westernponnyer

Sv: westernponnyer

Quartertjejen som jag rider just nu är ett mycket duktigt reiningsto. Med sina 147 cm i mankhöjd har hon lyckats galant både i USA och i Sverige. Uppfödaren och tränaren (FT) ville inte släppa henne till Sverige från början på grund av hennes talang... (Hon tävlades på hög nivå där nere) Efter mycket tjat (och pengar) finns hon nu i sverige och jag är den lycklige ryttaren :banana:

Det jag menar är alltså... hon lyckades i USA trots sina korta ben :)

Hej Vill para säga att jag hört samma sak som Gordon i USA. Jag har varit i mellan western. De skrattar lite åt oss europeer som köper så små hästar och undrar om vi vill möta kossan i ansiktshöjd.
är det så här du menar :rofl:

[/IMG]
(lånade ungarnas ponny för att se hur hon var med kossor);)

Tycker att man så sällan ser ponnyer på westerntävlingar, kanske någon gång i någon trailklass - jag undrar varför?? :confused:

Jag tycker att det är hur många ponnyer som helst på tävlingar! Jag själv tävlar ponny! Varför större än nöden kräver? :p

Sen icke att förglömma, det är inte samma klass här som i staterna än, här kan man fortfarande t.ex visa en pleasure häst i halter och komma bra till.
Där är det MYCKET mer utpräglat på gren, hur hästen ser ut. Och för de flesta där, duger inte en liten häst.

Det känns saom att du väler att missförstå men jag skall förklara hur jag tänker lite tydligare. Givetvis kan du rida på kossor med en ponny! Jag tror inte kalvarna bryr sig.
Men har man boskapsarnete som levebröd eller tävlar med amerikansk konkurens så resonerar man kanske annorlunda. Framför allt är det lite av en säkerhetsaspekt ,man säger att man inte vill h kossorna i asniktshöjd. Kalvarna är ofta större i USA än här och många rider på bison och de bison jag har träffat är ganska så gumpy. Någon kanske minns den lilla tjejen som kom in på en liten ponny på tävlingar i Helsingborg för sex-sju år sedan? Det gjorde att reglerna i Sverige skärptes. I USA så är reininghästar oftast reininghästar och pleasurehästar oftast pleasure hästar. Givetvis kan dessa små hästar och ponnier fungera utmärkt på d-b tävlingsnivå i Sverige. Men handen på hjärtat: Hur många New Forest ponnier, russ, fjordingar etc. ser du hos reining eller pleasure eliten i Sverige i dag? Det finns säkert någon men rent generellt?:smirk:
Hej Vill para säga att jag hört samma sak som Gordon i USA. Jag har varit i mellan western. De skrattar lite åt oss europeer som köper så små hästar och undrar om vi vill möta kossan i ansiktshöjd.
är det så här du menar :rofl:

[/IMG]
(lånade ungarnas ponny för att se hur hon var med kossor);)

Ber om ursäkt. Det var med glimten i ögat och lite självironi.Inte att tracka ner ditt inlägg.Men jag såg bilden som jag la in framför mig när jag läste ditt inlägg. enl Wras har Pazen höjden för att få vara med i kosseklasser vilket hon troligtvis aldrig kommer att vara med i. Men jag ville kolla hur hon reagera med kossor innan ungarna är med och vallar mm så det var inte illa menat om du tog vid dig.(När Pazen börja få in hint om vad det handla om och att korna skulle flytta sig för henne blev hon jättetuff örona bakåt och börja jobba lite, kändes faktiskt ganska häftigt)Och nej man ser inte så många andra raser förutom de amrikanska på elitnivå.En anledning till det är väl att man börjar med den hästen man har när man börjar Westernridning och ju mer man lär sig och intresset växer så sneglar man mer och mer på Quarter,Painthästar och vilken(a) grenar man vill utveckla sig i./;)

Håller helt och hållet med! God jul!:banana:
Ber om ursäkt. Det var med glimten i ögat och lite självironi.Inte att tracka ner ditt inlägg.Men jag såg bilden som jag la in framför mig när jag läste ditt inlägg. enl Wras har Pazen höjden för att få vara med i kosseklasser vilket hon troligtvis aldrig kommer att vara med i. Men jag ville kolla hur hon reagera med kossor innan ungarna är med och vallar mm så det var inte illa menat om du tog vid dig.(När Pazen börja få in hint om vad det handla om och att korna skulle flytta sig för henne blev hon jättetuff örona bakåt och börja jobba lite, kändes faktiskt ganska häftigt)Och nej man ser inte så många andra raser förutom de amrikanska på elitnivå.En anledning till det är väl att man börjar med den hästen man har när man börjar Westernridning och ju mer man lär sig och intresset växer så sneglar man mer och mer på Quarter,Painthästar och vilken(a) grenar man vill utveckla sig i./;)

Men visst var det väl en kille som red i Helsingborg?

På en liten ponny som hette Madicken om jag inte minns fel, superduktig var den men livsfarligt likaså. Hornen i ögonhöjd :eek:

All cred till ryttaren och ponnyn dock, mkt duktiga och publikfavoriter givetvis! :bow::love:

Du har rätt. Det var en kille. Känner föräldrarna men var osäker på vilket av barnen det var.
Men visst var det väl en kille som red i Helsingborg?

På en liten ponny som hette Madicken om jag inte minns fel, superduktig var den men livsfarligt likaså. Hornen i ögonhöjd :eek:

All cred till ryttaren och ponnyn dock, mkt duktiga och publikfavoriter givetvis! :bow::love:

Jag tävlar själv ponny & i min klubb är det endå "många" ponnyryttare om man kollar på andra klubbar men anledningen till att det inte är så många ponnyryttare är kanske att det inte är så många som är involverad och föräldrarna vill hålla sig till en sport dom vet om ! Tex mina föräldrar visste ingenting om western när jag började :P

här är min western ponny :D
19537396.jpg

19537400.jpg

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 735
Senast: Häst_
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka