Westernryttare på tv!

Kickis

Trådstartare
Nu handlar de ju om några ynka minuter, men i årets ponnyakuten får en av eleverna där hjälp av westernryttaren Moreno Söderlund. De visades i senaste avsnittet och finns att se på svtplay.
Då det är många engelskridande som tittar på det programet är de ju bra att westernridning visas som nått bra och jag tyckte han gjorde ett bra jobb. Läser man Ponnyakuten 4 tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164300
så verkar många tycka att de han sa och gjorde var bra!
Alltid kul för "våran" sport! :banana:

Sv: Westernryttare på tv!

Jag tyckte bara han skyllde på att det inte var en riktig sadel eller ett riktigt träns. Sedan föll han av.

Fast helt ärligt kan jag säga att jag hade förmodligen inte heller suttit kvar i den varianten av bockning hästen gjorde.

Skjuta rygg, sänka halsen och så på en mikrodels sekund befinna sig en halvmeter längre bak snett åt sidan ;) Den är välinövad den rörelsen tror jag...

Men sadeln är ju skit. Den passar ju inte alls hästen, utan glider framåt. Sen är det alltid konstigt att sitta i en sadel man inte är van med, och den sadeln ser verkligen inte bekväm ut, varesig för häst eller ryttare.

Nä, jag hoppas vi får se hästen med westernsadel, ja eller i alla fall nån annan sadel på och se hur den beter sig då.

Går programmet att se på internet?

Jag har träffat moreno flera gånger och även sett honom rida, (haft samma arbetsplats i många år tidigare) och det skulle vara intressant att se.

för det första så satt ju sadeln åt helsike dåligt, flög ju fram på halsen.

sen överlag i programmet så blir jag galen på meshanterandet av hästarna. som den där hästen som inte kunde ledas utan att dra iväg. Jisses hästarna har ju NOLL respekt för människan. Jävlarimig och en häst hade dragit iväg med mig då hade den fått backat i hundranitto sedan. jag sitter framför skärmen och blir helt frustrerad, det är ju livsfarligt så som dom låter hästarna bete sig. Vad är det egentligen som lärs ut på ridskolor? Lite mer Naturlig hästhantering hade kanske varit på sin plats.

lite sidospår nu kanske men kunde inte hålla tyst ;P

för det första så satt ju sadeln åt helsike dåligt, flög ju fram på halsen.

sen överlag i programmet så blir jag galen på meshanterandet av hästarna. som den där hästen som inte kunde ledas utan att dra iväg. Jisses hästarna har ju NOLL respekt för människan. Jävlarimig och en häst hade dragit iväg med mig då hade den fått backat i hundranitto sedan. jag sitter framför skärmen och blir helt frustrerad, det är ju livsfarligt så som dom låter hästarna bete sig. Vad är det egentligen som lärs ut på ridskolor? Lite mer Naturlig hästhantering hade kanske varit på sin plats.

lite sidospår nu kanske men kunde inte hålla tyst ;P

Sköjar du?! Försöka hålla emot en häst som är på väg att springa iväg - jo tjena... Den där "proffessionella handlern" ger jag inte mycket för... :angel:

Haha PANG sa det, så kom försvarstalen.
Jag säger inget om situationen, hans ridning, hans bedömning eller utrustningen.
Jag kommenterade bara de korta sekunder vi fick se i SVT, och hur det framställdes.
Han gnällde på utrustningen och åkte av. Här kommer präktige cowboysaren och gnäller om stjärtlappar och tuggar grus.

Istället för att visa hur han arbetade och förklarade sitt arbete för den unga tjejen ordentligt.
Han kan sitt jobb, synd bara att SVT inte kan visa det.

Istället för att visa hur han arbetade och förklarade sitt arbete för den unga tjejen ordentligt.

Troligtvis så gjorde han det. :grin:Men det är inte "bra" tv, så det kom inte med. Att någon ramlar av är ju nått de älskar att visa på ponnyakuten, så självklart visar de sånt istället. ;)

Haha PANG sa det, så kom försvarstalen.
Jag säger inget om situationen, hans ridning, hans bedömning eller utrustningen.
Jag kommenterade bara de korta sekunder vi fick se i SVT, och hur det framställdes.
Han gnällde på utrustningen och åkte av. Här kommer präktige cowboysaren och gnäller om stjärtlappar och tuggar grus.

Put on the hat and your a cowboy....right :grin:
Kan vara svor att lära utt till andra när man kan för lite själv.
Tycka pojken har mycket att lära sig. A few seasons on the Rodeo Circuit might help :bump:

Vill :bow: för Brink. Pricis som jag har sakt hela tiden, Green on Green makes Black & Blue, nubees "MÅSTA RIDA EN FÄRDIG HÄST OM DOM VILL KOMMA NON VART!"
Tycka programet vissa häst svergia valdig bra:
Rika föraldrar med bortskämpt barn som skaffa häster dom klara inte av.
Några år på ett ridskol skulla vara det bäste för alla.

För på ridskolan får du....
*Lära dig rida på en häst som kan nått?
*Lära dig rida en häst med egen vilja eller som är pigg?
*Lära dig leda en häst?
*Lära dig om foder och skötsel mer än teoretiskt?

Finns säkert ridskolor som lärt ut det, men långt ifrån alla. Det är först när du skaffar egen häst du faktiskt lär dig nått.

Tycka pojken har mycket att lära sig. A few seasons on the Rodeo Circuit might help :bump:

Vill :bow: för Brink. Pricis som jag har sakt hela tiden, Green on Green makes Black & Blue, nubees "MÅSTA RIDA EN FÄRDIG HÄST OM DOM VILL KOMMA NON VART!"

red 9 år på ridskola, lärde mig trava och galoppera lite grann, thats it. man utvecklas sjukt långsamt på ridskola, och det första året jag hade egen häst lärde jag mig mer än jag gjort 9 år på ridskola.

För på ridskolan får du....
*Lära dig rida på en häst som kan nått?
*Lära dig rida en häst med egen vilja eller som är pigg?
*Lära dig leda en häst?
*Lära dig om foder och skötsel mer än teoretiskt?

Finns säkert ridskolor som lärt ut det, men långt ifrån alla. Det är först när du skaffar egen häst du faktiskt lär dig nått.

Jag vet ridskoler är inte som dom var före där eleverna kunde utveckla sig till svor dressage/hopp ryttar i international klass, för dom fick ett bra grund att bygga på.

Visst kan du lära dig på en grön häst.....lära dig hur man :bump: på backen :D

Uppenbarligen känner du inte Moréno och vet vad han kan och inte kan... Otroligt duktig och jordnära kille som jag med största förtroende skulle lämna min unghäst till! Tyvärr håller han till i Skåne - vilket inte jag gör..

Ridskola? Och vad lär man sig där?? Åka runt på fyrkantspåret...... :grin:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: _FiA_
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix