Westernridning hur?

saravi

Trådstartare
Hej alla!
Funderar på att börja rida min häst lite mer åt western-hållet,men är osäker på om jag kan göra det på egen hand (dvs använda mig av böcker och filmer) eller gå en kurs först för att inte göra fel.. Vad tycker ni att jag borde göra? Kan tillägga att jag inte äger en egen trailer så att åka på kurser kommer bli lite trassligt med att hyra trailer och så.. Men kan man lyckas lära sig lika bra på egen hand hemma?

Sv: Westernridning hur?

Precis som med all annan ridning kan böcker, filmer etc aldrig ersätta en tränare. Jag tycker absolut du ska åka på kurs. Hyr trailer och åk iväg ett par dagar om det är jobbigt att åka enstaka gånger.
Om du inte hittar en bra tränare som kan komma till er. Kanske finns det fler i ditt stall som är intresserade?

Westernridningen är väldigt divers, det finns nog lika många tekniker som tränare.
Mitt bästa tips är en tränare, hur tråkigt det än låter. Kika med närmsta klubb (finns lista på wras.se) och se om de kan hjälpa till. Kanske hitta någon i närheten som kan visa lite?

Tack! Ska försöka hitta nån som finns ganska nära,och så kanske jag kan åka på intensivkurs några dagar för att sedan jobba vidare hemma :)

Självklart tycker jag att du ska ta hjälp av tränare, om du ska lära dig westernridning. Man får ingen feedback av böcker och filmer.

Du skulle väl inte försöka lära dig "riktig dressyr" via böcker och filmer?

Jag tycker att du absolut kan läsa in dig lite och eventuellt prova lättare saker (typ: hänger hästen med när jag ber den att flytta sig på det här viset) men att verkligen lära sig det hela bör du göra med tränare. Alltså en kombination. Jag har fått för mig att man får ut mer om man läser först så man har en bas och sen får en "aha!" när man träffar tränaren.

För tillfället jobbar vi lite med horsemanship (Parelli och lite Hempfling),som en grund,och tror nog att jag ska fortsätta utveckla det till i vår nån gång och leta tränare då,när jag och min häst har byggt upp kommunikationen ännu bättre :) för som ni säger, tränare är nog ett måste,men skadar ju inte att bygga upp en grund och stärka förtroendet först :)

Jag fick samma tanke för några veckor sedan; " jag ska börja med western" :D
Sedan dess har jag läst och läst och läst och hittat många roliga och intressanta övningar.
Jag har riktat in mig lite på trail, som är en ridgren där man vill att hästen arbetar i avslappnad form och att den lyssnar på små hjälper, bla ska man
kunna lägga handen på hästens hals (när man rider) och då ska hästen svänga åt det hållet som du trycker mot (hästen ska alltså gå undan för tryck).
Jag testade detta på min arab och hon lyssnade väldigt bra, till slut behövde jag nästan bara använda trycket för att hon skulle svänga :D

Det finns fantastiskt många roliga saker att lära av western sättet, och mycket står i böcker ;D

Lycka till!

ja jag har börjat rida barbacka väldigt mycket senaste nu,för att få bättre balans och känna hur hästen rör sig. Har även börjat med att rida på långa tyglar och tränat på att styra bara med hjälp av vikten och skänklar,även lägga handen på halsen ibland som du beskrev. Han är otroligt lättlärd och lyhörd så det funkar jättebra och är riktigt kul :D tänker att jag ska ha denna typ av ridning som en "övergång" till westernridning :p

Funderar förresten på om man så smått kan byta ut vanliga tyglar till westerntyglar,tvådelade, också som en sorts "övergång" och liten påbörjan till westernridning :) ska såklart lära mig att rida med tyglarna på rätt sätt då också

Självklart kan man lära sig mycket genom att läsa men man behöver också ha en duktig tränare att träna för. Tycker att läsningen kan ge mycket kött på benen när man väl kommit igång men för att vara säker på att man inte tränar in helt fel från början så tycket jag att man bör börja med att ta lektioner.

Tex Det här ni skrev om att få hästen att svänga genom att lägga handen mot halsen kan visserligen vara bra, jag gjorde det när jag tricktränade min förra häst men vet ni om att man på westerntävlingar inte får röra hästen (inga klappar, signaler etc.) inne på banan? Det kan därför vara dumt att träna in det som standard "sväng" signal.

Böcker och filmer är bra på så sätt att de ger dig "visst ja, det har jag läst/sett" när din tränare förklarar något för dig. Enligt mitt tycke så är böcker aldrig något man ska använda sig av i stället, men är ett väldigt bra komplement till en tränares blick. Filma gärna dig själv för att se dig själv. Jag har i mitt ridhus ett par kamerafästen på olika platser där jag kan montera en videokamera. Kan sedan starta och stoppa med en fjärrkontroll. Jättebra för att kunna se när man börjar lägga sig till med dumheter och olater i ridningen innan det gått för långt.

Funderar förresten på om man så smått kan byta ut vanliga tyglar till westerntyglar,tvådelade, också som en sorts "övergång" och liten påbörjan till westernridning :) ska såklart lära mig att rida med tyglarna på rätt sätt då också

På vilket sätt (mer än att man kan klatscha till hästen med tygeländen om det känns nödvändigt) menar du att split reins ändrar ditt sätt att rida?

Jag rider regelbundet för Per Larsson på några av mina hästar. Normalt sett har jag westernsadeln de gångerna, men på någon av hästarna har jag "engelska" tyglar eftersom det är de tyglarna som sitter fast i bettet och jag är för lat för att byta.
På en häst har jag split reins.

Det är knappast utrustningen som avgör om det är westernridning eller inte.

Fast man kan väl knappt påstå att jag rider ren westernridning heller. Jag rider rolig ridning och har tävlat lite i western, en häst tom vinst i WA div II -08, min nuvarande "tävlingshäst" tom silver i WA div II, start i B-nivå i reining och Western Horsemanship dvs medioker nivå men jobbar mig uppåt (hästen skolades om från trav för 3½ år sedan så jag tycker inte man kan kräva mer än så länge).

På vilket sätt (mer än att man kan klatscha till hästen med tygeländen om det känns nödvändigt) menar du att split reins ändrar ditt sätt att rida?

Jag rider bara barrel race på odelade tyglar, för där vill jag ha riktigt korta tyglar. Annars har jag inte hittat några engelsktyglar som är tillräckligt långa för tvåhandsfattning..

Jag rider bara barrel race på odelade tyglar, för där vill jag ha riktigt korta tyglar. Annars har jag inte hittat några engelsktyglar som är tillräckligt långa för tvåhandsfattning..

Två frågor på det.
1. Hur lång hals har din häst?
2. Hur brett i sär håller du egentligen händerna???

Jag har inga svårigheter att rida mina hästar på engelska tyglar, oavsett om jag rider för dressyr- eller westerntränare.

Två frågor på det.

Jag har inga svårigheter att rida mina hästar på engelska tyglar, oavsett om jag rider för dressyr- eller westerntränare.

Jag har en quarter med lång hals och jag fick köpa mig ett par extralånga engelska tyglar när jag tränar hunter med henne. Vanliga i storlek full är för korta. Att rida western med engenska tyglar är jätte svårt på min häst, jag kan inte alls ge den eftergift jag vill. Så de beror nog på hur hästen är byggd och vart dom vill ha huvudet. (min går gärna lågt)

Jag har en quarter med lång hals och jag fick köpa mig ett par extralånga engelska tyglar när jag tränar hunter med henne. Vanliga i storlek full är för korta. Att rida western med engenska tyglar är jätte svårt på min häst, jag kan inte alls ge den eftergift jag vill. Så de beror nog på hur hästen är byggd och vart dom vill ha huvudet. (min går gärna lågt)

OK. Jag frågar, eftersom jag inte har svårigheter att få min kbl-travare att "få plats" i engelska tyglar.

Jag är med på att man vill ge full eftergift. Jag rider också korta stunder med "näsan i gruset".
Men under ridningen vill man väl inte ha huvudet hur lågt som helst? Åtminstone enligt WRAS regelbok är det ju tydligt att öronspetsar nedanför mankhöjd längre stunder inte är önskvärt.
Eftersom jag rider olika raser, är det WRAS som är aktuellt för mig så jag anar att det kan vara annorlunda i SQHA?

Jag skulle inte heller ha någon svårighet med varken travaren eller appaloosan att få plats i engelska tyglar, men med en quarter jag hade blev det lite kinkigare, även om han inte hade näsan i gruset. Hästar är olika byggda helt enkelt och vissa har behöv av längre tyglar an andra.

Två frågor på det.

De har rätt normal hals båda två, quartern något längre. Däremot vill jag rida på långa tyglar och guidea med mina händer stundvis, t.ex föra ut och lyfta höger hand om jag vill till höger (samtidigt som jag givetvis ger hjälper med mitt säte). Detta gäller unghästen som fortfarande lär sig. Och när de går ner i form tycker jag absolut att engelsktyglar är för korta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix