det går att lära alla hästar vad man vill, oavsett ålder eller inriktning.
rätt inlärt ska hästen stoppa på bakdelen direkt när du säger who tyst, från alla gångarter. Jag förstår om t.ex. dressyr-ryttare använder pro som kommando både för avsaktning och halt, då hästen går in i en halt. Pro verkar alltså som ett bromsande kommando.
Ett stopp är annorlunda, eftersom det är en omedelbar tvärnit. Det funkar därför inte att använda samma kommando till avsaktning och stopp. Antingen kommer hästen att tvärnita i avsaktningen, som när kopplingen hakar sig å en bil, eller så kommer stoppen bli en utdragen halt.
Själv använder jag who till stopp och hrrr till avsaktning. Sen har jag ju en del andra lustiga läten också...
Till exempel så använder jag en dov morrning när jag går från lugn reining-galopp till snabb (dvs med bibehållen form), medan jag säger ha! när jag vill ha maxfart från hästen, vilket används vid valda tillfällen på uteritterna eller vid working cowhorse-träning (med eller utan kalv).
Tempominskning brukar jag ha inte ha något röstkommando för, men skulle hästen inte lyssna på sätet så blir det luuugn eller heeey.
Gör jag puss-ljud så gör hästen en snabb rollback utåt. Befinner vi oss för långt ifrån staketet så lägger jag till en skänkel för att välja håll.