Sv: Westernryttare, se hit!
För att ta de långa svaret lite kortare....
Om du tror att alla westernhästar går på bogarna ska du nog ta och se över dressyrhästarna också! VÄLDIGT många dressyrhästar går på bogarna utan att ryttaren ser/känner detta eftersom de går högra med huvudet/halsen och ser då ut som om att de inte går på bogarna...
I Western gäller det, lika mycket som i vilken annan gren som helst, att få hästen att sätta under sig och lyfta upp bogarna, detta spelar ingen roll i vilken form den håller huvud/hals i.
Stjärnsporrarna ska inte användas på samma sätt som ett par engelska sporrar, westernsporrarna ska rullas mot hästens sida för att "kittla" den lite för att på så sätt gå undan för det lilla trycket, men sjävlklart kan man få säga till hästen lite mer om den inte lyssnar efter ett tag, men då får man öka trycket lite i taget...
För att hästen ska kunna göra stopper bra MÅSTE den kunna sammla sig och sätta under sig väldigt mycket. Men sedan vill nog ALLA ryttare att hästen ska stanna på bakbenen, man vill ju inte ha en häst som stoppar på frambenen
Men när det gäller slidstops så han underlaget VÄLDIGT stor betydelse och så måste hästarna ha speciella skor som gör att de kan slida (glida) på underlaget.
Även när hästen "snurrar", eller spinn som vi westernryttare säger, så handlar det om att få hästen att lägga vikten på inner bakben. Så halta blir dem inte om man tränar som man ska (gäller vilken typ av ridning som helst)
Uppvärmning av avskrittning är lika viktig för westernhästar som för vilken annan häst som helst, så var du har fått det ifrån förstår jag inte...
Alla hästar behöver inte ridas på stångbett. Men tävlar man på hög nivå måste man rida hästar 6 år och äldre på stång. Men syftet med stångbettet är att inte ta i hästens mun utan att styra den med sk. "neckreining" när man står genom att lägga an yttertygeln mot halsen och de hela ska vara med så lite hjälper som möjligt...
Om jag ska säga vad jag tycker så tycker jag western är bättre än dressyr, i western ger man i alla fall eftergift till hästen när den jobbar rätt, dressyrryttare har ju hela tiden kontakt med hästens mun...