Welsh - vad ska man leta efter?

Sv: Welsh - vad ska man leta efter?

Det finns nog ganska så få sekt B i sverige idag som verkligen håller den gamla stilen som Rodde beskriver. Många av de sekt B man ser på banan, ston som hingstar, ser mest ut som små fullblod eller små araber och det gör att jag personligen inte ens försöker hålla mig ajour med den sektionen då den i sverige är ute och cyklar. :confused: Många uppfödare tycks ha egna avelsmål, istället för att följa det internationella målet, och det ger en splittrad sektion utan homogenitet. Inte undra på att den idag blivit "utestängd" ifrån sektion C och D. Hingstarna som ser ut som de gamla tiders ädla hingstar är lätträknade..CC Targed hade en underbar typ, i dagsläget tycker jag mest om bla Paddock Camargue, Moelgarnedd Montana, Wärnanäs Peng, Downland Jaguar, Bostorp Bells, Carolinas Foxglove, Ernford Jester, G. Gadabout :d . Som ni märker är det mest äldre hingstar, lite pga att de hingstar som gått in säg de 10 senaste åren inte hållt den kralligare typen, och för att många av de yngre hingstarna är för svårbedömda i dagsläget.

Vill man ha en ponny med "Mulle-looken" så ska man titta på en sekt A istället! Där vet man vad man får! :love:
Angående Simbergs hästar så är dom av en mycket god typ, men rörelserna står under utveckling vad jag förstår. Det är väl det som finns att förbättra på dom hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag håller med dig när det gäller rörelserna där vill man ha lite tryck i baken. Jag har ett sto vars mor är helsyster till Wärnanäs Peng, hon har mycket bra gångarter...
Simberg har bra typ men som jag gillar men lite spretiga gångarter.
Ja jag har precis blivit med ett sek A sto, jösses så hennes bakben rör sig, nu är hon dräktig med DJ som tidigare ägare vill ha men sedan ska hon betäckas med något annat som Yarra Glenn eller liknande.....

Aha då vet jag.Har ridit Ikea en del förr i världen...liksom Julie...och de flesta andra hästar på det stället inkl Balans.Bara kul att veta.

Ursäkta en utböling som bryter in i tråden :o

För något decennium sedan hade jag förmånen att då och då rida genom hagar där det fanns i min ögon vackra och välskötta ponnyer - welsh sekt C (tror jag) och shetland, båda raserna var representerade med stor färgrikedom. Stuteriägaren heter Thore Ljung, Lillebacka, Säffle och den ponnyn jag gillade mest var efter Carolinas Foxglove (nyfikna jag frågade förstås fastän jag inte kan nåt om ponnystammar). Sagolikt vacker fux med bläs och ljus man, inte så spetig men ändå "ädel".

Är det någon som vet något om dessa ponnier, vilken typ anses de ha och är de fina "på riktigt" :D ?

Tim
(som inte skulle vara omöjlig om sonen skulle börja tjata om ponny :angel: )

Har ett sto e C. Foxglove, världens snällaste , kanske inte världens vackraste direkt , mer ridponytypad.
CF är sekt B ;)

Vi hade för några år sedan ett sto som var efter Kålltorps Primus. Det stoet bet. vi med Linksburry Royalist det blev en söt liten ponny med den rätta looken som jag ville ha.Henne i sin tur bet. vi med Senator och även med Lightning båda blev kanon avkommor.

ja, hihi, det är skönt att få vara okunnig :)

En "ridponny-wannabe" såg jag förresten också på tidigt stadium i Lillebacka, med halvblod och welsh-blod i. Avlad för att vara maxad D och kunna hoppa, typ. Tror inte den var stuteriägarens påfund för han såg ut som om han inte riktigt gillade att det smög en katt bland hermelinerna :D

Alltså, de här welshponnisarna minns jag som väldigt söta, med mycket tydlig raskaraktär för någon som egentligen inte vet något om rasen. Betyder det att de var av "gammal" typ, dvs det man läst in sig på i gamla hästböcker på lågstadietiden eller så?

Nuför tiden tycker jag det är lite svårare med de här "mellanponnyerna" - att skilja rena welshar från ridponnyer och andra korsningar :crazy:

WM är lättare att känna igen men i den storleksklassen finns väl inte lika mycket så underbart att ta fel på?

Jag som är ridponny uppfödare med ett inslag av welsh B i min avel måste beklaga er om ni tror att ridponnyer inte är vackra, mina är de vackraste jag vet och naturligtvis väldigt mycket welsh K/NWR. Mina welsh är också vackra men inte vackrare än ridponnyerna.....!

I nya Ridsport finns en artikel hur ponnyhingstarna lyckats i aveln. Där kan man verkligen få fram vilka hingstar som lämnat tävlingsavkommor och passar till sporten.

Nämnda Paddock Camargue RW 91 ligger på 89´e plats med 13 tävlande avkommor av 77 st. Carolinas Foxglove RW 74 ligger på plats 72 med 20 tävlingsavkommor av 99 st.

Intressant läsning. Tror man måste vara sin egen avelsrådgivare, kolla viktig (oberoende) statistik, träffa hingsten, avkommor etc. Lyssna på människor som sysslat med mycket ponny/barn/tävling.

Ja det är bra att kolla, men man får se också när importhingstar som PC kom till sverige och hur gamla hans äldsta avkommor är, han var väl 10 år när han anlände till Sverige.

Det är klart ridponnyer kan vara vackra! Det var inte så jag menade - bara att jag upplever det som att det är svårare att urskilja renrasiga welshponnyer sekt B (!?) nuförtiden.

Om det beror på att de är ovanligare eller inte har lika tydlig "rastyp" för ett okunnigt öga som mitt har jag ingen aning om - det är därför jag frågar :o

Jag känner Thore Ljungs dotter och jag har för mig att det är sektion B han har mest, men kanske en och annan i annan storlek också. Jag tror att det är ganska fina ponnyer han har/haft. Halvblodskorsningen kan mycket väl vara dotterns påfund... Hon har nämligen mycket fina halvblod.

Vem är hon då, värmlänning eller sådan i förskingringen? (PM går bra...) Och Thore, har han hästar kvar?

Fast nu har läget ändrats lite här, jag har fått in en "stor kund" i helgen som vill ställa tre dräktiga ston här, då blir det trångt om saligheten + att jag får fem föälande halvblod nästa år :crazy:. Så jag vet inte om jag vågar köpa på mig mer jobb med en unghäst.

Han har fyra årskullar medräknade, totalt 77 avkommor. Tror han kommer att stiga i statistiken. De yngsta medräknade avkommorna är 6 år. Statistiken tar med ungponnyer i avd B även fast de inte får poäng. De behöver alltså gå felfritt regionalt eller nationellt i hoppning Lätt B eller högre för att komma med.

Ok, jag vet att han har en del bra avkommor!

sindiman.jpg

Här är en welsh sekt A som jag gillar

ser inte ut som en ren A, men vad är det för något??
Påminner väldigt mycket om "Love-ponnyerna"

Zondell skrev:
sindiman.jpg

Här är en welsh sekt A som jag gillar

Men, det där är väl Sindiman? Är inte han en sektion B (dvs welshponny)?

//Kristin

HTML:
http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&horse=SINDIMAN&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Sindiman
Sektion A

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka