Westernridning!

O

Osis

Jag var för ett tag sedan på en westernridnings "kurs" på ca 1-2timmar. Då det var första gången jag rider så så undrar jag en dum sak:
Varför säger man "wooo" istället för "proo" när man stannar?
Någon som kan svara på en sådan dum fråga?

det är enklare att lägga en "mjuk" konsonant som w framför en vokal, än att lägga pr.
Sen har det med kroppssignalerna att göra också. Who ska uttalas när du andas ut. som när man pustar ut. "whooo". (ungefär som "phuuu", bara det att phuuu ju uttalas mer som fjuuu).
Genom att du andas ut i stoppet så slappnar du av och sjunker djupare ner i sadeln. Vilket gör att häste slappnar av och sätter sig djupare.
Om du istället drar efter andan, som lätt blir bieffekten av ett proo! så spänner du upp dig från sadeln, hästen spänner sig i stoppet och resultatet blir sämre, om det ens blir något stopp alls... :)

en annan sak är att du kan säga whoo väldigt tyst, så bara du och hästen hör det. en fördel inne på tävlingsbanan.

Jättebra! nu förstår jag.. Visst får det att lära om en häst att stanna närm an säger Whho istället för proo??
Läste även i en bok (I harmoni med hästen) att man skulle skilja på orden när man ville stanna eller sakta av till en annan gångart.
Spelar det någon roll??

det går att lära alla hästar vad man vill, oavsett ålder eller inriktning.

rätt inlärt ska hästen stoppa på bakdelen direkt när du säger who tyst, från alla gångarter. Jag förstår om t.ex. dressyr-ryttare använder pro som kommando både för avsaktning och halt, då hästen går in i en halt. Pro verkar alltså som ett bromsande kommando.
Ett stopp är annorlunda, eftersom det är en omedelbar tvärnit. Det funkar därför inte att använda samma kommando till avsaktning och stopp. Antingen kommer hästen att tvärnita i avsaktningen, som när kopplingen hakar sig å en bil, eller så kommer stoppen bli en utdragen halt.

Själv använder jag who till stopp och hrrr till avsaktning. Sen har jag ju en del andra lustiga läten också... :D
Till exempel så använder jag en dov morrning när jag går från lugn reining-galopp till snabb (dvs med bibehållen form), medan jag säger ha! när jag vill ha maxfart från hästen, vilket används vid valda tillfällen på uteritterna eller vid working cowhorse-träning (med eller utan kalv).
Tempominskning brukar jag ha inte ha något röstkommando för, men skulle hästen inte lyssna på sätet så blir det luuugn eller heeey.
Gör jag puss-ljud så gör hästen en snabb rollback utåt. Befinner vi oss för långt ifrån staketet så lägger jag till en skänkel för att välja håll.

jag ska nog inte rida dina hästar, tänk om jag råkar säga något "fel"!!!!! :eek:

som att om man pratar om något kul, tex någon snygging, så gör man ett pussljud, o vips sitter man där på ändan då man inte alls tänkt sig en rollback! :D :rofl: :D

Jag trodde puss-ljudet var vid galoppfattning??? :confused:
4_12_3.gif

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Är man bara konsekvent så spelar det ju ingen roll vilket ord man använder. Jag använder själv puss-ljud vid galopp. Men om jag redan galopperar så brukar vissa vänner roa sig med att pussa lite och då flyger min pålle i luften. Behöver jag säga att hon älskar att galoppera? :crazy:

Prövade en gång att rida en horsemanship klass där någon använde pussljud i varje galoppsteg när de galopperade förbi mig.. Kan säga att det inte blev någon placering där. Ibland kan det vara bra att använda andra ljud än de som andra använder.. Men det vette sjutton om det hade varit så mycket bättre om hästen gjorde en rollback på railen.. :D

Jag håller med dig Sandra :) Problemet kommer kanske när man rider en häst som du, Lina , har tränat och man använder pusskommandot som vi använder för galopp och man ligger som en Rembrandt i paddockstaketet :rofl: :rofl: :rofl:

//Elisabeth

rätt inlärt ska hästen stoppa på bakdelen direkt när du säger who tyst, från alla gångarter. Jag förstår om t.ex. dressyr-ryttare använder pro som kommando både för avsaktning och halt, då hästen går in i en halt. Pro verkar alltså som ett bromsande kommando.
Ett stopp är annorlunda, eftersom det är en omedelbar tvärnit.

Det där fick jag erfara när jag ganska precis hade köpt min häst... När jag skulle galoppera med honom första gången så tyckte jag att det började gå väl fort och skulle sakta av..Sade whoo (gör det åt hunden när jag vill att hon ska sakta in och ta det lugnt och fick därför hjärnsläpp och så samma åt hästen) och han tvärnitade..Fick sadelhornet från westernsadeln rätt i magen *pain*.. Jag har själv aldrig ridit western men eftersom jag har problem med ryggen så kändes det tryggare att ha westernsadel när jag red ut.. Man lär av sina misstag...Säger inte whoa igen om jag inte vill ha tvärnit :D

vet flera som använder pusskommandot vid rollback. har för mig att ljungberg gör det t.ex.
Så det är väl bara att ge de kommandon som hästen som individ är van vid. vad har ni för kommando vid rollback? spin? ryggning?

Pussljudet i rollbacken har jag o många andra som en förstärkning för att hästen snabbt ska komma ur vändningen i galopp o därmed minimera risken för att hästen tappar bjudning o faller ner i trav ur vändningen som i sin tur kan ge många onödiga straffpoäng. Ja alla har vi olika syften, huvudsaken är dock att de fungerar men framförallt är det viktigast att hästen i grunden utför de olika momenten för sits, vikt- o skänkelpåverkan UTAN en massa röstkommandon. För mig är röstkommandon mer en förstärkning då o då. :bow:

Jag trodde puss-ljudet var vid galoppfattning??? :confused:
4_12_3.gif

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Helt rätt.
Puss-ljudet "ska" användas vid galoppfattning, tex vid rollback. Viss tror då att puss betyder rollback, men det betyder galopp. Hästen tar då den rätta fattningen som du anvisar. Man kan även använda puss-ljudet vid galopp-ombyte.
/mvh Lex

Sen en annan aspekt på det hela... försök säga "ptro" med snus i munnen :D

Det går mycket bättre med "whoo".... ;)

hmm kanske när du är på väg ut ur rollbacken kan du pussa men att pussa när du gör en rollback. Hmm jaja vi kan ju diskutera detta hur mycket som helst :) Men kan vi Lina märka hästarna du tränar så vi andra vet vad som gäller om det nu skulle dyka en :idea: Pinsamt och man pussar ingång hästen inför ett reiningmönster och helt plötsligt är man på väg åt andra hållet.... snack om felridning...
:rofl: :rofl:
//Elisabeth

Vid ryggning anväder jag ev back till att börja med o sedan inget mer. Det har inte behövts. Som sagt jag använder väldigt lite puss-ljud på min häst eftersom hon blir tokig då. Men jag kan använda det i spinnen för då ökar hon. Skulle kunna tänka mig att använda det då rollbacken är nästan avslutad för att få hästen att tänka på galopp.. men jag har inte använt det så hittills..

Men som någon skrev: det e ju bra om hästen först o främst lyssnar på vikterna.. Vilka röstkommandon vi använder är ju egentligen oväsentligt. Bara vi vet vad hästen lyssnar på. :)

Hehe........

Det gjorde jag när jag började köra min nordis.
Hon blev prickig i röven :rofl:

Tog 20 minuter att få henne att fatta vad 'whoa' var.

/Mike :devil:

förtydligande: jag använder pussljudet just i lägen där hästen ska gå ur rollbacken i galopp, så där är vi i alla fall lika. dvs att pussandet är en "fart-förstärkning" i vändning och efterföljande gångartsval.

men självklart ska allt fungera utan att man säger något också. Likaväl som kroppsspråket är grunden för allt från marken, så bör det även vara det i ridningen.
I ridningen är det först säte/skänklar som gäller, sen kommer tygeln som guide och sist rösten som extra krydda/förstärkning.

Det är dock intressant att undersöka hur hästarna ändå förknippar vissa ljud med rörelser. Som t.ex. någon officers (tror jag) häst som man kunde ändra gångarterna på genom att spela olika trudelutter på trumpeten (eller vad det nu var för blås-instrument) Detta för att hästen alltid reds i dessa gångarter vid dessa melodier i t.ex. parader och ceremonier.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 522
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka