Sv: Weimaran

Är inte hunden lite vad man gör den till? Vi har en Rhodesian Ridgeback och två lusern stövare alla har jakt i blodet, våran yngsta lusern har mycket jakt i sig och min far jagar med honom och håller honom hyffsat aktiv (speciellt på vintrarna), våran rhodesian har blivit världens gosigaste soff hund. han är 9 år nu. Våra hundar får motion 3-5 gånger om dagen. Det håller dom i form och dom är trötta efter promenaden. Kan inte mycket om Weimaranen men min flickvän är intresserad. ser lite dysstert ut då vi inte jagar. men det verkar som man inte måste jaga, förövrigt har hon häst och undrar om det skulle gå bra. Om jag får säga min åsikt så tror jag att om man ger hunden bra med motion och träning så tror jag den skulle passa in som familjehund i slutändan? En Jakthund är väll knappast beroende av att jaga om man inte lärt den från början? svara gärna privat eller här om jag har fel.

Är inte hunden lite vad man gör den till? Vi har en Rhodesian Ridgeback och två lusern stövare alla har jakt i blodet, våran yngsta lusern har mycket jakt i sig och min far jagar med honom och håller honom hyffsat aktiv (speciellt på vintrarna), våran rhodesian har blivit världens gosigaste soff hund. han är 9 år nu. Våra hundar får motion 3-5 gånger om dagen. Det håller dom i form och dom är trötta efter promenaden. Kan inte mycket om Weimaranen men min flickvän är intresserad. ser lite dysstert ut då vi inte jagar. men det verkar som man inte måste jaga, förövrigt har hon häst och undrar om det skulle gå bra. Om jag får säga min åsikt så tror jag att om man ger hunden bra med motion och träning så tror jag den skulle passa in som familjehund i slutändan? En Jakthund är väll knappast beroende av att jaga om man inte lärt den från början? svara gärna privat eller här om jag har fel.

Hunden blir till viss del vad man gör den till.

Själv frågar jag mig gärna varför man vill ha en W om man inte har något jaktintresser? För att det är en snygg hund? Då tycker jag inte att man ska skaffa en W, även om man säkert kan göra den relativt nöjd.

Weimaraner är en liten ras, rasklubben jobbar stenhårt för att få fram jakthundar som verkligen funkar i praktisk jakt, varför man då tänker skaffa en W utan att jaga förstår inte jag. Okej om det är en vuxen hund som inte har något jaktintresse och redan är testad, men jag tycker det är egoistiskt mot rasen att inte jobba för Rasklubbens mål.

Sen att de inte är beroende av att jaga är en annan sak, jag har en som inte är särskilt intresserad av att gå efter djur, men hon har ändå väldigt starka instinkter att stå för fågel och mår jättebra av att få gå på fält.

Jag har tagit över en kille som är Weimaran- Vorster blandning från Hallands län... Någon som har koll på vart han kan komma ifrån?

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 203
Senast: fryckan
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
846
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad heter den här?
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10