Welsh - vad ska man leta efter?

Sv: Welsh - vad ska man leta efter?

jag har pm:et sparat.....en sto där ägaren utgick med diverse meriter på som du var osäker på om det var sant...Jag skickar det igen!

HeHe - har nu kollat igen och det var Atena utan H som pm:at, sorry.....nicken var för lika... :p

Senast ändrad av en moderator:

Simberg Hob Nob - CC Endor låter mycket bra Carolinas Foxglove är för mig en doldis men en snygg sådan.....

Ingela visar henne den 18e någn stans i mörka Småland. Vi åker ner och hämtar henne den 19e :)

Lånar knapp, ännu en intressant stam:

Lillemons Lightning - Simberg Spinner - Örnäs Sun Boy.

Vad tycker ni?

Lånar också knapp.

Jag som inte kan något om welsh, vad skiljer sekt A och B åt?

athena skrev:

Vad tycker ni?

Om du har hittat denna på annons så kan jag bara säga att detta stoet är jätte trevligt. Hon fick bra poäng på utställningen med.

Trissa skrev:
Lånar också knapp.

Enkelt förklarat så är sek. A. Max 120cm. tror jag att det är om det inte är 118. Sek A är ett super sött litet charmtroll som gör att man bara smälter när man ser den.
Sek. B. får vara 137cm om jag inte tar fel. Lite mer "vanlig"ponny look eller vad man skall kalla det. Smäckrare i regel. Fina och mysiga hästar.

Har inte hittat på annons men hon har svarat på min köpes :). Bra hingstar men jag är mer osäker på stona bakom.

Trissa skrev:
Lånar också knapp.

Sekt A är Welsh Mountain. Får max vara 121,9cm. Kraftigare med hovskägg och med benaktion som få har. Vackert huvud med miniatyröron :love: Duktig hoppare och har oftast ett otroligt bra barnponnytemperament men ändå har go i sig.
olivia2.jpg

ett sto(Molstabergs Molnet-Molstabergs Action Man) prestationsavlad.
savoy1.jpg

hingst ngt till åren.
Sekt B är det man i vanliga fall kallar för welshponny. En ädlare ridponny med "normalt" steg (jämnfört med WM, nu tänker jag på knälyftet)
Får vara enligt rasstandarden max 137,2. En mkt trevlig allroundponny som kan hävda sig i alla dicipliner. Oehört vacker. Kan vara lite mer skarp i huvud än sekt A.
celmah2.jpg

också ett sto (PC-Breccles Minstrel Boy)

Senast ändrad:

Men varför kan ingen kommentera stammarna jag skrivit... :confused:.

athena skrev:
Men varför kan ingen kommentera stammarna jag skrivit... :confused:.
Inga stammar jag kan något om tyvärr, säkert bra men inget jag har lagt märke till.
När det gäller stammar så är det ju verkligen smaken som baken. Av 2 stora uppfödare i Sverige så gillar tex den ena CCTarged medan den andra gillar Cawdor Hywel. Tittade på ett sto med båda dessa i stammen och den ena avrådde mig pga ena hingsten och den av den andra hingsten ;) Det är bara att se på Buke, många vill ha PC avkommor medan jag inte vill det :p
Nu har du drömläge att köpa avelsto då både Karlfälts säljer ut samt Rebecka Cassel och Bostorp.
Gå in på swf.nu och titta på alla till saluannonser :idea: det dryllar av sekt B ston där. Ett gott tips är att ringa till de större uppfödarna och kollarunt lite med dem. Den som kan mest om stammar i Sverige är nog Jenny Staaf, en guldgruva om man får tag på henne. Hon och Görel kan nog ta varandra i hand. :D

athena skrev:

Vad tycker ni?
Genom LL så får du in Bostorp Bettina ett av Sveriges bästa welshsto. SS har Möllegaards blod samt Dowmland blod. ÖSB har CCblod.
Ingen av dessa 3 hingstar har i sig lämnat något märkvärdigt.

Jag har även ett sto efter Balans u. ett Kulltorps sto som har super gång är trevlig och ganska rejäl när det kommer till ridning.

Vad heter stoet mer än Kulltorps??*Nyfiken*

Har själv haft en ponny efter Balans ue;Kulltorps Julie.

Både Lightning och Spinner är jätte trevliga hästar med toppen temperament. Lightning är lite mer av den gammla stammen. Som en ponny skall se ut tycker jag. Varför inte åka och titta på han?

Det är Kulltorps Ikea helsyster till Wärnanäs Peng

Jag tycker också att LL och SS är mycket bra, men jag tycker att welsh ska se ut som
Simberg Spinner, lite Downland Chevalier typ över dem! Högresta eleganta med stark överlinje och kort rygg..... men det är min uppfattning!

Rodde skrev:
Jag tycker också att LL och SS är mycket bra, men jag tycker att welsh ska se ut som
Simberg Spinner, lite Downland Chevalier typ över dem! Högresta eleganta med stark överlinje och kort rygg..... men det är min uppfattning!

Jo dom är fina på sitt sätt absolut. Men jag vill nog gärna att en ponny ska ha lite "Mulle" look. det gillar jag. Inte för slanka alltså.Den typen gillar jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka