Welshsektioner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Asa_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 916

Asa_S

Trådstartare
Rätta mig nu om jag har fattat fel:

Sekt A = welsh mountain
Sekt B = welsh ponny
Sekt C = welsh cob ponny (samma maxhöjd som sekt B)
Sekt D = welsh cob

Men vad är sekt R?
Och är enda skillnaden mellan sekt C och D höjden, eller är det helt olika hästar i stamtavlorna?

Känns som att det var ett tag sedan man kunde ponny... :crazy:

Sv: Welshsektioner

Sek R är en speciell sektion för överväxta sek B (över 137,2 cm). Vet inte om det finns i något annat land än i Sverige. Skillnaderna mellan welsh cob (sek D) och welshponny av cobtyp (sek C) är mycket riktigt höjden. Under 137,2 cm är det en sek C och över en sek D.

Angel skrev:
Sek R är en speciell sektion för överväxta sek B (över 137,2 cm). Vet inte om det finns i något annat land än i Sverige. Skillnaderna mellan welsh cob (sek D) och welshponny av cobtyp (sek C) är mycket riktigt höjden. Under 137,2 cm är det en sek C och över en sek D.
sekt R är numera stängd. i England så stambokför man inte stona som vi gör vid 3 års ålder utan de kommer in i stamboken som föl och därför mäts de inte i vuxen ålder. Där finns det flera ston i aveln som är överhöjdare men som finns aktiva i aveln.

Welsh!!!!! Berätta mer!!! När stängdes den??? Vad gör vi nu med alla "R"-hästarna? Är de vanliga welshar nu då,eller??? Är de godkända i huvudstamboken??? Jag vill veta ALLT

Asa_S skrev:
Rätta mig nu om jag har fattat fel:

Sekt A = welsh mountain
Sekt B = welsh ponny
Sekt C = welsh cob ponny (samma maxhöjd som sekt B)
Sekt D = welsh cob

Men vad är sekt R?
Och är enda skillnaden mellan sekt C och D höjden, eller är det helt olika hästar i stamtavlorna?

Känns som att det var ett tag sedan man kunde ponny... :crazy:

kan någon skriva vilka höjder dom gäller i dom sektioner som fins :smirk:
Och så fins det väll något som heter Welch av cob typ :confused: vad menas med det då?

ancan skrev:
Welsh!!!!! Berätta mer!!! När stängdes den??? Vad gör vi nu med alla "R"-hästarna? Är de vanliga welshar nu då,eller??? Är de godkända i huvudstamboken??? Jag vill veta ALLT

Det hände ganska nyligen (minns inte när).

Man ger f-n i att visa dem, och är de ston betäcker man med små hingstar & får föl som inte växer över 137 cm.

Eller så använder man dem i ridponnyaveln :angel: .

Dalatjej skrev:
Det hände ganska nyligen (minns inte när).

Man ger f-n i att visa dem, och är de ston betäcker man med små hingstar & får föl som inte växer över 137 cm.

Eller så använder man dem i ridponnyaveln :angel: .

åhhhh, jag är väl såå naiv som inte fattar att det är så man ska göra... :crazy: :angel: :devil:

Hej ! Sektion C är lika med "welshponny av cobtyp". Vill du veta mer om mankhökd osv. rekomenderar jag Svenska Welshponnyföreningens hemsida: www.swf.nu gå sedan i på "rasvisa krav". Lycka till!
Ragnhild

Ragnhild skrev:
Hej ! Sektion C är lika med "welshponny av cobtyp". Vill du veta mer om mankhökd osv. rekomenderar jag Svenska Welshponnyföreningens hemsida: www.swf.nu gå sedan i på "rasvisa krav". Lycka till!
Ragnhild
HARKEL... *modertorn tar sig ton* ;)
man ska skriva ut sådan information HÄR; inte bara länka till en annan sida!
Länkar är tillåtna för fördjupad information, men man ska kunna få åtminstone ett enklare svar HÄR, utan att hoppa vidare till annan sida!

Dalatjej skrev:
Utmärkt! :)
Japp, jag menade dig som svarade ilsket på mitt inlägg som jag inte menade något illa med.

Ilsket??? :confused: Jag som försökte vara lite ironisk... :o :angel:

det ärklart att jag inser att folk kan göra sådana grejer, men det är ändå synd att riktigt bra ston ska sättas i ridponnyaveln istället för i welshaveln pga en sådan anledning...

From i år så är det lite luddigt ang stambokföringa av welshston. Skippa premieringarna av era äldre ston. Vad jag har fått förklarat för mig är att de inte ska få RW/RWM/RWD /RWC nummer längre utan att det ska komma en speciell kvalitetsbok........allt för att följa moderlandets regler. Vet inte hur det blir med diplomen längre.
Likaså hingstarna som godkänds from i år får inte heller stamboksnummer.
Någon som känner att de är mer insatta i detta och vill dela med sig av sina kunskaper......någon i styrelsen kanske ;)

Jag tror det var 2000-2001 (?) som sektionen stängdes. Anledningen var väl att man ville följa moderföreningens regler och kritik som ofta verkade framföras var att R-ponnyerna ofta förlorade rastypen.

Jag vet iofs inte hur mycket som ligger i det, de jag stött på har varit tämligen rastypiska och denna, en valack på hela 145,5 cm med sek B/R-stam (pappa C-ponny, mamma D-ponny) är till och med guldbelönad på utställning :love:
Här som femåring:

dino.jpg

Welsh skrev:
From i år så är det lite luddigt ang stambokföringa av welshston. Skippa premieringarna av era äldre ston. Vad jag har fått förklarat för mig är att de inte ska få RW/RWM/RWD /RWC nummer längre utan att det ska komma en speciell kvalitetsbok........allt för att följa moderlandets regler. Vet inte hur det blir med diplomen längre.
Likaså hingstarna som godkänds from i år får inte heller stamboksnummer.
Någon som känner att de är mer insatta i detta och vill dela med sig av sina kunskaper......någon i styrelsen kanske ;)
Låter väldigt rörigt tycker jag... :crazy:
Vore också tacksam om någon kunnig kunde ta det hela i enkla ordalag... ;)

:angel: Hej du! Hon som kanske kan ge er klarhet har åkt på semester. Finns säkert vid burken nästa veckas mitt. Ha de

ancan skrev:
det ärklart att jag inser att folk kan göra sådana grejer, men det är ändå synd att riktigt bra ston ska sättas i ridponnyaveln istället för i welshaveln pga en sådan anledning...

Min erfarenhet är att sek. R-ponnyerna ofta tappar i typ. Har själv haft ett R-sto på ca 145 cm. Hon hade utmärkta tävlingsmeriter & prestationsstam, men "welshig"? Knappast... Människor som såg henne gissade att hon var allt från arab till New Forest. Jag tror aldrig att någon kom fram och frågande om det var en welsh. Övervägande av de gånger hon visades fick hon 6:a på typ. Hon fick både welshbarn & ridponnybarn men min uppfattning var att hon gjorde mer nytta i ridponnyaveln än i welshaveln. Hon var helt enkelt en mycket bra ponny, men en mindre bra welsh.

Senast ändrad:

*lånar*
Provar att lägga in en lite fördjupande fråga ang welsh cob: det är ju rätt stor skillnad tycker jag på en welsh cob ponny (sekt c) och en "stor" welsh cob. Hur skiljer sig avelsmålen åt? Jag gissar att det inte är samma individer man avlar på i de olika sektionerna? Blir en överväxt sekt c ändå sekt d och använder man isåfall denna individ mer eller mindre gärna i sekt d-aveln?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: Edla
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 342
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka