Western bett

JessicaM

Trådstartare
Vilket/vilka bett är "snälla" stångbett/westernbett? Rider min gubbe på rakt mjukt gummibett men han kan bli lite stark när vi ska jobba.. Några förslag tro? han har 13,5cm i bett storlek (enligt mig, ska höra med vetten när hon besiktar honom)

Sv: Western bett

Skaffa ett mindre bett, 13,5 har inte ens min nordsvensk.
Lägg gärna in en bild!

Det bästa du kan göra, med tanke på alla trådar, är att ta hjälp av tränare.

Skaffa ett mindre bett, 13,5 har inte ens min nordsvensk.
Lägg gärna in en bild!

Det bästa du kan göra, med tanke på alla trådar, är att ta hjälp av tränare.

Jag har en tränare nu :D Men jag ville googla lite så jag vet vad som är i den "snällare" varianten. Jag vill kolla runt lite o se vad som finns och sedan i samband med min tränare prata om vilket som kan vara bäst..

Får be om ursäkt att jag lägger upp så många olika trådar...

Så bra! Men fråga din tränare om bett då?

Jag tycker väl själv att vanliga tredelade är snälla bett, sålänge de är lagom stora för hästen. Sedan beror det på vad hästen trivs med också! Vissa vill ha raka bett, vissa delade osv.

Har du hittat sadel än föresten?

Om du vill ha ett snällt stångbett kanske en rak stång med tungfrihet vore nåt? de flesta hästar gillar tungfrihet framför helt raka bett, sen finns det givetvis undantag!

Hade visst inte bild på mitt stångbett, men det är samma mundel som detta, fast med skänklar då.
24570009.jpg

Om din häst föredrar rakt finns ju sånna här:
24556474.jpg

Så bra! Men fråga din tränare om bett då?

Jag tycker väl själv att vanliga tredelade är snälla bett, sålänge de är lagom stora för hästen. Sedan beror det på vad hästen trivs med också! Vissa vill ha raka bett, vissa delade osv.

Har du hittat sadel än föresten?

För tillfället paddar jag upp där det behövs. Men sadel ska införskaffas när jag har fått sålt min big horn.

Hon visste inte exakt vad bettena hette så jag kan inte googla dem..

Vill gärna ha ett westernbett..

Kan lägga in bild imorgon på honom med bettet i mun. Han är rätt stor så jag tycker 13,5 sitter perfekt..

Om du vill ha ett snällt stångbett kanske en rak stång med tungfrihet vore nåt? de flesta hästar gillar tungfrihet framför helt raka bett, sen finns det givetvis undantag!

Hade visst inte bild på mitt stångbett, men det är samma mundel som detta, fast med skänklar då.
24570009.jpg

Om din häst föredrar rakt finns ju sånna här:
24556474.jpg

Vad heter betten så jag kan googla dem :p Ett kimblewick bett har jag exakt sån som du lade ut men vad heter den med skänklar hehe?

Oj, ingen aning :o
Det nedre är ett Billy Allen iaf,. men vad modellen heter vet jag tyvärr inte ;)

Varför ska du stoppa in en stång i munnen?? Med tanke på alla trådar verkar du ju inte ha kommit så jättelångt med din ridning och med hästen. Stång är något man använder när allt annat sitter!!

Tre-delat bett tycker jag bäst om men man får prova sig fram. Så som fler andra skriver så tror jag oxå att du är helt ute och cyklar om du tycker att 13,5 cm skulle passa! För lång bett kan ge mycket skador inne i munnen. Om du är osäker på längden så är ett rakt bett allra bäst för det gör inte lika mycket skada om det är för lång pga av att det inte har några brytpunkter.

Om du har en tränare så ta hjälp av honom/henne!

Undrar varför det verkar konstigt med ett 13,5 cm bett??? Har träffat massor av hästar som behöver längre bett. Horses come in all shapes and forms you know!!

Undrar varför det verkar konstigt med ett 13,5 cm bett??? Har träffat massor av hästar som behöver längre bett. Horses come in all shapes and forms you know!!

Det undrar jag också. Halvblodet har alltid haft 13,5. 12,5 är helt enkelt för litet.
Stora hästar kan ha små munnar och små hästar kan ha stora munnar.

Även jag reagerar lite på varför du siktar på stångbett. Är DU redo att använda stång? Det är handen som avgör huruvida ett bett är snällt eller ej så att leta snälla bett är meningslöst.

Storleken säger jag inte nåt om för jag har två hästar som skiljer sig enormt. Min Welsh cob behöver ett längre och paintkorsningen har den minsta mun jag sett på en häst i hans storlek;)

Så som fler andra skriver så tror jag oxå att du är helt ute och cyklar om du tycker att 13,5 cm skulle passa!

Har du träffat hästen i fråga? Eftersom du uttrycker dig så...

13,5 är inte ovanligt på tex halvblod. (Men ovanliga på Quarters vilka brukar dra mindre storlekar). TS verkar ju ha en häst av större modell/ras.

//Waern

Som några andra skriver, stång används när allt sitter hos både häst och ryttare. Om du vill ha ett "snällt, skarpare" bett för att hästen är stark, är det bättre att träna mer, bettet kommer inte att lösa det problemet, det ska inte vara någon dragkamp i munnen för att hästen är stark.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Hundträning Jag har en liten hund med pyttig mun även för sin storlek och mjukt bett. Dessutom så är hon lugnt tempererad och jag jobbar mycket med...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023