Welsh - vad ska man leta efter?

athena

Trådstartare
Jag är inne på att köpa ett welsh-sto för att komplettera min avelsverksamhet. På så sätt får jag en ponny som kan användas av barnen, men skulle de inte vara intresserade så får jag användning för den ändå, smart va :idea:.

Nu har jag ringt på hur många annonser som helst men jag har inte helt lätt för att avgöra vilka stammar som är eftertraktade och inte. Det finns ju utmärkta sidor där man hittar diplomston, hingstinfo etc, men om det är som inom halvblodsaveln så går ju inte alltid köparna efter hingstar och stons resultat, utan mer på mode och andra nycker :p.

Hittade en sida här på forumet som hette "Welshavel" eller nåt, där fanns lite info men var mest snack inbördes om respektives hingstar :crazy:. Så nu tänkte jag få lite input i den här tråden om vad för slags ston man eftersträvar i den svenska welshaveln, vilka hingstar förärver sig väl, stolinjer etc.

Både sekt A och B är intresasnt för mig.

Finns ngt man bör undvika...?

Sv: Welsh - vad ska man leta efter?

Jag är väl jävig i detta fall ;) Jag har som du säkert sett 2 typer av WM ston. Den ena mer klassisk feminim typiskt avelsto medan den andra har prestationsstam och är docksöt. Personligen så föredrar jag den sistnämnda av dem, jag vill ha en ponny som är rastypisk men ändå lite fart i. Det aldra viktigaste i detta är att de har bra huvuden båda två. En sådan liten ponny måste vara stabil då det är små barn som rider, de ska vara lättinkörda osv.
Jag har även sekt B men har upptäckt att sekt A är lättare att sälja som föl :confused:
Sekt B är mer tävlingsinriktad. Personligen så föredrar jag att inte ha P.Camargue på första ledet (har haft det och har nu på andra ledet) då han lämnar lite pinnigt steg. Ser gärna att de är lite större C-ponnisar så barnen kan ha dem längre. Här vill jag ha en hingst som har lämnat tävlingsavkommor. En sekt B är oftast vassare i temperamentet än en sekt A. Snälla ja men mer taggade om du förstår vad jag menar. I år ska jag förgrena 2 olika sekt B blod, B.Bettina på ena sidan och på andra sidan P.Camargue och E.Chamea. Ska bli intressant att se vad det blir. Hoppas på Chameas insida av huvudet, Camargues skönhet och Bettinas robusthet och korrekthet. har även en skvätt prestationsblod genom C.Foxglove. Nästa år är det en skvätt Rimskij som representerar prestationen :)
Alla har vi olika smak och tycke :) Det som alla nog kan hålla med om är att man ska se till temperamentet och sedan rastypen:) Utställning eller prestation, gärna både och. Inte för mkt prestation då det blir lätt lite väl skarpt. Hale Helios, C.C Targed är några prestationshingstar som jag hört mkt gott om.
Kan avsluta mitt virriga inlägg med att säja att en nypa Ekbäckens blod är alltid populärt och välkommet. :love: De har trots allt varit ledande inom sekt A aveln länge :D

Senast ändrad:

Så, jag har faktiskt hittat ston både e C. Foxglove och The Hale Helios som känts intressanta - inte helt fel ute eller :D.

Tråkigt att du inte fick ut något användbart alls av den andra tråden (som inte alls handlar om enbart våra hingstar :smirk: då har du läst lite dåligt )

Jag är inte alls insatt i Welsh sekion B, men kan ändå tycka/tro att det inte går mode i blod på ponny så mycket. Rastyp är rastyp och det är det man i första hand avlar. Däremot finns det ju två olika sorters sektion B, en old fashioned med nacke och knän, och en mera ridtypad långlinjerad ponny. Där får man göra sitt eget val vilket man vill ha, och avla därefter. Så det största "fel" man kan göra är att korsa två individer av olika typ.

Jag tror inte jag är helt ute och cyklar. :confused:

Jag håller inte med att Paddock Camargue ger pinnigt steg, jag har en tvååring som har ett otroligt steg efter Camargue.
Jag tycker att du ska kontakta Kullstorps stuteri som alltid har welshar som klarar sig bra på utställning och är mycket bra ridwelshar med ett bra steg och bra storlek rund 135.
Jag har även ett sto efter Balans u. ett Kulltorps sto som har super gång är trevlig och ganska rejäl när det kommer till ridning.
Personligen tycker jag att man ska titta så dom inte har för lång rygg eller dålig överlinje(svank) vilket kan vara vanligt på welsh men är mycket dåligt i ridningen.
Ett bra welsh sto kan också användas i ridponnyaveln.
Stuteri Simberg har också mycket hög kvalite på sina welshar.

Har 2 ston efter Camargue som fader(som du säkert vet), och ingen av dom har något pinnigt steg.

Båda rör sig bra, med bra mekanik, lätta bogfria rörelser..

Jag avlar inte welsh själv men jag skulle gärna vilja pusha för hästar med Örnäs Sun Boy RW 27 och Örnäs Attila RW? 29? i stammen.

Varför?

Jo dels för att dom har en bra hållbarhet. Jag har själv en valack efter Örnäs Sun Boy som fyller 27 år i år och som ända tills för 2 år sedan varit fullt ridbar (av vuxen ryttare). På ålderns höst har han dock fått fångproblem men är annars mycket fin enl veterinär.

Min erfarenhet med hästar efter dessa hingstar är att dom är friska och mycket bra brukshästar. Dom är ofta litet kraftiga för den moderna smaken dvs dom ser inte ut som minifullblod! DOM SER UT SOM EN WELSHPONNY SKA! Dvs ädel men av ponnytyp.

Har ställt ut min valack en del genom åren och många gånger fått komplimanger av domare samt beklaganden att han inte var ett sto så jag kunde ta föl efter honom.

Har inte möjlighet att ha sto men önskade att jag kunde lägga vantarna på ett sto efter dessa hingstar som fortfarande var ung nog att betäcka!

/kT

Jag föredrar den "äldre" typen sektion B, men mera massa. Dessutom vill jag ha prestationsblod och ser därför gärna Cawdor Hywel så nära i stammen som möjligt.

Lycka till! Welsharna är oftast hållbara och har gott temprament.

Jag har en PC-CC Target här och om det är såna gångarter du menar förstår jag för hon är helt låst i bogen, men ingen vacker exteriör heller men vår PC avkomma har mycket flachiga gångarter.
Men i typen vill jag ha dom högresta, kort rygg och ett elegant sätt att röra sig på bland det viktigaste tycker jag är en stark överlinje, jag avlar ju även ridponny och det är den typen man eftersträvar i ridponnyaveln!

Precis, de är väldigt stela i bogarna. I galoppen så är frambenen dessutom nästan raka hela tiden och ger ett pinnigt intryck.Ungefär hälften av hans avkommor har blivit sådana. Av hans diplomston så har många fått en 7a på traven, en del har fått 9a på skritten men det är inte många. För att vara en så pass använd hingst så anser iallafall jag att det borde finnas mer meriter på avkommorna. Jag vill villigt erkänna att det finns avkommor med bra gångarter men det finns minst lika många om inte fler utan gångarter, tyvärr har jag sett flertalet av dessa på kvaliteer och utställning här uppe hos mig. :smirk:

Kanske något ifrån Karlsfälts skulle sitta bra nu när dom säljer ut allt dom har. Du kan ju kolla iallafall för så mycket bättre hästar hittar du INTE :idea:

Vad tror ni om den här då: The Hale Helios - CC Nobl - Ankerwycke Chief (tror jag att det var)?

Har kontakt med Karlsfält och de har ett trevligt sto, men tyvärr är hon lite "för bra" tycker jag = för dyr...

Ja precis så är det med detta sto, skumt.... min tvååring har super steg elastiskt bogfri bra bakben etc etc

Föresten hur gick det med stoet ifrån Bollnäs som du bad mig kolla upp resultaten på??

Jag har haft welsh både efter Coed coch target , paddock och the Hele helios och ingen av mina har haft dåliga rörelser ,
Den första mamman till de båda andra var efter coed coch targed
Scooby hade då alltså både targed och paddock i sig paddock som pappa han har fått både hoppdiplom , allround diplom och kom 3 på risken i gångarter och när han visas med 9 på traven så jag kan inte heller hålla med om pinnigheten (8 på galoppen)
Den andra stoet var då efter Hale helios även hon fick då targed i sig hon är hur samarbetsvillig som helst trevligare sto får man nog leta efter (9 på skritt) 8 på traven så jag gillar ju alla de tre hingstarna och nu har jag bara ett sto kvar hemma 2 åring som har hale helios som morfar,targed som mmf och Moelgarnedd Dewin som pappa som är väldigt trevlig och hon hoppas jag mycket på ..... Så jag tror nog att man ska hitta just den hästen som känns rätt för sig själv så brukar det bli bra .

hur är mammorna då till dessa avkommor det hade varit kul att veta för det är ju så att det finns många *skit* ston också ... Stona är ju lika *skyldiga* ;-) De är ju två om det om man säger så *ler*

Jag vet bara mamman till mitt PC avkomma hon är super bra och har en hel hög helsyskon, det andra stoet är här på betäckning och jag vet inte hennes meriter eller vem hon är.
Men nog betyder stoet ofta mer än själva hingsten, likaså hingstens möderne är superviktigt!

Modern till min PC avkomma var elit sto och hingstmoder som lämnat 9 i skritten till alla avkommor, inget skitsto med andra ord, sen är det inte säkert att de tu passade i hop bara för det. Mitt sto har nedärvt sin 9a på skritten till sina avkommor. Hoppas mkt på 3 åringen efter Rimskij som ska visas i sommar.
Bostorp säljer också ut en hel del ston både unga och gamla. Priser mellan 20-30 000. bra stam och lite grövre benade dvs lite old fashion model.

Om du vill ha en sektion A så kan jag rekommendera dig att kontakta Ekbäcken. Jag vet inte om hon har några äldre ston till salu, men kan säkert tipsa dig annars. Det är här jag fått mitt avelsintresse och jag är barnsligt förtjust i alla A som har Twyford Seed i stammen. Det var en underbar häst, vacker som en dag, snäll och sååå klok. Jag har ju tingat på Welsh´s hingstföl Hilton e.Savoy som är u.Seed som sällskapsherre till vårt halvblodsföl och är så glad att få lite Seed-blod till stallet.
PM:a om du vill ha tel.nr. Åker du dit måste du hälsa på mig också!

Söker du en sektion B så finns det oftast flera att välja på hos Kulltorp i Kalmar. Jag har själv köpt häst därifrån och blivit väl omhändertagen och de har även "lämna tillbaka"-garanti om ponnyn inte passar.

Har hittat denna intressanta också:

Carolinas Foxglove - Simberg Hobnob - CC Endor (Möllegaards Susie är mormor).

Inte så pjåkigt va??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka