Westernsadel - Bakgjord?

F

fluga

Ni westernmänniskor kan säkert svara på min fråga jag funderat över. Är bakgjord ett krav när man rider i westernsadel, och isf varför? Ser många annonser där inte någon bakgjord ingår, så blir lite förvirrad. Går det att rida utan? :D

Sv: Westernsadel - Bakgjord?

Bakgjorden är främst för att hålla sadeln på plats vid belastning vid tex roping eller kossklasser. Jag har min för att sadeln inte ska vippa eftersom den inte liger helt perfekt. Ingen bästa lösning men det funkar. Viktigt att bakgjorden är lagom åtdragen vilket är ungefär en knytnäve på höjden mellan mage och gjord. En för lös gjord är farlig, den kan hästen fastna i. En del drar åt dem hårt men de flesta har den lite lagom lös. Hoppas detta svarade på en del av dina funderingar.
Mvh C

Jag har lärt mig att bakgjorden ska ligga an mot magen, annars blir det ett ryck i magen på hästen om sadeln lättar bak.

Jag har en för ungefär samma anledning som B070715. I extremt branta nerförsbackar, om min häst stoppar ner huvudet som han gillar att göra, har bakdelen på min sadel börjat åka upp- ganska läskigt! Men man behöver absolut inte ha en om man inte har såna problem med sadeln och man inte rider roping eller kosseklasser.

Jag har också lärt mig att man ska kunna få in en knytnäve emellan gjorden och magen- detta för att revbenen längre bak där den här gjorden sitter åker ut och in mycket mer om hästen andas hårt än däruppe vid den vanliga gjorden, och man vill så klart att dom kan andas fritt.

...ska man kasta nagra snoren ska gjorden sitta at!!!!! Inga knytna navar! HAr du en knuten nave mellan bakgjord och hastbuk ar det mktmkt latt att fa problem ant med en sadel som (vid roping) faktiskt dras over bogbladen upp pa hastens nacke eller en hov som fastnar. For ja, aven med en knuten nave kan en bakhov fastna i bakgjorden.

Ska det vara en bakgjord - sa ska den ligga an mot hasten! Annars, ta bort den.

Och TS: nej det ar verkligen inget krav :D

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat