Welsh - vad ska man leta efter?

Sv: Welsh - vad ska man leta efter?

Minns inte vilka exteriörpoäng han fick när han vann Welshmästerskapet i dressyr sekt A (överlägset). Det var bra poäng i alla fall med plus för gångarterna förstås.

Hur tänker ni som föder upp welsh?

Utställning/premiering/rastyp i första hand?
Tävlingsegenskaper, hur viktiga är dem?

Zondell skrev:
Hur tänker ni som föder upp welsh?

Utställning/premiering/rastyp i första hand?
Tävlingsegenskaper, hur viktiga är dem?

Det ena behöver väl inte förskjuta det andra? Prestation är jätteviktigt i min avel. Jag hävdar bestämt att en welsh ska både kunna prestera på tävlingsbanan & vinna på utställning!

Vi avlar på hög ridbarhet samt exteriör o temperament. Våra ston och hingstar ska ha ett mycket bra temperament.
Sedan har dom även en mycket hög ridbarhet, dvs. lätta mjuka följsamma, det ska inte behöva vara vuxna som sitter och rider ponnyerna 3 dagar i veckan för att hålla ponnyn på mattan vilket är mycket vanligt bland ponnyerna ute i de högre klasserna i dressyr.

Thores hästar är mest sektion B har jag för mig, han visade Cindy's Carolina (jag tror den var e. Carolina's Foxglove) på Värmlands Ponnyförening och blev BIS ett år (tror det var -00) med typ 41-42p. Han har även haft mer framgångar, med några diplomston och sånt. Carolina har jag för mig var ganska lätt i typen.

Dalatjej skrev:
Det ena behöver väl inte förskjuta det andra? Prestation är jätteviktigt i min avel. Jag hävdar bestämt att en welsh ska både kunna prestera på tävlingsbanan & vinna på utställning!
Ja efter gårdagens imponerande 43p samt hans tävlingsmeriter så kan man verkligen säja att ni avlar på både och :D Jag är så glad att jag har en avkomma efter honom :bow: :bow:
När får jag låna ner honom på station :banana:

Welsh skrev:
Ja efter gårdagens imponerande 43p samt hans tävlingsmeriter så kan man verkligen säja att ni avlar på både och :D Jag är så glad att jag har en avkomma efter honom :bow: :bow:
När får jag låna ner honom på station :banana:

Han var placerad i LA hoppning i torsdags & har i år varit placerad i motsvarande LA dressyr! Welshar kan både vara vackra & prestera :love: !

Du får låna honom när nuvarande ryttare har vuxit ur honom (& dina barn är tillräckligt stora för att tävla honom) :) !

Grattis då!
(Men vad hände igår och vart ser man resultaten??)

HalyBailey skrev:
Grattis då!
(Men vad hände igår och vart ser man resultaten??)
RPAF hade utställning i Rättvik i går. Jag har skickat resultaten åt dig redan så gå in på din vanliga mail så ser du :) Har du inte sett gnäggtråden?

jodå, nu har jag sett både mail och tråd :rofl:
Tusen tack och tusen GRATTIS Dalatjej, visst är det kul att slå "förhandstippade" :angel: ;)

HalyBailey skrev:
jodå, nu har jag sett både mail och tråd :rofl:
Tusen tack och tusen GRATTIS Dalatjej, visst är det kul att slå "förhandstippade" :angel: ;)

Tack så mycket! Det var jätteroligt :banana: !

Amaze skrev:
Thores hästar är mest sektion B har jag för mig, han visade Cindy's Carolina (jag tror den var e. Carolina's Foxglove) på Värmlands Ponnyförening och blev BIS ett år (tror det var -00) med typ 41-42p. Han har även haft mer framgångar, med några diplomston och sånt. Carolina har jag för mig var ganska lätt i typen.

Ja så hette hon, den söta jag gillade som föl :love:

Tusen tack för info :bow:

Rodde skrev:
det ska inte behöva vara vuxna som sitter och rider ponnyerna 3 dagar i veckan för att hålla ponnyn på mattan vilket är mycket vanligt bland ponnyerna ute i de högre klasserna i dressyr.

hur "viktbärande" är dessa ponnyer om vuxna rider dom?
jag har precis bestämt mig för en welshponny, o jag har inriktningen till körningen med denna, har inte direkt tänkt på at jag skulle kunna rida honom (känner mig för stor) så jag är mest nyfiken.

Min hingst är 133 men han är ädel m.a.o inga vuxna ryttare, men min dotter rider in welsh ponnyer senast en på 1,33 inga problem hon var av den mer viktbärande modellen (min dotter är 1,75). Men när jag sa detta menar jag mer maxade c och D ponnyer.

aha...min blivande beräknas bli runt 135-136 cm. (och relativt maffig)
Jag är 160 lång. Jag är väldigt osäker på om jag kan rida honom (eftersom jag inte umgåtts med ponnyer så mkt i den storleken), men visst skulle det vara en bonus om jag kan det i framtiden.
Annars är det köra då...(som för övrigt är väldigt kul!)

övrigt; när man ändå pratar om welsh, vad ska man tänka på om man visar ponnyn som 1 åring? Vad ska man visa? tips? :)

övrigt; när man ändå pratar om welsh, vad ska man tänka på om man visar ponnyn som 1 åring? Vad ska man visa? tips

Man skall ställa upp ponnyn och visa den i skritt och trav. Träna på att leda den. Göra halt och sätta igång = gå fram direkt på smackning. Försök skritta/trava rakt och hitta takten där ponnyn kommer till sin rätt.

Lycka till!

Som 1 åring så kan du visa på vilken utställnings som helst samt RIKS och äve en premiering om du känner att du har pengar till det ;) Jag visar mina unghästar på ungponnyutställning. Mest för att de ska tränas att åka ut och komma på nya platser och kunna uppföra sig.
Jag rider alla våra welshar. jag är 157 och väger runt 57kg. Även mina WM ston klarar en ridtur med mig på ryggen. Vår lilla hingst är 127 och smäcker men har inga problem med mig på ryggen. Mitt förra avelsto var 134 cm och henne tävlade jag Hunting med bland stora hästar. Efter 2 års ridande med mig på ryggen 6 dgr/v så hade inte hon fått problem med rygg eller ben. Se bara till att din pålle jobbar i balans och har du dessutom tömkört/kört den i form så har den ju redan en hel del bärande muskler.

tack! en sista fråga, är det enhandsfattning i trav som gäller? och ska man springa åt ngt varva eller är det rakt fram o sen vända?

När jag visade min arab nu iår så skulle man springa åt höger varv.
O halvbloden tror jag man springer rakt med.
Usch, vad jobbigt det är o vara nybörjade inom olika områden ;)

welsh - vad roligt att höra :)

Enhandsfattning i trav.
Jag brukar komma i god tid och kolla hur dem i klassen före får visa sina ponnyer. För det mesta visas allt på en linje men vissa domare vill se både skritt och trav på böjt spår. Ibland har man fått trava på en volt och någon gång visa på "trekantsspår". Det är inget att oroa sig för innan :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka