Welsh mountain-welsh

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 299
S

Sissan

Vad blir det av denna korsning??
Jag menar vad registreras den som?:crazy:
mountainen är en b-ponny strax över 120 och welshen en c-ponny strax över 135 kan man förvänta sig att fölet blir en stor b??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Welsh mountain-welsh

Man kan ju alltid önska att det blir en stor B-ponny men det är ju inte säkert. Den blir i alla fall en sekt B welsh.

Om man skall hålla sig inom rasen så hade jag hellre andvänt en sek C om jag ville ha en lite större ponny. Då har man ju åtminstånde hållit sig till samma typ.

Kan man bli av med ett sånt föl eller får man behålla det tills det är en snäll barnponny på 10 år???:crazy:

Det är frågan. Alltid svårare att sälja små ponnyer innan dom är väldigt säkra eftersom små barn är okunnigare. Jag tror det är lättare att sälja en renrasig welsh mountain än en "korsning" med andra sektioner. Eller betäcka med större hingst (RP) för att ev få en större ponny än kat B.

Det är ju en stor fördel om man som uppfödare kan köra in.

Det första året vi hade hingst på station så var det en mkt trevlig WM hingst. Vi betäckte alla våra ston oavsett sekt med honom.
Den aldra vackraste av fölen var just en med sekt B mamma. Hon var 1.34 hög. Detta hingstföl såldes först av alla.
Ingen av den kullen var svårsålda. Totalt fick vi 6 föl det året.
2 rena sekt A, 1 sekt B, 2 sekt C med sekt D mammor samt en WPB med mamma som bara var 1,20 själv.

Vår sekt B hingst har fått en del sekt A ston. En av avkommorna såldes dyrt här förra året så visst går det att sälja A+B avkommor MEN jag tycker nog att man ska betäcka sina sekt A ston med sekt A hingstar ändå.

Det första året vi hade hingst på station så var det en mkt trevlig WM hingst. Vi betäckte alla våra ston oavsett sekt med honom.
Den aldra vackraste av fölen var just en med sekt B mamma. Hon var 1.34 hög. Detta hingstföl såldes först av alla.
Ingen av den kullen var svårsålda. Totalt fick vi 6 föl det året.
2 rena sekt A, 1 sekt B, 2 sekt C med sekt D mammor samt en WPB med mamma som bara var 1,20 själv.

Vår sekt B hingst har fått en del sekt A ston. En av avkommorna såldes dyrt här förra året så visst går det att sälja A+B avkommor MEN jag tycker nog att man ska betäcka sina sekt A ston med sekt A hingstar ändå.

Då är vi överens om det sista :smirk:. Men det verkar ju som om betäckningen redan är gjord :confused:

Don`t blame me, jag funderar bara på att köpa detta sto!!!;)

MEN jag tycker nog att man ska betäcka sina sekt A ston med sekt A hingstar ändå.
Får man då dessa föl sålda eller är de för små? Nån skriver ju att små ponnyer är svåra att sälja..

Don`t blame me, jag funderar bara på att köpa detta sto!!!;)

Jag blame ingen;)
Är väldigt svag för welshar. Särskilt sekt B och sekt A så jag skulle förmodligen slagit till om jag vore dig. Har aldrig sett en fult welshföl. Man blir alldeles lyckliga av dem :love:

Får man då dessa föl sålda eller är de för små? Nån skriver ju att små ponnyer är svåra att sälja..

Det beror nog på vad för slags föl man säljer, eller hur? En liten tufsig korsning shetland x WM (eller likande) tror jag inte är lika lättsålt som en bedårande wm-fölunge.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Kiwifrukt
·
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Horsenerd
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 374
Senast: Myrten
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka