Westernryttare, se hit!

D

dampe

Jag är en sån där typisk dressyrmänniska. Jag förstår inte varför hästarna måste gå så långt nere med huvudet :confused: Är det inte meningen att dom ska böja på nacken, annars går dom väl på bogarna???
Sen har jag aldrig förstått meningen med era stjärnsporrar heller, får inte hästarna ont? Och hästarna måste väl bli halta efter typ ett år så som alla ni tränar snurrar och stopper...? Har hört att ni varken värmer upp eller varvar ner vid träningar/ tävlingar :crazy:
Och varför måste alla hästar ridas på stångbett??

Då måste väl ändå dressyr vara att föredra. Tycker jag
:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Westernryttare, se hit!

det där med att hästarna måste gå så långt ned med huvudet är ju enbart för att de ska kolla ordentligt vart de sätter fötterna och stjärnsporrar har vi enbart för att det är snyggt med lite extra tingel och tangel.

Självklart värmer vi aldrig upp våra hästar eftersom de då enbart blir lösgjorda och trevligare att rida. Sen att uppvärmning förebygger skador är enbart en myt. Det skulle då aldrig hjälpa på mina hästar som är kroniskt halta efter alla spins och stops de har gjort.

Sen varför alla hästar rids på stångbett är därför att vi westernryttare inte är kapabla till att använda två händer när vi rider och för att hästen ska stanna så fort som möjligt i våra stops.
Så ja, dressyr borde man nog föredra :rofl:

förlåt mig men jag kunde inte hålla mig :devil:

För att ta de långa svaret lite kortare....
Om du tror att alla westernhästar går på bogarna ska du nog ta och se över dressyrhästarna också! VÄLDIGT många dressyrhästar går på bogarna utan att ryttaren ser/känner detta eftersom de går högra med huvudet/halsen och ser då ut som om att de inte går på bogarna...
I Western gäller det, lika mycket som i vilken annan gren som helst, att få hästen att sätta under sig och lyfta upp bogarna, detta spelar ingen roll i vilken form den håller huvud/hals i.

Stjärnsporrarna ska inte användas på samma sätt som ett par engelska sporrar, westernsporrarna ska rullas mot hästens sida för att "kittla" den lite för att på så sätt gå undan för det lilla trycket, men sjävlklart kan man få säga till hästen lite mer om den inte lyssnar efter ett tag, men då får man öka trycket lite i taget...

För att hästen ska kunna göra stopper bra MÅSTE den kunna sammla sig och sätta under sig väldigt mycket. Men sedan vill nog ALLA ryttare att hästen ska stanna på bakbenen, man vill ju inte ha en häst som stoppar på frambenen :crazy: Men när det gäller slidstops så han underlaget VÄLDIGT stor betydelse och så måste hästarna ha speciella skor som gör att de kan slida (glida) på underlaget.
Även när hästen "snurrar", eller spinn som vi westernryttare säger, så handlar det om att få hästen att lägga vikten på inner bakben. Så halta blir dem inte om man tränar som man ska (gäller vilken typ av ridning som helst)

Uppvärmning av avskrittning är lika viktig för westernhästar som för vilken annan häst som helst, så var du har fått det ifrån förstår jag inte...

Alla hästar behöver inte ridas på stångbett. Men tävlar man på hög nivå måste man rida hästar 6 år och äldre på stång. Men syftet med stångbettet är att inte ta i hästens mun utan att styra den med sk. "neckreining" när man står genom att lägga an yttertygeln mot halsen och de hela ska vara med så lite hjälper som möjligt...

Om jag ska säga vad jag tycker så tycker jag western är bättre än dressyr, i western ger man i alla fall eftergift till hästen när den jobbar rätt, dressyrryttare har ju hela tiden kontakt med hästens mun...

det där med att hästarna måste gå så långt ned med huvudet är ju enbart för att de ska kolla ordentligt vart de sätter fötterna och stjärnsporrar har vi enbart för att det är snyggt med lite extra tingel och tangel.

Självklart värmer vi aldrig upp våra hästar eftersom de då enbart blir lösgjorda och trevligare att rida. Sen att uppvärmning förebygger skador är enbart en myt. Det skulle då aldrig hjälpa på mina hästar som är kroniskt halta efter alla spins och stops de har gjort.

Sen varför alla hästar rids på stångbett är därför att vi westernryttare inte är kapabla till att använda två händer när vi rider och för att hästen ska stanna så fort som möjligt i våra stops.
Så ja, dressyr borde man nog föredra :rofl:

förlåt mig men jag kunde inte hålla mig :devil:

Härligt svar... :d

Om jag ska säga vad jag tycker så tycker jag western är bättre än dressyr, i western ger man i alla fall eftergift till hästen när den jobbar rätt, dressyrryttare har ju hela tiden kontakt med hästens mun...

Vi ger ockso eftergift på våra hästar, men kanske inte på samma sätt som ni gör. annars kan ju inte hästen lära sig vad som är rätt. men jag ahr sett många westernryttare som tar i jättemycket när dom rider sina hästar. typ sågar och sliter jättemkt för att få dom att backa :confused: eller om dom inte vill göra en viss sak sliter dom tag i ena tygeln och drar in dom på en pytteliten volt, sammtidigt som andra tygeln hänger.

Varför????? :confused: :crazy: har undrat det ett tag sen jag sett en del rida sina hästar så. gör alla det inom western eller?

Tilläggas bör väl att man inte tränar på spinn o stopp varje dag.
Liksom man inte ska träna på galopppiruetter och passage på varje pass.

Mitt tips till den som vill veta mer om hur western bör se ut är att titta på större tävlingar. Tidigare i höstas så visades AQHA's World Show LIVE via nätet. Ett mycket bra sätt att se många bra ekipage.
(Samma gäller andra grenar också. Snöa inte in på de egna mindre tävlingarna här i Sverige.)

Nej, alla gör inte så där. Precis som att alla inte rider rollkur.

Varför folk tränar som de gör är bäst att fråga individerna själv om.

Vid all ridning (och observering av ridning) gäller ju att använda sitt sunda förnuft. "Är det verkligen grenens anda att göra så där?"

undrar bara eftersom jag har sett flera som ridit så :confused: så man börjar ju undra om western kanske inte är så jättebra som alla säger

Jag har sett flera inom andra grenar som rider lika illa. Det enda som skiljer dem är utrustningen.
Just därför jag rekommenderar att man börjar titta på lite högre nivå om man vill lära känna en gren.
Och ser man nåt man inte fattar, så fråga och använd sunt förnuft.

Om vi rider så pass jättehemskt, hur kommer det sig då att flera kan rida hästen utan huvudlag?

Hur kommer det sig då att den blir allt populärare? Är det för att alla hästmänniskor är riktigt elaka och bara vill plåga sin häst?:devil:

:angel:

(förlåt om jag lät otrevlig)

Om vi rider så pass jättehemskt, hur kommer det sig då att flera kan rida hästen utan huvudlag?

Hur kommer det sig då att den blir allt populärare? Är det för att alla hästmänniskor är riktigt elaka och bara vill plåga sin häst?:devil:

:angel:

(förlåt om jag lät otrevlig)

:rofl: haha :rofl: Det måste vara därför! :idea: Och för att hästarna ska gå sönder ofta så vi kan skaffa nya:devil:

Men glöm inte bort att det finns många som inte kan rida utan huvudlag och aldrig skulle ens drömma om det.
Och det finns tusentals olika sätt att träna och rida sin häst när man är på hemmaplan. Och som jag tolkar det som är det sånt som TS stött på och inte förstått.
Ser man bara en sida av en gren är det lätt att tro att hela grenen är så. Oavsett gren.

Vi ger ockso eftergift på våra hästar, men kanske inte på samma sätt som ni gör. annars kan ju inte hästen lära sig vad som är rätt. men jag ahr sett många westernryttare som tar i jättemycket när dom rider sina hästar. typ sågar och sliter jättemkt för att få dom att backa :confused: eller om dom inte vill göra en viss sak sliter dom tag i ena tygeln och drar in dom på en pytteliten volt, sammtidigt som andra tygeln hänger.

Varför????? :confused: :crazy: har undrat det ett tag sen jag sett en del rida sina hästar så. gör alla det inom western eller?

Klart att jag vet att dressyrryttare ger eftergift, eftersom jag själv har ridit dressyr en gång i tiden, men jag tycker inte att det blir lika glasklart som eftergiften i western... men de är min åsikt de ;)

Det finns alltid svarta får innom varje gren, precis som du har sett vissa "westernryttare" så finns det folk som sågar ner hästen i "form" inom dressyren, "hoppryttare" som slår sin häst innan VARJE hinder och pressar hästen på för höga hinder för ofta osv. Listan kan bli lång...

Men jag acceprear dressyrryttare (tycker även att den är den gren, på elitnivå, med stora kraftiga hästar med ett mycket fint steg) Men att jag gillar westernstilen bättre och rider western själv är en annan sak... ;)

Klart att jag vet att dressyrryttare ger eftergift, eftersom jag själv har ridit dressyr en gång i tiden, men jag tycker inte att det blir lika glasklart som eftergiften i western... men de är min åsikt de ;)

Precis som du själv sen skriver i nästa stycke i ditt inlägg så rider man olika.
Det finns de som är väldigt tydliga med eftergift i dressyren också. :)

(Ville bara klargöra det.)

Precis som du själv sen skriver i nästa stycke i ditt inlägg så rider man olika.
Det finns de som är väldigt tydliga med eftergift i dressyren också. :)

(Ville bara klargöra det.)

Även detta känner jag till ;)

Nej alla hästar går inte med nosen i backen och på bogarna, man rider igenom hästen ordentligt och är noga med att den går med bakdelen ordentligt inunder sig, i pleasure (som jag har fattat det) går hästarna med rakare halsar, men dom är lika genomridna endå.

Sa som dom andra, kolla ordentligt på toppryttarna innan du drar slutsater.

Och självklart så finns det dom som tror att om hästarna går med nosen i backen så rider dom western ordentligt, men sånna ryttare finns det även i den Engelska ridstilen.

Senast ändrad av en moderator:

Men glöm inte bort att det finns många som inte kan rida utan huvudlag och aldrig skulle ens drömma om det.
Och det finns tusentals olika sätt att träna och rida sin häst när man är på hemmaplan. Och som jag tolkar det som är det sånt som TS stött på och inte förstått.
Ser man bara en sida av en gren är det lätt att tro att hela grenen är så. Oavsett gren.

Jo det vet jag, men jag syftade mestadels på en tjej som jag såg på en video här på nätet (hon red reining, det var även någon tråd här på western om henne), och självklart finns det flera.

Och sjä'lvklart finns det som inte kan det heller, det sa jag inte att det inte fanns, jag tillhör inte dom som kan rida utan huvudlag, men det är ett av mina mål! :idea:

Jag är en sån där typisk dressyrmänniska. Jag förstår inte varför hästarna måste gå så långt nere med huvudet :confused: Är det inte meningen att dom ska böja på nacken, annars går dom väl på bogarna???
Sen har jag aldrig förstått meningen med era stjärnsporrar heller, får inte hästarna ont? Och hästarna måste väl bli halta efter typ ett år så som alla ni tränar snurrar och stopper...? Har hört att ni varken värmer upp eller varvar ner vid träningar/ tävlingar :crazy:
Och varför måste alla hästar ridas på stångbett??

Då måste väl ändå dressyr vara att föredra. Tycker jag
:bow:

Du måste skoja med oss va!?
En sån här tråd finns för ALLA grenar...trav, dressyr, hoppning osv.

Folk som inte kan förstå att det finns avarter inom alla grenar känns lite insnöade tycker jag :smirk:

Alla som hoppar rider inte dressyr/markarbete.
Alla som rider dressyr sitter alltid och filar på banan och aldrig ute i skogen.
Inom travet travar man rakt ut ur stallet och rätt in igen utan att varva ner...
listan är lång på de fördomar som finns kring det mesta och det är löjligt att dra alla inom en gren över samma kam.

// M

Jag vet vilken video du menar.
Den tjejen känns som en dröm för hästens mun.
Och det finns fler som kan rida utan bett/huvudlag, oavsett gren. :bow: till dem!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka