Welsh cob eller RP hingst?

Angel

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att få låna ett welshponny sto (sek B)
e: Anglian Gerald ue: Eklunds Anjo och ska då betäcka henne med antingen en Welsh cob (sek D) eller Ridponnyhingst och undrar om någon har några bra tips. Gärna en så stor och högställd hingst som möjligt då hon är något lågställd.

Sv: Welsh cob eller RP hingst?

kolla in http://home.swipnet.se/swf/sekt-d.htm
där finns nog de flesta welsh cob-hingstarna.

jag hade kört på welsh cob, har själv köpt en valack som är blandning mellan sektion b och sektion d. han är mycket trevlig i typen!

Det blir säkert trevligt med en cob-sekt.b korsning, MEN jag tycker att det är en "onödig" korsning. Det är två helt olika typer av häst och ger en avkomma som blir en "varken-eller". Dessutom om Sverige följer moderföreningen, dvs welsh pony and cob society i Wales så kommer det från 2006 inte längre gå att registrera/stamboksföra just BxD korsningar.

Nu vet jag inte hur stort "ditt" sto är, men tänk på att inte välja en hingst som är MKT större än henne, det är taskigt mot stoet...En cob-hingst är ganska stor och tung även i mindre storlekar...

Ridponnyhingst!!!!
Håller med tidigare skrivare. Du kommer få en korsningsponny annars då sekt B blod inte är accepterat i sekt D och sekt C numera.
Har iof träffat trevliga sekt B/D korsningar men de blir hackat och malet. Tappar typen och se roliga ut då sekt B och sekt D skiljer sig lika mkt som ett russ och en connemara :p
Med en godkänd ridponnyhingst så är det lättare att sälja avkomman alt att du kan ha den för avel om det blir ett klass I stoföl :D

Jag tror också att det kommer vara lättare att sälja ett RP föl men jag har inte set någon av RP hingstarna live så det är lite svårt att veta vad som kan passa. Jag har funderat lite på Power boy och Green river xx. Någon som har någon effarenhet av dom? Eller tips på någon annan RP hingst med welshblod i då jag inte tror att det är någon bra ide att mixa för mkt.

Ta absolut inte en cob-hingst! :eek:
avkomman blir "ingenting". oftast ser dom inte alls särskilt kul ut. En blandning av något helt enkelt. Eller en dålig sektion C. Som Dee säger kan det bli problem med registreringen senare då WPCS valt att stänga den möjligheten. Ett klokt beslut.

Varför studerar du inte lite härstamningar och väljer en Sektion B hingst istället? Då får du ju en avkomma som definitivt går att sälja. Alla stammar ligger ju på Nätet på hingstsidan
Welshhingstar

Ta något med samma blodslinjer bakåt, så finns det en chans att du får en avkomma som faktiskt ser ut som en riktigt Welsh :d och inte som en liten arab eller ridponny...

Kolla in sekt R hingstarna!
K.Caruso är stor, tävlas dressyr, snygg och har dessutom fått 2 godkända söner :)
Veronas Bo-Gi har väl welshblod på 3 e led om inte annat.

Jag vill försöka använda en hingst så att avkomman blir en D-ponny då jag, ifall den av någon anledning inte går att sälja, skulle kunna rida in och utbilda den själv. Stoet har tidigare haft tre föl som alla blivit lika stora som hingsten (två efter CC Targed och ett efter arab). Alltså av tidigare avkommorna är två C-ponnyer och en maxad D/liten häst. Så hingsten bör vara över 145 i mkh (klart att man får kolla i mkh i tidigare led på den också) för att man vara någolunda säker.

onödigt och onödigt. jag tycker att det beror på syftet. eftersom min häst är valack så är avel rätt så inaktuellt för mig. han är mer av en sportponny, som uppfödarna kallar honom!
men stamboksföring, är inte heller så aktuellt heller.

men nu har jag ju haft en jävla tur med min häst. och jag skulle nog aldrig själv vågat experimentera med b-d korningar själv. vilket i och för sig är ganska motsägelsefullt...

men vafan, kör på det d u tror blir bäst. eftersom du ändå verkar vilja ha en ridponny så kanske en sekt.b hingst inte är det bästa.

Senast ändrad av en moderator:

P.B är 20 år och det krävs ett bra sto så får du en bra avkomma, xx tror jag är bra. Bäst tror jag det blir med en NWR hingst från Holland!
, Leuns Veld Elegant har 200 avkommor i Holland 2 på landlagnivå en urtrevlig hingst med mycket fullblod i!!

Liknande trådar

Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka