Western, inte ett dugg bättre...?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Lina.Clifford@hotmail.com
  • Startdatum Startdatum
L

Lina.Clifford@hotmail.com

Western, inte ett dugg bättre...? Tjena cowboys

Jag är hoppryttare egentligen men har länge fascinerats av
westernridningen.
Hästar som går i form på lösa tyglar, så mycket bakbensaktivitet att
man kan göra slidestops, quarter hästar som ser ut som body builders
ungefär.
Det är fräckt tycker jag. Många hoppryttare rider i maneshe varje
dag, hästarna får gå i en liten sandhage eller inte komma ut över
huvud taget, anledningen: Man har för lite mark, vill inte att ens häst ska skada
sig eller för dyr häst. Vilket argument man än har tycker jag det är
löjligt och djurplågeri. Om Malin Baryards häst Butterfly Flip värde
runt 30 miljoner, går ute i gräshage, kan alla hästar göra det. Det är fruktansvärt att spärra in sin häst i en liten hage, när de är gjorda för att springa på stora fält med andra hästar.
I klassisk ridning är det även ofta hårda tag. Jag anser att om en häst kan känna en fluga som kryper på dens yttersta hår, kan man rida den utan sporrar, spö och skarpa bett. Har du fått hästen på din sida och fått den att förstå vad du vill kan du rida den med minimala hjälper.
Jag har hur som helst alltid tyckt att westernryttare haft en
naturlig och bra inställning till hästar och ett fantastiskt mjukt
ridsätt som jag tyckt att den klassiska ridningen ska eftersträva
mer. Men i sommars när var jag i Hjo och kollade på westerntävlingar
ändrades min uppfattning.
Ungar som tävlade i barrelracing ryckte, slet och bankade på sina
hästar, med långa sporrar och stångbett. Det var inte vackert och
inte ett dugg bättre än ponny hoppryttare i omhoppning och gymkhana.
Även vuxna behandlade sina hästar på ett sätt jag inte gillade att se
och hästarna som bodde där stod i minimala hagar var för sig. Det
fanns visserligen ryttare som red med en enorm skicklighet på ett mjukt
sätt, men också många red näst intill illa och man undrade vad de
gjorde på en tävlingsplats.
Alla kan ju inte vara perfekta men det var endå tråkigt att se. Vad
tycker ni westernfolk, är det någon som håller med eller inte håller
med, har jag fått helt fel uppfattning..? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western, inte ett dugg bättre...?

På min första westernkurs fick jag tyvärr samma uppfattning som du. Det var en massa bankande med sporrar och slitande i stångtyglar. Men det är likadant som inom alla grenar och sporter; det finns både bra och dåliga utövare. Detta kan man aldrig komma ifrån vilken väg man än väljer. Har hittat nu hittat en tränare vars mjukhet och tänkande jag gillar :)

Jag förstår hur du menar..det finns många westernryttare som inte är särskilt bra men samtidigt massa som gör sitt bästa. Jag tycker också att den klassiska ridningen ska efterträda western, jag tror att hästarna skulle få mer förståelse då.
Men såklart finns det "elaka" människor inom alla ridgrenar. :bump:

Det finns idioter överallt.

MEn tycker överlag att westernridningen som idé är ett stort steg i rätt riktning. Det är därför jag drog av dressyrsadeln och slängde på westernutrustningen för några år sedan.

Angående småhagar på tävlingsplatsen så vet jag inte riktigt vad du menar men om du menar de hästarna som var där och tävlade över några dagar bara så förstår jag att det inte kan bli mer än en liten hage där en häst får gå själv. Om det var hästar som alltid stod uppstallade där så vore det värre. Skulle aldrig ha min häst själv i en minihage om det inte var över en helg på en tävling där man inte har så mycket val såklart.

Hoppas att du inte tappar ditt westernintresse. Det finns fullt med vettigt folk som inte drar hästen i munnen eller sparkar med sporrar.

det finns rötägg inom varje diciplin
jag har gått över till western nu från engelskdressyr men har inte ändrat så draksitkt mkt på hur jag är mot mina hästar
jag rider dom på en längre tygel och är på sätt och vis snällare och känner mig snällare mot dom .. känner mig rättvisare
de var därför jag började med de

det finns ingen diciplin som är dum mor hästarna.
så tycker du om western och vad DU trodde var deras sätt att rida så rid så
rid på de där bra sättet rid på de som passar dig och din häst
varför apa efter andra?
självklart ska man ju kunna lära av andra men de är en annan sak
men i längden är de ju du och hästen som ska må bra och ha kul tillsammans.

Kan bara hålla med:)

Visst finns det rötägg i alla discipliner men det handlar som regel om människor som vill mer än dom klarar av. Eller som vägrar lyssna till tränarens ord. Det finns tränare som tror att dom kan mer än dom egentligen kan och som själva inte uppdaterar sig. Sånt här finns överallt i samhället, inte bara inom ridsporten. :cool:

Det finns bra och dålig ridning inom alla ridsätt och ridgrenar. Tidsgrenar oavsett ridsätt lockar tyvärr ofta fram jävulen själv i många ryttare. Den som inte kan behålla sitt lugn eller har en häst som inte passar för ridgrenen ifråga har inget på tävlingsbanan att göra.

Skulle dom ändå ge sig ut på tävlingsbanorna så har domare och tävlingsledare ett ansvar att ingripa och här skulle man gärna se att de blev lite mer aktiva och ingrep oftare en vad som är fallet idag.

När det gäller dom små hagarna så tror jag du har fått det om bakfoten. Har själv tävlat flera år på Hjo Ko dock inte 2003/2004. De små hagarna du talar om är för de tävlandes hästar som inte får plats i stallen. Möjligen upplåter också ibland under tävling Rune och hans familj sina egna stallplatser till tävlande och ställer istället ut någon av de egna hästarna i de små hagarna.

ja vart finns det inte idioter?
eftersom western är rätt så nytt i sverige så kan man ju inte heller garantera att alla tränare är speciellt duktiga och kunniga heller, så man får kolla själv och bedömma vilken man tycker låter/ser vettigast ut. MÅLET med ALL westernridningen är ju att ha en så lyhörd och så välmusklad häst som möjligt som är snabb och smidig och kan ridas med osynliga/minimala hjälper.

Inom barrel racing som du nämnde, så går det ut på att under snabbast tid rida hästen runt 3 "barrels", därför så finns det ju gott om sporrar och baknande, men det finns även dom som rider väldigt fint UTAN att sparka sönder hästen och slita sönder dnes mun.

Här har jag några bilder:
goldiebarrels.jpg
PR%20page%20bridleless.jpg
Ljufser3.jpg

CanCanLena.jpg

barrel.jpg

bridless.jpg

läste inte alla svaren men jag var med å arangerade tävlingen, hade min ponny där + tävlade barrel race...
å vist..jag vet att jag drar... men jag skulle vilja se någon annan rida min häst... hon har varit engelskriden men skolades om pga av att hon var en så kallad "problem häst"....nu går hon jätte bra så länge vissa få personer sitter på henne ( vi är nog tre st som kan rida henne lungt ialla gångarter...) hon tycker att tunnor är det roligaste hon vet...(springa i huvudtaget...) men hon tror att hon kan själv...å då går det för snävt å risken för att vi går omkull är stor... känner inte riktigt för det....

det med hagarna...dom som tävlar där får stå i en liten hage under helgen men så är det la på alla tävlingar eller?? vi andra som har våra hästar där under resten av året... vi har vinter hagar som är som väldigt mångas sommar hagar så dom FÅR gå på stora ytor kan jag lova... sommarhagarna är från banan ner till vättern fast 3 gånger så bred...(man ser ungefär bara en tredje del av hagen från banan..)

en annan sak jag reagerade på... bilder från USA... jag har varit där...å vist deras hästar går grymt bra.... men innan dom gör det så är det en hel del slitigt arbeta för dom hästarna oxå med sporrar i sidorna å tyglar som dras i...

så nu vet ni hur det ligger till på hjo ko.... :bump: hoppas ni kommer i år trots era åsikter....

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Jagoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka