Westernryttare om Active Stable...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Merrie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 503
M

Merrie

Ja, som sagt jag skulle vilja höra westernfolkets åsikter om Active Stable och även andra former av lösdrift.

Det verkar som dessa former av hästhållning inte uppskattas hos stora delar av den svenska hästägar/ryttar befolkningen, eller???

Så berätta nu, vad tycker just du?
:bump:

Sv: Westernryttare om Active Stable...

Har inte haft någon nära kontakt med just den sortens lösdrift, men har hört mycket om den. jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att ha hästen men det finns ju både för och nackdelar med allt. fördelarna är att hästen får göra allt en häst behöver och slipper stå i något litet stall någon stanns (menar inte att alla har små stall) men sedan finns det ju alltid nackdelar, det är allt är mekaniskt om något skulle gå sönder så står hästen där utan mat och du kan häller inte kontrolera hur din häst är i magen eftersom du inte vet vems hög som är vem. men jag tycker det är ett bra sätt skulle själv vilja ha min häst så ännu en fördel med det är att hästen är tvingad att gå till de olika sakerna och på det sättet motionerar ner lite själv den slipper oftare bli tjock i benen som annrs kan före komma om man har en liten hage där hästen inte behöver gå för att komma till maten hö mm.

Ofta är det ju så att man lättare och ljudligare gnäller om det man inte förstår sig på eller gillar än hejar på det man fattar och tycker är bra.

Med det i åtanke undrar jag om det verkligen är så att den formen av hästhållning "inte uppskattas hos stora delar av den svenska hästägar/ryttar befolkningen". Hur många har varit och besökt ett av de 4 (eller är de 5-6 nu?) Active Stables som finns? Hur många har verkligen satt sig in i hur systemen fungerar?

Vad gäller lösdrift blir det ju lite luddigare, då man kan kalla vilket ruckel som helst för ligghall och bara hästarna går ute dygnet runt så är det lösdrift i folkmun. Det begreppet är luddigare och svårare att säga hur det blir för hästen, eftersom det är så mycket faktorer som påverkar, inverkar och beror på människan och hur denna väljer att sköta utfodring, hästskötsel och markskötsel.

Min egna åsikt i frågan är att all typ av "friare" hästhållning är bra, så länge hästens behov av vatten, mat, vila, bra hage och omskötsel tillgodoses.

Det som är extra bra med Active Stable är att man har en liten annorlunda koll på hur mycket (eller ja, hur lång tid) hästen äter och för att hästen själv kan välja t ex när den ska äta sitt ev kraftfoder. Man får en lite mer detaljerad bild av hur hästens dygn ser ut, om man kopplar in en dator in i systemet, och man har en chans att lite tidigare upptäcka ev avvikelser i beteendet än om man bara kan titta på hur fort maten går åt.

MEN att sätta hästen i lösdrift/Active Stable är ingen universallösning och absolut inte ett sätt att slippa ansvaret.
Ett tält på en lerig åker kanske inte är så mycket bättre än en natt i en torr box där hovar och ben får en chans att torka från leran.
Det handlar om detaljer. Och ser man till detaljerna, så kan hästen få det riktigt bra, egentligen oavsett om man har hästen som frigående på lösdrift eller som fixerad i box på natten.

Jag har varit och tittat på ett av dessa aktivestables och visst gillade jag idén.
Men de hade en lösdrifts hall som var pytteliten o helt öppet längs ena sidan
vilket gjorde att all halm därinne var dyblött :crazy:
Hästarna hade sådana där mojänger på grimman som gjorde att
maskinen puttade ut mat när datorn sa att de skulle få.
kommer inte ihåg intervallet.
Men följden var att hästarna gick runt runt maskinen och provade om och om igen om de kunde få mer trots att de nyss fått.
Så de hängde hellre runt maskinen än höt som fanns i andra änden av hagen.
Tyckte det verkade stressande :angel:

Konceptet är bra och framförallt är det en bra grej om man har lite för lite mark, då man ju utnyttjar markerna maximalt med avskärmningar osv så hästarna "tvingas" röra sig mer än vad de kanske hade gjort annars. Förutsättningen är väl att man verkligen lägger ner krut på att markbereda ordentligt så marken håller.

Inget Active Stable ser ju likadant ut vad jag förstår så det är ju en flexibel lösning. Jag väntar själv på ettpersonligt besök ifrån dom för att få en lösning framtagen här hemma. Det kommer att vara ett alternativ till ett vanligt stall till men sedan får vi se vilket det blir. Tror dock att det är ett intressant alternativ för sto/föl/unghäst flocken som går på vanlig lösdrift idag.

Jag kommer nog inte att köpa hela konceptet dock. Automatisk utfodring till exempel har använts i Tyskland bland annat i åratal och jag tror nog att man kan komma ner i pris om man väljer ut vissa delar av ett active stable men tar andra delar någon annanstans ifrån och lämnar ute vissa delar av konceptet.

För att förtydliga mig själv lite...

Jag gillar själva upplägget och planlösningen men hade nog inte köpt specialmattor och automatisk utfodring.

Jag hade fortsatt med halm i ligghallen och om jag mot förmodan ville ha automatisk utfodring (vilket jag inte har behov för i nuläget) så hade jag nog köpt ett sådant system på annat håll.

Jag är fräck nog att plocka godbitarna helt enkelt!

Min häst går på en "vanlig" lösdrift och för oss funkar det bra men alla hästar kan inte gå på lösdrift av olika skäl. Eftersom jag inte behöver mocka dagligen så kan jag använda den tiden till att hantera hästen. Där jag har min häst finns alltid grovfoder i hagarna i form av hösilage i foderhäckar och det finns alltid vatten, kraftfodret får vi ge själva om vi använder sådant. Om jag förstår det rätt så ska detta koncept göra att hästarna bl a ska röra sig mer vilket jag tycker är bra och få en anpassad mängd med mat. Det jag kanske är mer skeptisk till är själva transponden eftersom jag har en häst som är för nyfiken för sitt eget bästa så vill jag inte ha något på han som kan fastna. Han lyckades sätta fast höger hoven i en foderhäck och räddningstjänsten fick komma och klippa loss han. Men egentligen skulle han behöva en mer anpassad utfodring för han är för tjock.

MVH Ann

Bara en detalj ang nyfikna/klumpiga hästar:
Man kan, om man vill, chippa sin häst istället för att låta den ha transpondern i halsrem/grimma.

Bara en detalj ang nyfikna/klumpiga hästar:
Man kan, om man vill, chippa sin häst istället för att låta den ha transpondern i halsrem/grimma.

Va bra för han är redan chippad, om det går att använda det chippet som han har. Men just nu kommer det inte att bli några ändringar men man vet aldrig vad som händar i vårt stall, de som äger stallet är mycket drivna.

MVH Ann

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 421
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 608
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka