Western häst !!

M

Malyyn

Hejsan...

Jag har precis fått veta att min häst har ringkota så förmodligen måste hon avlivas om ett år.. :cry:

Efter henne har jag tänkt att köpa en paint.. Jag har titta nu lite för skoja skull men då såg jag att dom gick på ca 50 000.. Vilket jag inte har råd med för jag bara är 15 år.. Så nu undrar jag var man kan leta för att hitta bra paintar till ett lite billigare pris ??

Hej då... ;)

Sv: Western häst !!

Du kanske kan hitta en unghäst eller en korsning något billigare men annars så kostar quarter och paint en del.

det blir inte bra om du bara fokuserar på att hitta ne paint till billigast möjliga pris. Man får oftast vad man betalar för, och isåfall är det bättre att lägga pengarna på en annan ras eller korsning med bättre kvalité!

Hur mycket har du att lägga då?

Det finns ju massor med trevliga bra och billigare raser, tex arab el haflinger för att nämna ett par. Eller en välriden korsning.

Alternativet är ju som sagt ett föl, men kvalitét kostar där också....

Varför ligger de högre i pris än andra hästar?

Varför ligger de högre i pris än andra hästar?

efterfrågan och marknad styr priset. Ganska enkelt.

Men, precis som sagt, man får oftast vad man betalar för. Oavsett ras. Och de flesta "färdiga" hästar utan större fel och brister, med fulla papper ligger mellan 30 000 och 70 000 beroende på stam, ras och utbildningsnivå.

Att som femtonåring bli tipsad om att köpa föl/unghäst.. nje. Där går jag emot. Bättre om TS isf hör sig av till tränar och westernklubbar i närheten för att isf försöka hitta en bra "medelålders" fodervärdshäst en period till hon ~verkligen~ vet att en paint och en westerntränad sådan är det hon vill ha.

I den åldern ville jag ha en svart arab, gärna hingst.. eller för den delen helst egentligen en av min onkels hingstar, guldfärgad och storhjärtad som han var... *S* jag är evigt tacksam för att jag fick lite mer vett i skallen med åren ;)

Nu har ju inte jag "tipsat" om unghäst, jag tycker också TS ska köpa en välriden häst, men en sådan renrasig paint mellan 30-70' finns inte så många i min värld.....

När jag var 15 köpte jag det som kom att lägga grunden för hela min verksamhet idag, och dessutom unghäst så åldern i sig behöver ju inte betyda att maninte vet vad man vill och kan, MEN i TS fall tror jag på att köpa en välriden ej för svår läromästare på lagom nivå. Och då tror jag inte h*n hittar renrasigt för "billigare pris".

Vart hittar du dom? Jag vill gärna veta:angel:

:rofl::rofl::rofl:

Tja, jag vet ett par på rak arm som är helt okey ungdoms hästar/läromästare som ligger mellan 35-50. *giggles and laughs* inga hästar som kommer placera någon på FEIlistan kanske.. *harkel* Men helt okey välridna mångsidiga hästar.. ALLA quartrar/paints är inte underverk som kostar 100 000+... *visslar lite till* Min första, och enda, egenägda quarter betalade jag 50 000 för (ähum eller var det 55.. *senil*) bra stam i grund även om sire inte gjort så mkt väsen av sig, snygg, välutbildad, tävlad, import, om än inte en häst jag rädde ut. Dessvärre.

fast jag kanske får kompispriserbjudanden å andra sidan *funderar lite* Mjeha, och nej, dom står inte i sverige, och ja, dom är vallacker. :P *retas lite och hoppar tillbaka till sängen*

Renrasigt finns det i lägre prisklass, men om ni läser vad jag skrev så är priset, GIVETVIS, beroende på stam/kön/utbildning/ålder. Samt marknad och efterfrågan. Att folk sen korsar hejvilt och tar galna priser för korsningar.. *muttermutter* ..alt höjer sin dtävlade mediokert utbildade paint med kass stam till skyarna för att han råkar ha en snygg färg och lägger till 30 00 extra på hans egentliga värde.. äh, det äsger väl mer om köparna än om säljarna kanske.

*så skuttar Fia iväg, som aldrig skulle betala mer än 55 000 för en häst, och då fick det attans vara ett vettigt prospekt från kanada*

*muttermutter lite till* Å så vill jag bara Påpeka att jag skrev "DE FLESTA HÄSTAR" inte de flesta quartrar/paints. *hytter med fingret* Samt "Utan STÖRRE fel och brister"...

Jeeeesus, ni trodde väl ändå inte att jag menade "Lilla miss tipsytoe" från Silver Creek Ranch som är redo för vilken emklass som helst? o.0 såååå pantad är jag inte..

Senast ändrad:

Oj vilket jobbigt inlägg det var att läsa :crazy: Ursäkta om jag skummade igenom....

Men utomlands, ja det är en annan sak! Där kan man hitta pärlor bra mkt billigare, men då får man ju antingen åka dit eller köpa osett (vilket jag alltid gör) Jag tittar inte överdrivet mycket i Sverige när jag letar häst, och jag skulle själv aldrig sälja mina uppfödningar så billigt.

Oj vilket jobbigt inlägg det var att läsa :crazy: Ursäkta om jag skummade igenom....

Men utomlands, ja det är en annan sak! Där kan man hitta pärlor bra mkt billigare, men då får man ju antingen åka dit eller köpa osett (vilket jag alltid gör) Jag tittar inte överdrivet mycket i Sverige när jag letar häst, och jag skulle själv aldrig sälja mina uppfödningar så billigt.

Nej, utomlands är en annan femma, ta bara en viss dam's huntersto från usa, som vinner allt här och kostade henne 35.000 svenska kronor..
Min nya häst kommer också att komma från utlandet, sedd eller osedd:D

Senast ändrad:

Ber om ursäkt, jag var.. ähum, ganska trött. Är f.ö. fortfarande ganska trött. Det blev lite rörigt, men jag lyckades nog få fram vad jag menade. Jag har ju en ful ovana att ta förgivet att folk kan läsa vad jag tänker och inte vad jag skriver *suckar*

Men jo, till allihopa, utomlands är tamigtusan väl värt det. Sverige ligger väl fortfarande rätt bra efter både i blodslinjer och avelsmaterial? *dålig koll nuförtiden* Skulle jag ta en häst från Europa skulle jag vända mig till Martin S. eller Grischa. Häst från staterna? Doug Ph. Från Kanada? Bussa Trase på. Har lärt mig läxan, köp hästar folk du känner, och vet är, kunniga rekommenderar.
Alltid mödan värt att skaffa kontakter.

Finns några hästar i skandinavien jag skulle vilja lägga vantarna på, men deras prislapp ligger för högt med tanke på deras prestationer.. då finns det billigare, likvärdiga hästar på annat håll juh ;)

*vimsar bara fortfarande* Men ni hängde med på vad jag menade va? Snälla?

Ja, jag har mina kontakter utomlands och har inte blivit missnöjd när jag har handlat. Det funkar bättre nu när jag ahr skapat mig mina egna kontakter och inte använder mellanhand :smirk:

Dock är det ju främst Pleasure/Hunter/Halter kontakter för min del :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat