Welsh cob och ev ärftliga sjukdomar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 482
J

Jeeves

Vet inte riktigt om denna tråd ska vara här eller på hästvård men sannolikheten för att hitta folk med mångårig erfarenhet av rasen är större här tror jag så jag provar;

Min fråga är om det finns och i så fall vilka typiska sjukdomar hittar man hos just denna ras? Både ärftliga och icke-ärftliga men väl frekventa sjukdomar.

Obs! Är INTE ute efter att få veta vilka hingstar som sägs nedärva det ena eller det andra - ingen pajkastning m a o utan mer era erfarenheter i denna fråga. Vill GÄRNA höra från någon med många års erfarenhet!:bow:

Sv: Welsh cob och ev ärftliga sjukdomar?

Jag har sett några stycken med sommareksem/knottallergi. Annars upplevde jag det som en väldigt frisk ras när min familj höll på med cobbar.

Intressant;) Jag har också ställt frågan vad det gäller OCD/cystor i skelettet bl.a. men har fått den uppfattningen att man inte vill veta...har skickat frågan till rasföreningen men har mötts av tystnad.

Bakgrunden är att man på mitt sto, under en hältutredning, gjorde sekundärfynd på röntgen (cysta i kotbenet). Min nyfikenhet väcktes och jag ställde frågan... Jag har tagit beslutet att INTE avla på mitt sto och det var veterinärens åsikt också då man därifrån menar att det finns en ärftlig aspekt att ta hänsyn till (arabfolket är långt mer öppna vad det gäller just detta problem). Försökte få fram om man har någon koll på hur det ser ut inom rasen men har alltså inte fått svar.:cool:

Beroende på vem du skickade till och när tas frågan säkert upp på nästa styrelsemöte och du får svar därefter. Håll i minnet att man kanske bara har möte 4-6 ggr per år så därför kan svaret dröja. ;)
man ska väl inte utåg ifrån att "man vill inte veta", det var en ganska onödig kommentar om du inte har mer belägg för det än att du inte ännu fått svar på ett mail.

Beroende på vem du skickade till och när tas frågan säkert upp på nästa styrelsemöte och du får svar därefter. Håll i minnet att man kanske bara har möte 4-6 ggr per år så därför kan svaret dröja. ;)
man ska väl inte utåg ifrån att "man vill inte veta", det var en ganska onödig kommentar om du inte har mer belägg för det än att du inte ännu fått svar på ett mail.
Jag gör mina bedömningar även efter min tråd här på buke:cool:...efter antydningar att jag "pratar ner" rasen enbart efter att ha frågat om vad man vet...:crazy:

...ska tillägga att jag sökt andra svar hos rasföreningen, som man inte svarat på. Har väntat drygt ett år...:cool:

Hallå gott folk! Please, ingen pajkastning nu!

Vill väldigt gärna att vi håller diskussionen i en hygglig ton och få så många inlägga som möjligt ang welsh cob ägares erfarenheter vad det gäller olika åkommor på deras hästar genom åren. Det kan vara både sådant som anses som ärftligt men också annat - jag är intresserad enbart därför att jag är ny på rasen och har köpt en åring för snart ett par år sedan. :bow:

Ledsen om du uppfattar det som pajkastning, det är inte meningen. Jag vill hemskt gärna ha en öppen och ärlig diskussion då jag verkligen vill veta och det kommer att ligga som grund ifall jag ska fortsätta med rasen alls. Lutar dock mot att gå över till annan ras...

Visst är cobben en frisk ras, men det finns även en del sjukdomar som man ska veta om att de finns inom rasen.
Som nämnts tidigare i andra cob-trådar har en del problem med fång. Rasp/mugg, ffa på de cobbar med vita ben, väldigt lite man och svans-skorv.
Galliga leder, ffa på haserna.
Det är sällan man ser problem med rörelseapparaten, testikellägesfel, hosta eller dålig fertilitet, även om det naturligtvis finns individer som har problem med detta.
Ovan är min uppfattnig av rasen och alla de individer jag sett, mycket av det som nämnts är väl arvbarhets frågan tveksam, mycket har att göra med uppfödning och utfodring.

Hur är det med andra hovsjukdomar? Är de frekventa?

Och gällande fång - har man funnit ngn gemensam nämnare för vad som utlöser det just på denna ras eller är det precis samma orsaker som på andra raser? Jag tänker på om det är främst importer eller svenskfödda som har fått problem med fång?

När jag har bollat frågan till uppfödare som hållt på längre än mig så har de bara haft 2 saker som de visste på rak arm.
1) testiklarna (gäller tydligen alla sekt )
2)känsliga luftrör

Själv har jag fått en avkomma som kliat sig. Har även träffat på ytterliggare en som kliat sig. Fång har jag inte sett mer på cob än på någon annan ponnyras så det är nog mer en fodrings och skötselsak.

Den enda cob jag hört talas om som haft cysta är nog Pirajas. Själv har jag tagit bort ett sekt C sto med mkt sekt D blod i sig, för spatt. Inget jag heller hört talas om på någon annan welsh sekt C el D.

Ska man tro försäkringsbolagen så är det ovanligt med skador och hältor på just cob. De är billiga i försäkring = låg skadefrekvenshet på rasen. Sen är det nog mkt inviduellt och mkt uppfödning/skötsel som ligger bakom en del skador.

Om man skulle göra som Piraja säjer, dömer ut en ras pga en idivid, ja då skulle man har lagt ner hela halvblodsaveln för länge sedan. DÄr är det lätträknat de djur som inte överlever sin 7 årsdag. Varmblodiga travare skulle vara ett utdöende släkte med tanke på deras OCD statistik, islandshäst med sina problem med eksem och spatt. Det är tråkigt att Piraja har fått sådan tråkig inställning till en så underbart allsidig hästras som i de allra flestas ögon är en frisk och sund ras.

Och gällande fång - har man funnit ngn gemensam nämnare för vad som utlöser det just på denna ras eller är det precis samma orsaker som på andra raser? Jag tänker på om det är främst importer eller svenskfödda som har fått problem med fång?

Kan bara bidraga med min ringa erfarenhet. Under de 7 år som jag haft kontakt med rasen så har jag hört om 3 fångcobbar.

Mitt ena sto som fick fång som 3 åring när hon släpptes på klöveräng i början på sommaren. Har aldrig haft fång efter det. Nu 10 år och går på bete varje sommar.

Ett import sto som fick det för första och hitills ända gången samma år som fång drabbade många halvblod i samma område. Går på bete varje sommar utan problem.

Imp hingst som fick fång efter att ha betat på gödslad vall, där troligtvis gödslet var boven, har inte haft fång innan och efter detta. Mig veterligen går han på bete varje sommar.

Du kan säkert få fler svar än mina. ;)

Jag har inte dömt ut någon ras. Det är något du tar ur luften. Jag vill ha klarhet innan jag satsar oavsett vilken ras det handlar om. :cool:

Tack! Det är precis så jag menar med frågan - samlade erfarenheter helt enkelt.

Jag är helsåld på min welsh cob:love: o har inga planer på att byta ras eller så, vill bara vara förberedd eller kunna förebygga om det finns ngt som är typiskt för rasen vad det gäller sjukdomar.

Håller med om att försäkringen är billig jämfört med halvbloden ex vis! Fast det kan ju också hänga ihop med att vi har ett färre antal cobbar i Sverige än antal halvblod. Bytte från halvblod till welsh cob just för att medelåldern på halvbloden börjar bli så låg och hållbarheten samt ridbarheten inte är särskilt bra.

Jag har inte dömt ut någon ras. Det är något du tar ur luften. Jag vill ha klarhet innan jag satsar oavsett vilken ras det handlar om. :cool:

Ledsen om du uppfattar det som pajkastning, det är inte meningen. Jag vill hemskt gärna ha en öppen och ärlig diskussion då jag verkligen vill veta och det kommer att ligga som grund ifall jag ska fortsätta med rasen alls. Lutar dock mot att gå över till annan ras...

Du får ursäkta men jag läste det som att du dömt ut rasen av det du skrev ovan. Mitt fel......

Vissa har känsligare luftrör än andra. Dvs dom kan lite hostiga om man stänger in dom i stallar med stängda stalldörrar. Om man har dom i uteboxar eller kallstall är det oftast inga problem.
Det är mina observationer baserat på kanske 50-60 cobbar på stall varav kanske 10% av dom någon gång varit småskruttiga i rören. Vid utevistelse, öppna boxar med god ventilation och vattnat hö är det inga problem.
I övrigt presterar dom normalt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 034
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 130
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 153
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka