lite mer, måste säga att jag blir lite feg och nervös (skakig i benen) när han sätter igång som värst... det händer ju lite då och då att man får sej en "resa" :crazy:

Jag kan bara tala för mig själv, men jag sitter väldigt stadigt i westernsadeln. Om en häst far åt sidan eller bockar odyl så tar jag automatiskt ett tag i hornet. Det kommer som en reflex efter många år i westernsadel. Du har även fendrar istället för de tunna stiglädrena så benen stannar lättare på plats.

Kan rekommendera en Stocksadel annars !! Den har stöd fram som gör att man inte kommer framåt och ett relativt högt bakvalv som gör att man sitter super stadigt !!!
Kika på någon bild på annonssidorna om du inte vet hur de ser ut !

Hej Maja,

Jag bor i Södra Sthlm. Om du vill kan du komma hem till mig och prova att rida på någon av mina hästar i en westernsadel.
Har några olika, då vet du hur det känns och vet vad du skall leta efter sedan. Om du nu ens tycker att det känns bra, kanske du väljer engelsk sadel ändå...
OBS! Jag är ingen instruktör eller försäljare utan bara en vanlig westernryttare som gärna delar med mig av mina kunskaper i den mån någon nu vill ha dem...

Du kan maila på eva@skrutten.nu om det är intressant.

mvh Eva

:o snäll och snäll......
Klart man vill vara hjälpsam, om man kan...
På kuppen kanske det blir ytterligare en westernryttare, eller ännu bättre, kanske en trevlig ridkompis! :)

mvh Eva

Synd att jag inte varit in och tittat på eventuella svar... det hade varit trevligt att provrida en westernsadel :) Nu har jag i alla fall skaffat en egen... men det känns ruskigt ovant måste jag säga :crazy: Kanske ska ta någon kurs så man lär sig hur man gör. Kommer inte börja "rida" wertern, men bara att sitta rätt i sadeln tycker jag verkar knepigt! Någon här som kan ge några korta råd på hur man beter sig? :smirk: *ganska ont i rumpan*

Är det säkert att det inte är en planka du köpt istf en sadel? ;) Alla de w-sadlar jag suttit i har varit väldigt bekväma.

Du kanske har för korta el långa fendrar. I övrigt ska man sitta som i alla andra sadlar, lodrät sits. Sitt på sittbenen och vrid om benen så att du verkligen har lårens insidor mot hästen och inte baksidorna.

Ja man börjar ju undra :crazy: Men hon i affären rekomenderade sadeln som den bästa av de sadlar hon hade till det priset (13.000 kr kostade den å då trodde jag att den borde vara hyfsad kvalitet... kan ju inte någonting om western så jag får lita på de jag rådfrågar ;) ) Provade igenom många sadlar i affären och tyckte väl denna var bäst där, men väl på hästen så kändes den hård i sätet. Men jag tror du har rätt angående fänderlängden. Tror jag red med för korta, då jag normalt alltid rider i mina hoppläder. Ska prova med att länga dem så får vi se...

Jag håller inte med om att westernsadlar vanligtvis är väldigt bekväma. Jag skulle nog vilja hävda tvärtom :crazy:. De är bekväma med tanke på hur stadigt man sitter, men de är inte på långa vägar lika mjuka i sitsen som en engelsk sadel. Första gången jag provade en westernsadel tänkte jag "jisses, ska dom vara så här hårda" men tydligen så ska dom vara det för jag har hitils inte provsuttit i någon som är mjuk (har även provat dyrare märken). Ska man hitta en westernsadel som är lika mjuk som en engelsk får man nog leta länge :)

Jag brukar alltid få ont i början i en ny sadel. Men de går över efter nån vecka då man vant sig vid just den sadeln.

Måste bara få påpeka att w-sadlarna är ruuuuskigt tunga. Kan knappt sadla utan pall :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 404
Senast: Karminnie
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka