Western hästar barfota ofta? eller bara förr i tiden?

Fia79

Trådstartare
Ja jag kollade på en gammal westernfilm lr gammal och gammal, den var från 2000 men hästarna i filmen var barfota och såg ut att vara verkade lite "mustang" metod.
många hade sidepull med.

ni som vet hur ligger det till med allt? är det bara där i "öknen" och mexico lr vart de var någonstans som de klarar av att gå barfota?
eller är det många av er som rider barfota för att "westernhästar" ska vara barfota?

red ut tack:)

Sv: Western hästar barfota ofta? eller bara förr i tiden?

Jag tillämpar sk cowboy-shoeing. Dvs de får gå barfota i möjligaste mån. Sedan när de går på underlag som sliter för mycket så skor jag på. Lagom när skoperioden gått har hästen vuxit ut litet i fötterna (och förhoppningsvis har det regnat så slipper jag sko om).

Någon är av den ömfotade sorten så den måste vara skodd hela sommarsäsongen.

//Waern

Jag har min valack barfota just nu, rids mest i ridhus och i padock. Han kommer få skor när det är dags att börja på "stoppen" då blir det plates. Han har riktigt bra hovar:bow:.

Min andra quarter har varit skodd sedan hon va 2,5. Blir väldigt ömfotad annars. Just nu är hon dräktig och rids inte, så jag försöker ha henne utan skor. Skulle det inte funka då åker de på igen.

Kan hästarna vara utan skor utan att bli ömma så får de vara barfota, annars åker pjucken på:)

/LL

Visst klarar en del westernhästar av att gå barfota... precis som en del dressyrhästar, körhästar, hopphästar, islänningar o.s.v.

Det beror ju väldigt mycket på individen, och man kan inte dra alla hästar inom en ras/diciplin över en kam. Och framför allt beror det på hur man rider, var man rider, och hur hästens miljö ser ut.

Mina hästar får gärna gå barfota under viloperioder eller om de bara promenadrids, men såsom mina ridvägar ser ut klarar de inte av träning på dessa utan att vara skodda åtminstone fram.

I dagsläget är unghästen skodd fram, och sällskapsdamen får gå barfota. Kommer sko på även bakhovarna framåt våren/sommaren då det blir mycket ridning på grus...

Mina (criollo + arab/pinto) går barfota. Tar på boots runt om när jag rider ut om det inte är mjukt i marken.

Jag hade en ide att slå på plates på ett par boots för att använda för reiningträning (fick även tips om att det finns att köpa färdiga såna), men eftersom jag aldrig kom igång riktigt med reiningträningen blev det inte av att jag testade. Kan tänka mig att det finns risk för att bootsen vrider sig i vändningarna om man inte har perfekt (tight) passform, annars tycker jag att det vore rätt bra att bara kunna sätta på dem just när man tränar => inte halkigt i övrigt.

Alla mina quarterhästar har skor. Avelsdjur och unghästar borträknade.

Du måsta vara tydligar! alla raser? vissa raser? individ?
Western har inte med barfot att göra.
Az

Vi har vara barfota... men ska vi rida dar det ant ar mkt vassa stenar eller riktigt uschligt underlag sa anvander vi easyboots. Funkar finfint.

fine, vi tavlar inte ;) mer an gobben som kor sin teamroping da och da, men da har de bara bellboots om ens det. Paints och quarters, alla har mkt bra hovar.

Alla våra hästar går barfota på vintern när det är snö. Vi tränar inte så mycket på vintern utan rider mest ut i skogen och pulsar och då funkar det kanonbra utan skor! :) Nu har dom gått utan skor sedan 1 dec och kommer att göra det till slutet av mars. Resten av året har vårat stora tunga halvblod har skor runt om och hon rids dessuton väldigt mycket på grusvägar. Unghästarna har skor fram och får först skor bak när dom blir 4 år eftersom man ändå inte rider så långa sträckor på dom som 3-åringar. Det blir ju inga långturer på grus på unghästarna när dom bara är 3 år. Sen rider jag oxå mycket på gräs och vi har 2 gräspaddockar och fina skogs och gräsvägar i skogen. självklart så skor vi hästarna bak om dom behöver det även när dom är 3 år...
Det är så skönt att inte ha dom skodda på vintern! Man behöver inte tänka på styltor eller broddar. Väldigt mycket pengar sparar man oxå!!
Däremot får man ju tänka på vart man rider så att det inte är för halt men vi har väldigt mycket vägar där det inte kör några bilar så för oss är det lugnt! :D

Avelsstoet går barfota, likom unghästarna. Däremot stoet som är i träning är skodd runt om sen 8 veckor tillbaks då hon slitit väldigt mycket på sina hovar under hösten. Alla har för övrigt väldigt bra och starka hovar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka