• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KallaMigBecca
  • Startdatum Startdatum
K

KallaMigBecca

Jag kom och tänka på det nu när jag skulle ha betäckt mitt ena sto innan jag fick reda på att jag skulle isåfall få lösa hans licens för att han inte hade många stoägare som visade intresse.. HUr kan de vara det? Vet inte hur många som pratar om att de vill han hads blodslinjer i fölen! Varför är de då inte många som vill betäcka med själva hingsetn? För mig är det ganska obegripligt! Om man är själv alltså bara ett sto som skall betäckas med honom kan jag förstå de för de va en hiskelig summa för att bara lösa licensen! men om de är tex 10-15 ston så är han ju inte så dyr! Åter igen varför är de då så få som betäcker med honom? Jag kan säga att jag var helt berädd på att köra ner till tyskland och seminera med ett 18-årigt sto som jag köpt 14 dar tidigare innan aktuellt kör datum känns sådär...

Sv: Weltmeyer

Kanske för att Weltmeyer är en gammal välanvänd hingst (född 1984, alltså 24 år) - d v s han har massor med söner, barnbarn o s v som stoägarna kan välja istället.

I Sverige har vi ju Warsteiner 946 Waliant 945 och tidigare Wetano 976 som har Weltmeyer som far samt Weltman 975, som har Warsteiner som farfar.

Att lösa licensen kostar väl 5000kr.
http://www.asvh.se/blanketter/anv_betlicens.pdf

Det är ingen
de för de va en hiskelig summa för att bara lösa licensen!
när man håller på med avel.

Weltmeyer har varit godkänd i Sverige förut, med tillstånd för fryst sperma, så han behöver inte ombesiktas utan det behövdes "bara" göras en återansökan.

Han är redan använd väldigt mycket i avel, bara i Hannoveraner förbundet finns det ca. 4000 avkommor.
Weltmeyer har över 100 godkända söner, så varför inte välja en av de bästa sönerna i stället ?

Kanske för att Weltmeyer är en gammal välanvänd hingst (född 1984, alltså 24 år) - d v s han har massor med söner, barnbarn o s v som stoägarna kan välja istället.

I Sverige har vi ju Warsteiner 946 Waliant 945 och tidigare Wetano 976 som har Weltmeyer som far samt Weltman 975, som har Warsteiner som farfar.

Att lösa licensen kostar väl 5000kr.
http://www.asvh.se/blanketter/anv_betlicens.pdf

Det är ingen när man håller på med avel.

Weltmeyer har varit godkänd i Sverige förut, med tillstånd för fryst sperma, så han behöver inte ombesiktas utan det behövdes "bara" göras en återansökan.

den sifran jag hörde för honom var 5000 euro för den tyska licensen eller något.. de var inte den svenska som nämndes de va något nere i tyskland är inte säker på vad..

själv har jag betäckt mitt sto med hans son Waliant 945, en trevlig och vacker kille det.

Det finns ingen licens som måste betalas i Tyskland utan det måste vara den svenska på 5000 kr som menas.

Med ett 18-årigt sto för att betäcka med en 24-årig hingst....

Dessutom verkar stoägaren väldigt "grön" med avelsbiten.

Men du skulle säkert rekommendera det.:grin:

Med ett 18-årigt sto för att betäcka med en 24-årig hingst....

Dessutom verkar stoägaren väldigt "grön" med avelsbiten.

Men du skulle säkert rekommendera det.:grin:

Nej, det skulle jag inte, ville bara veta varför du svarade så, då du inte lämnade någon anledning till ditt svar.:crazy:

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 418
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka