Welsh Cob. Alla med gulgener

Impressa

Trådstartare
Färgnörd som jag är så har jag inte haft något bättre för mig inatt än att börja snoka runt på nätet om Welsh Cobbar med gulgener.

Nu vill jag ha så mycket som möjligt om dessa hästar, gärna massor av bilder på dessa vackra djur och självklart tävlings- & utställningsresultat! :)
Ni som äger stona och hingstarna som inte ännu har licens, har ni tänkt avla på er cobbar?
Även övriga diskutioner om Cobbar är välkomna!

Här kommer lista på dem jag hittat, har jag missat någon?


Isabeller (Palomino)
'T Sellegoed's Gijs
Balnecroft King of Gold
Breitling
Bridgehigh Apollo
Broughton Cream Boy
Bryher Prydwen
Cadfach Texas Star
Denwyn Tywysoges Mai
Derwen Secret Arrival
Dowine
Dwyfor Topaz
Englyst Sherlock
Gambol Gulliver
Graigyfforest Buster
Hagaby Periwinkle
Iglatjärns Daiquire
Janton Herald
Janton Lord Lieutenant
Janton Princess Lillibet
Janton Statesman
Janton The Wanderer
Janton Uptown Girl
Lyckås Prins Daniel
Menai Cardi Maid
Mollehusen Ambassador
Mollehusen Fairytale
Mollehusen Saga
Nattens Anastasia
Porchin Amber Flash
Rhydypandy Tanya's Maid
Ridgehill Caramac
Stings Firestone
Terackie Ivory
Tireinon Goldflake
Tyneauddwen Welsh Gold
Ängaby Get Maxed


Gulbruna
Arvalon Hennessy
Arvalon Mari Llwyd
Avonvalley Debbie Harry
Broughton Replica
Ekvall's Nahema
Ekvall's Pretty Lemonade
Follywood Jingle Belle
Glantraeth Rosie
Gwynet
Linner Jackpot
Nattens Arthur
Sunny My Thai
Vallas Ida
Wish Sole Deluxe


Gulsvarta
Brudvik Dafydd
Ekvall's Tango
Hagaby Dancing Queen
Hagaby Peioni
Hallebäcks Serena
Iglatjärns Gazette
Zerina


Gulvita (Cremello)
Rosenhill Ice Cream Girl
Saith Magical Angelica


Tyvärr finns det inga Pärlvita (Perlino) eller Rökvita (Smokey Cream) cobbar ännu eller har jag missat dem?


Hoppas det finns fler där ute som är lika fascinerad av dessa färger!
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Saith Magical Angelica står i samma stall som mig.. hon är så fin :love: och snäll..
Har aldrig varit cobfan förrän jag träffat ägarens cobar :) Vad jag vet har hon planer betäcka henne nästa år men kan ju skjutas på om det blir träning mm.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

angie.jpg


Januari 2011 när hon leker barnvakt åt Orvar 7 mån.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Ja jag vet :D Vet du hur mycket det lockar göra ett horn på henne och fota henne? :love:
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Nej tror inte hon säljer henne ;) Hon har ju importerat henne själv för tävla och avla på :)

Och den andra gula är såld redan till Fibusen ;)
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Tja, jag både äger/har ägt några utav hästarna på listan så vad vill du veta :D
Ett avelssto, mångfaldigt guldbelönad och A-premierad, och två unghästar. Den äldsta visad med 40p och den andra lite för ung ännu.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Ska presentera denna tråd för min vän, som äger 2 damer på gulbruna listan... :)
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har som tidigare sagts 2 stycken gulbruna ston, ett dräktigt sto som förhoppningsvis får en välskapt fölunge till våren och ett ungsto född 2010 :)
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Vill påpeka att Vallas Ida inte kan vara gulbrun.
Det kan medges att hon har en egendomlig färg, men ingen av hennes föräldrar har gulgenen.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har en av Idas avkommor. Hon är svart, med flaxgen. Svansen har ljusa strån, o hon är stickelhårig över kroppen. Men Ida är inte nåt annat än brun, en väldigt fin brun färg, o hon lämnar nån flaxgen uppenbarligen, men hon är inte gulbrun.

298538_10150270401325748_747485747_7808033_6783582_n.jpg

en solblekt Leia

246617_10150205299340748_747485747_7221090_6714526_n.jpg


i början av sommaren, här kan man se lite av stickelhåren.

bilder på ida

23802_384723355747_747485747_4031573_7083107_n.jpg

23802_384506200747_747485747_4024200_3414502_n.jpg

23802_384506220747_747485747_4024202_5743313_n.jpg
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har delat stall med Vallas Ida och kan inte annat än hålla med. Hon ser ju mörkbrun ut. Och jag har sett alla hennes avkommor och inget har fått något gulanlag från henne.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har en av Idas avkommor. Hon är svart, med flaxgen. Svansen har ljusa strån, o hon är stickelhårig över kroppen. Men Ida är inte nåt annat än brun, en väldigt fin brun färg, o hon lämnar nån flaxgen uppenbarligen, men hon är inte gulbrun.

Har aldrig tidigare hört någon säga att flaxgenen syns hos andra färger än fux? Vet att genen kan bäras av andra färger men då dolt, dessutom är flaxgenen såpass "svag" att det alltid krävs att bägge föräldrarna bär den för att avkomman skall kunna få färgen synlig.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de är den "nyupptäckta" silvergenen som Welshfolket tidigare vägrat medge existerar, men numera är bekräftat via dna på ett mindre antal ponnyer i UK. Det rekommenders att inte betäcka två hästar med silvergenen då de sägs kunna med föra synnedsättning pga cystor i ögonen (MCOA).

Flaxengenen syns endast på fuxar och silvergenen syns på alla färger förrutom fux. De är varandras motsatser kan man säga men har annars ingenting gemensamt, förrutom att de ofta förväxlas.


Alternativ anledning till hennes melerade svansen är just att hon är stickelhårig. Tror att de i detta fallet är den mest troliga förklaringen?


Färgnörd som man är :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

stickelhåren dök upp under denna sommaren som tvååring. Hon har även några få vita hårstrån på mulen som under vintern blir ca som en femkrona istället. Jag kan inte så mkt omfärg, men jag har insett att det kommer se ut som om hon har fölsvans i hela hennes liv ;'( Kan även berätta att hon har en isblå rand runt irisen? i sina ögon
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

vad menar du med fölsvans? Dom krulliga dreadlocksen? dom försvinner nog, men kanske sent. Mina föl efter ena stoet får alltid dreads som tar några år på sig att växa ut. Dont you worry :D
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

ja dreads är en sak. Men hon har en större mängd ljusa/gråa hårstrån i svansen som är från roten, dvs inte det som är kvar av fölsvansen.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Vi har ju Balnecroft King of Gold. Han är född 2010 och det är tänkt att han ska bli tävlingshäst så småningom. Det tar nog ett tag till innan han har växt klart... :)

Han är hingst och får vara det så länge det fungerar bra. Om han används i avel återstår att se. Han har dock ett väldigt stabilt psyke och trevlig exteriör.

Här är han som 1-åring i somras tillsammans med sin kompis Crusse (Lynbrie Welsh Crusader).

Crusse_Kingen.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp