Western SM

Apache

Trådstartare
Var hittar jag propp och information om SM veckan på Bökeberg? Vilka dagar är vilka klasser, raser m.m.
På WRIS, Bökeberg, WRAS och Westernsverige finns bara korta infotexter.

Sv: Western SM

Kan tyvärr inte ge dig nån info, men hoppas det är okej att jag smyger in en fråga så slipper jag starta en ny tråd?

Och den frågan är hur tusan folk ska kunna vara lediga från jobbet en hel VECKA för att tävla SM? :crazy: Eller har jag förstått det heeelt fel? (Skulle inte förvåna mig..) För visst skulle SM pågå i en vecka, men kval och finaler?

sanning ;) men förutom dilemmat med ledighet ser jag även tusenlapparna flyga om man ska stalla upp och campa i en vecka. shit pommes!

Gissning från mig: olika raser - olika dagar, olika klasser - olika dagar = ingen behöver vara där hela veckan utan återkomma till ev final på helgen:confused:

Vet att det inte låter bra det heller för det kan bli långa transporter som kostar lika mycket i tid och pengar. Så jag håller med dig Elanor antingen fattar vi inget eller så blir det dyrt:(

Men funkar det med ett gemensamt SM som utmynnar i EN riktig MÄSTARE i varje gren så är det häftigt:)

Ja men verkligen! Om det finns 5 SM-vinnare i reining blir det ju inte riktigt samma prestige att vinna :angel:

Men då kanske man borde fixa riktigt hårda kval, så att det faktiskt bara ÄR dom bästa som kommer? Då behöver det ju inte ta mer än ett par dagar att kora sveriges mästare? Så som det är nu kan ju vem som hällst komma och tävla, även dom som kanske "inte har något där att göra"... För vad jag förstått är det inte, som det var förra året, krav att man ska placerat sig på 2 B-tävlingar ens?

Lite sådana undringar jag har också...det är därför jag skulle vilja se proppen. Är det verkligen fritt fram för vem som att anmäla sig till kvalen? Utan att någon speciell framgång innan?
Även om det ändå givetvis blir de bästa som vinner finalen så verkar det som onödigt långa många kval i så fall.
eller är det för att det ska var en "vanlig" tävlingsvecka också - öppen för alla??
Nyfiken blå - spännande hur det ska bli!

Ang tidsaspekten står det så här på WRIS hemsida:

"Finaler kommer att ske löpande, vilket innebär att du som tävlande kan räkna med en normal show weekend dvs 3-4 dagars tävlande.

Vi startar med Halter och hunter grenarna, sen följer, pleasure och senare i veckan börjar Ko grenar samt timed events och Reining "

Fast vill man vara med i både pleasure och reining tex, så kan det ju dra iväg i tid och pengar, men arrangörerna försöker nog få till det så bra som möjligt för alla.

Då vet jag i alla fall att jag ska boka in "senare i veckan" för att åka ner och kolla kor och reining! :D

Men funkar det med ett gemensamt SM som utmynnar i EN riktig MÄSTARE i varje gren så är det häftigt:)
Det är detta som är den stora grejjen och strävan :D

Grejen är den att det blir en låång vecka för en del MEN de som hör hemma på ett SM och satsar på att ligga på den nivån kanske tycker att det är värt det.

Ang. Ekonomi och priser kan man bara hoppas på att man både från arrangörernas och anläggningens sida tänkt på detta och inte tar lika mycket som en vanlig meeting /dag gånger sju om ni förstår hur jag menar.

Sen tror jag att det finns en risk det första eller de första åren att det kommer en hel del som inte hör hemma på denna tävling men med tiden kommer dessa sållas bort. Det är inte så kul att år efter år ens kvala i reining med sin halvdåliga häst mot RL, AJ, PL, JG, MG etc.
(Hoppas ni är med på vad jag menar)

Den strävan man haft med att ha kvalen under samma meeting är att man inte ska behöva kvala in före för att sen rida ett kval på själva SM:et utan att allt ska ske under samma helg. Då man förr om åren haft svårt att hitta tävlingar att hinna kvala på, det blir väldigt ojämnt olika delar av landet, vem har haft koll på vem som kvalat och ej ( troligen ingen som det sett ut förr), osv. osv. Om jag förstått allting rätt...

Jag tror på detta, tycker det är ett väldigt bra initiativ och beundrar de som lagt ner allt jobb på att få fram detta koncept. Självklart kan detta få några nackdelar också som ni redan varit inne på (ex, ekonomi) Men jag tror att de flesta är ganska eniga om att det är roligare att vinna SM om inte 5 andra också har en guldmedalj i samma klass.
/E

KL
Alltså själva grundidén är ju bra. Tyvärr så tror jag att många tycker att Bökeberg ligger för långt bort. Många tycker nog det blir för dyra resor, för dyrt med en hel veckas tävlande med uppstallning osv. Huppas nu bara att jag har fel och att detta blir kanon!!

k. Det är inte så kul att år efter år ens kvala i reining med sin halvdåliga häst mot RL, AJ, PL, JG, MG etc.
(Hoppas ni är med på vad jag menar)

Äsch, vad negativ du låter, Erik. HalvBRA heter det!! :D

Tycker också det är bra att SM får högre status, även om det innebär att det inte blir nåt för mig på ett par år :angel:

Äsch, vad negativ du låter, Erik. HalvBRA heter det!! :D
OJ förlåt, när du säger det så ser jag hur dumt det ser ut... ;):o

Åke: De som verkligen vill åker, tror jag.
Bökeberg är en mkt fin anläggning och ett sånt här arrangemang vill man ha på en bra anläggning men också en anläggning som klarar att stalla upp ett stort antal hästar, ställa upp ett rätt stort gäng lastbilar/bussar/transporter/husvagnar etc.
Det sista + med bökeberg är väl att det också är vackert vad gäller både arena och omgivning.

KL
Alltså själva grundidén är ju bra. Tyvärr så tror jag att många tycker att Bökeberg ligger för långt bort. Många tycker nog det blir för dyra resor, för dyrt med en hel veckas tävlande med uppstallning osv. Huppas nu bara att jag har fel och att detta blir kanon!!

..bra mye billigare for folk i sodern dock :P O har de kunnat punga ut for att aka till Greva x antal ggr/ar sa kan nog minsann resten punga ut lite for o aka soder ut.. Bortskamda mittisverige folk! ;) :love:

Efter att ha fått lite inside information i helgen, kan jag avslöja att det jobbas hårt på att hitta en bra anläggning i "Greva" området. Både ryttare och tränare (troligen oxå hästar) är redan trötta på att 90% av årets större tävlingar ligger på Bökeberg i år.
Självklart ska det inte bli tvärtom nästa år, utan det borde ju gå att dela 50/50 på tävlingarna. Man kan visst tycka att sydryttarna tycker det är långt att åka upp, men jag tänker på ryttarna norr om - typ dalarna o upp får ju orimligt långt att åka till Bökeberg flera gånger om året.

Ett par reining / kossetävlingar är planerade till hösten i den nya körhallen på Axevalla travbana. Det blir väl lite prototyp varning i höst, men förhoppningsvis kan det bli riktigt bra tävlingar där nästa år :idea:
Boxar m tvätt möjlighet samt till en billig peng, parkering, camping o restaurang helt i anslutningen, borde ju vara mycket lockande för flertalet tävlande, eller??

Jag blir i alla fall glad om fler tävlingar läggs i skara :D 1 timme och 20 minuter drygt, jämfört med nästan 4 till Bökeberg...

lol, ja du ahr sa ratt med de stackars norra ryttarna.. :)

...fast liiiiite roligt ar det anda att folk ar sa vana vid mittisverige tavlingar.. ;)

Vad som an funakr for w-sverige ar underbart!

Ser fram emot en häftig westernvecka iaf:) Hoppas nu det blir VÄRDE i en SM-titel!!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
242
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V