Western bett

Sv: Western bett

Min tränare föreslog stångbett och jag är väldigt lätt på handen så det ska nog inte vara några problem, men det märks vad han tycker om det och vad jag tycker om det när vi provar bettet.

Såhär sitter 13,5cm bettet
namnls2.jpg

Senast ändrad:

Okej. Bettet ser ut att passa, kortare går då inte om det ser likadant ut på andra sidan. :)

Om du vill testa lite olika bett så ska jag se vad jag kan gräva fram ur samlingen vi lyckats få till åt kärringen under alla år.... ;)

Vilken tränare är det du har? PM'a mig gärna namnet... :D

Nej , prova ett billy-allen stång bett i stället , själv har jag inte använt sånt här stång med så låg port , förstår inte dess funktion:grin:
Däremot ett bett med större port används enbart när hästen är klar i sin utbuildning och behöver inte så mkt stöd fr handen av ryttaren , själva har vår Quarter enbart använt bett me port i dessa tävlingsklasser där ingen kontakt i munnen behöver tas, där hon har kunnat bära sig själv. En port viker upp i gommen vid förhållnig i betten och passar inte då vi behöver samla upp med mkt kontakt längre stunder. Sattsa på Billy - Allen stångbettet :laugh: om ni nu vill prova stång..

Nej , prova ett billy-allen stång bett i stället , själv har jag inte använt sånt här stång med så låg port , förstår inte dess funktion:grin:
Däremot ett bett med större port används enbart när hästen är klar i sin utbuildning och behöver inte så mkt stöd fr handen av ryttaren , själva har vår Quarter enbart använt bett me port i dessa tävlingsklasser där ingen kontakt i munnen behöver tas, där hon har kunnat bära sig själv. En port viker upp i gommen vid förhållnig i betten och passar inte då vi behöver samla upp med mkt kontakt längre stunder. Sattsa på Billy - Allen stångbettet :laugh: om ni nu vill prova stång..

Ska prova min tränares ;) stångbett på 12,5cm vem vet det kanske passar :D
skulle även ta med sig andra bett nämnde hon. Hoppas han kan ha 12,5 för jag har fortfarande inte hittat ett på 13,5... (kikar runt lita så om jag ska köpa ett så vet jag vart det finns)

Men jag ska ha ett rakt bett iaf? :angel:
Vad tycker du om den näst längst ner på sidan "Premium quality"
http://www.bonanzawestern.com/billyallen.htm

Senast ändrad:

ja prova ett mer rakt Billy-Allen , detta finns även som tränsbett om man vill skifta , är inte bra o sitta med stång hela tiden . Man blir bortskämd med stången och är bra om hästen kan gå med vanligt tränsbett bra också. Är man inte så van i början med att känna om hästen har sina bakben i arbete o ryggen med sig är det lätt att bli lurad av hästen när den går på stång, kan knäcka av i nacken och luras:p

ja prova ett mer rakt Billy-Allen , detta finns även som tränsbett om man vill skifta , är inte bra o sitta med stång hela tiden . Man blir bortskämd med stången och är bra om hästen kan gå med vanligt tränsbett bra också. Är man inte så van i början med att känna om hästen har sina bakben i arbete o ryggen med sig är det lätt att bli lurad av hästen när den går på stång, kan knäcka av i nacken och luras:p

Ahaaa jag förstår.
Okej här kommer en "nybörjarefråga" så skrik inte åt mig nu folk! :devil:
Varför ska man egentligen använda ett ja tex billy allen bettet som jag länkade?

Ahaaa jag förstår.
Okej här kommer en "nybörjarefråga" så skrik inte åt mig nu folk! :devil:
Varför ska man egentligen använda ett ja tex billy allen bettet som jag länkade?
För att detta bett ger ett jämt tryck på tungan , är milt , inget som viker sig upp i gommen vid förhållningarna..så:grin:

En fråga som är "off topic" Men upptäckte att han har mugg/rasp på alla 4 benen!! Då bör man kanske inte träna eller??

Jag skulle säga att det beror på hur mycket det är. Lite ytligt skorv ska nog inte vara något problem om man håller rent det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Hundträning Jag har en liten hund med pyttig mun även för sin storlek och mjukt bett. Dessutom så är hon lugnt tempererad och jag jobbar mycket med...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023