Western med fd travhäst..

V

v_NiniZ_v

Vad tror ni om det? hon är kraftig och hög, ursnäll och duktig att lära. Lyssnar på minsta lilla hjälp. vet inte om detta är onödig fakta? men va sjutton (;

Nina

Sv: Western med fd travhäst..

Klart du kan ha henne till det. Jag har tävlat western med min travare...Funkade jättebra!!!

Visst, min är smal o hög o det funkar!
Så kämpa på.
(säger jag som har träningsverk från träningen igår)

Visst går det om man vill!

Jag rider western med en liten, knubbig amerikansk travare!

Självklart funkar det. Jag rider western på min travare. Överlag tror jag att en travare kan ha svårare för vissa saker än en tex quarter men alla hästar kan ju komma en bit i alla fall.

Min travare har tex svårt att jogga och galoppera så där långsamt. (kan inte komma ihåg vad det heter nu.) Däremot har han lätt för att spinna (början till det än så länge) och rollback mm.

Va gla jag blir :)
Jag ska just börja träna western med min travare!
Reining hade jag tänkt...

Jag tränade lite western med förra hästen, var kanske inte mest passande grenen för just honom, men det gick hyfsat bra.

Just att man rider med ganska "fria" hjälper passar nog travare bra eftersom man inte stör balansen lika mycket som t ex i engelsk dressyr.

Det är ju lättare med western på en liten häst med låg tyngdpunkt men då är ju frågan om man har hästen för att rida/tävla western eller om man rider western för sitt eget och hästens nöjes skull ;)

Själv klart kan man det!! Travare är offtast jätte trevliga hästar!
Och med bra träning kan det gå riktigt bra om på tävlingar osv.
Därimot bör man ha i åtanke att nästan alla olika ridsporter kräver olika saker och olika häst raser är mer anpassade till vissa saker än andra. Men det är inget som spelar någon roll på "klubb-nivå" och en bit till!!! =)

Så trots att hästen är hög och ranglig eller liten och kompakt så är det bara att träna på!

Kul, hoppas det går bra.

Min häst gillar lite fart så reining passar honom. Kanske är samma med din?

Lycka till

Ok, då kör jag på det (:
hur gjorde du när du lärde in grunderna ? jag har precis lånat hem en bok som heter "western -från början" som jag tänkte vräka mig igenom :D

haha :rofl: kämpa på du med (; kommer bli URKUL! :banana:

Ok :D det är araber, tennessee Walking horse, appaloosa, painthorse, palomino & Quarterhäst som oftast används va?

Japp, jag hade mest tänkt rida western för nöjes skull, är inte tävlingsmänniska (;

Men Frida(hästen) går med huvudet högt, som travare gör för att sänka ryggen så den kan springa fortare, hur gör jag för att få ner huvudet? Hon brukar inte vilja göra det hur mycket jag än kämpar med mjuka hjälper och följande hand på lugn tygel..

Du kanske rider med FÖR mjuka hjälper.? Ens eget motstånd ska ju vara i relation till hästens.
Använder du "westernprincipen" (om jag får kalla det så ;) ) att lära hästen ge efter för tryck av hand och skänkel? Isåfall får man ju lägga sånt tryck att hästen reagerar och sen släppa efter, och när hästen börjar fatta vinken tar man lättare och lättare.
Då brukar man ju börja med att lära in att ge efter för en tygel i taget, dvs böja halsen åt sidan. När den kan göra det för lätt tryck åt bägge håll kan man ta i bägge tyglar och be om eftergift. Backar den så håller man kvar (förutsatt att den inte blir för stressad) tills den gör något framsteg. När du har eftergiften i sidan har du något att jobba från.

Du kan rida lite volter och träna hästen att böja halsen på volten och få lite ställning i nacken, och ev. flytta bakdelen. Om hästen inte söker sej framåt/nedåt kan du till en början vara övertydlig och luta dej lite framåt, kanske t om lyfta på rumpan för att avlasta ryggen och sänka handen. Prova dej fram till vad som fungerar bäst - lirka eller stadigt tryck. När hästen söker sej lte nedåt kan den få stanna som belöning, särskilt om du tränar att böja halsen och/eller flytta bakdelen.

Kolla också att sadeln passar perfekt, och att det inte finns några låsningar i rygg/hals/nacke för det är ganska vanligt på travare. Om inte annat skapar de spänningar själv av att gå med huvudet i skyn. Och sträva efter att rida avslappnat med långa tyglar men att inte "överge" hästen genom att strunta i sökningen, avslappningen, formen och balansen. Man får ju ta ett steg i taget men just sökningen framåt/nedåt är ganska viktig, så förstår inte hästen får man vara övertydlig. Och att Rida volter och byta varv ofta är bra träning, gärna små volter med mycket böjning.

paint och quarter är det som är störst, men sen finns det "allbreeds" också dvs tävlingar för alla raser och där är väl araber som är rätt så framstående. =) apaloosa börjar komma mer och mer också på paint och qh showerna!

Totola skrev:
Du kanske rider med FÖR mjuka hjälper.? Ens eget motstånd ska ju vara i relation till hästens.
Använder du "westernprincipen" (om jag får kalla det så ;) ) att lära hästen ge efter för tryck av hand och skänkel? Isåfall får man ju lägga sånt tryck att hästen reagerar och sen släppa efter, och när hästen börjar fatta vinken tar man lättare och lättare.
Då brukar man ju börja med att lära in att ge efter för en tygel i taget, dvs böja halsen åt sidan. När den kan göra det för lätt tryck åt bägge håll kan man ta i bägge tyglar och be om eftergift. Backar den så håller man kvar (förutsatt att den inte blir för stressad) tills den gör något framsteg. När du har eftergiften i sidan har du något att jobba från.

Du kan rida lite volter och träna hästen att böja halsen på volten och få lite ställning i nacken, och ev. flytta bakdelen. Om hästen inte söker sej framåt/nedåt kan du till en början vara övertydlig och luta dej lite framåt, kanske t om lyfta på rumpan för att avlasta ryggen och sänka handen. Prova dej fram till vad som fungerar bäst - lirka eller stadigt tryck. När hästen söker sej lte nedåt kan den få stanna som belöning, särskilt om du tränar att böja halsen och/eller flytta bakdelen.

Kolla också att sadeln passar perfekt, och att det inte finns några låsningar i rygg/hals/nacke för det är ganska vanligt på travare. Om inte annat skapar de spänningar själv av att gå med huvudet i skyn. Och sträva efter att rida avslappnat med långa tyglar men att inte "överge" hästen genom att strunta i sökningen, avslappningen, formen och balansen. Man får ju ta ett steg i taget men just sökningen framåt/nedåt är ganska viktig, så förstår inte hästen får man vara övertydlig. Och att Rida volter och byta varv ofta är bra träning, gärna små volter med mycket böjning.

jag ökar hjälperna (oftast bara skänkeln) när hon inte förstår vad jag menar.. men kanske kan det vara så.. Jag läste i en western bok om att man kunde ställa sig brevid hästens sida, t ex Vänster, Och lägga höger hand på nosryggen och sedan ta tyglarna i vänster hand och ha dom bakom ganashen samtidigt som man drar lite och löst i tygeln & samtidigt trycker man med handen på nosryggen... och det testade jag ,men hon förstår inte riktigt..

Volter är det jag brukar öva på, åttor, serpentiner m.m. också. fungerar inte ofta.

ok tack för tipsen!!

v_NiniZ_v skrev:
och det testade jag ,men hon förstår inte riktigt..

Grejen är ju att så gott som ingen häst förstår i början utan man får lära den vad det är man vill. Och som sagt så kan det vara bra att vara övertydlig.
Personligen tycker jag det är mer elakt mot hästen att vara inkonsekvent eller otydlig mot hästen i munnen så den inte förstår vad du säger än att man är bitvis hård i handen för att förtydliga.
Du kan successivt lära hästen ge efter för tryck genom att lägga ett ganska lätt tryck i tygeln, vänta ett par sekunder -eftergift om hästen ger efter minsta lilla!- öka trycket om den inte bryr sej och vänta. Bryr sej hästen fortfarande inte får man öka trycket ännu mer, tycker den inte det är obehagligt kommer den ju inte försöka komma undan trycket. Tålamod och eftergift så fort hästen gör något som liknar att ge efter.
Låt hästen tänka lite efter att den fått eftergift så kopplar den lättare vad den gjorde bra.

lycka till! :banana:

ett bra tips är att använda repgrimma att rida i.. :idea: och först från marken lära hästen att gå för tryck av repgrimman. Sen rider man med bara repgrimma och visar tydliga hjälper i repgrimman. Efter det har man både bett och repgrimma och använder främst repgrimman men "visar även i bettet". Hästen vet då att den ska svänga vänster när man tar ut vänster hand som ger ett lätt tryck på höger sida i grimman, den vet även att när man "sätter sig" och får ett lätt trycker över nosryggen ska man stanna osv. När man visar i bettet blir det lite "Så här känns det i munnen när vi ska..." Allt eftersom hästen lär sig lyssna på dom små hjälperna i munnen använder man mindre och mindre repgrimma. Tillslut har hästen lärt sig helt att bara lyssna på sits och lätta hjälper i munnen. På så vis undviker man "strider" :cool: i bettet och gör det hela mera lätt förstårligt för hästen... :angel: :banana:
Lycka till :D

Senast ändrad av en moderator:

tack :) ! nä jag är inte hård i handen utan har tyglarna så jag har kontakt med munnen, och att jag ävenn kan använda handen korrekt i arbetet självklart:)

Trodde vitsen med western var att hästen skulle vara fri från hjälperna när man inte ber om något???

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: Hazel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 222
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur