Weekend storstad, men vart?

Jag och min make vill ut och resa, en Weekend i slutet på maj. Vi tänkte storstad, men vart?

Vi har besökt några större städer i Europa men jag tänkte att jag frågar er att om ni får rekommendera bara en stad att åka till inom Europa pga kortare restid, vilken skulle det bli då, med motiveringen?

Berlin därefter Rom eller Paris. Berlinarna talar gärna på god engelska, i Rom går det bra med engelska och gester men mycket bättre med italienska :) Parisarna föredrar franska och om man kan det så kan du botanisera en hel dag eller hur länge som helst i boklådorna längs Seines strand.

• Gilla
Reactions: MM
Wien - härlig kulturstad massor att se, åk båt på Donau, tänd ett ljus i Stefansdomen, shoppa på Mariahilferstrasse, promenera i Prater, åk ut till Schönbrunn och mata ekorrarna med nötter, ät för mycket bakverk på något av caféerna.

Barcelona - hög mysfaktor tyckte jag, cava, lång sandstrand, promenadvänligt och lätt att hitta, en äldre del med små butiker och caféer. Köa till La Sagrada Familia, titta på alla Gaudis fina hus, klättra upp till vackra Ciutadella och promenera.

Amsterdam - skriver jag för att jag inte varit där själv, men gärna får resetips därifrån om nån åker dit. ;)

• Gilla
om ni får rekommendera bara en stad att åka till inom Europa pga kortare restid, vilken skulle det bli då, med motiveringen?
Jag säger Lübeck jag. Det tar inte så lång tid att åka dit, det är inte så dyrt, det finns massor att göra och det är fint och trevligt. Man äter marsipan-tårtor på Niederegger, man åker flodbåten med sightseeing, man går omkring i gamla stan och strosar, man dricker god öl på någon solig uteservering och tittar på folk. Är man inte höjdrädd går man upp i kyrktornet som är över 100 meter högt och kollar på utsikten.

Och så myser man massor med varandra på hotellrummet och tar tillvara på tiden man har tillsammans utan att få ångest över att man inte sett så mycket av stan. ;)

Jag var i Barcelona med jobbet i veckan och jag bara måste komma tillbaka och "bara vara turist"
Jag var där även för några år sedan med jobbet och jag hade hunnit glömma hur fantastiskt det var med kombinationen av värmen och storstad möter strandliv.

• Gilla
Många städer som redan rekommenderats kan jag också skriva under på, men jag måste lägga till en till på listan.

Dubrovnik i Kroatien. Var där med jobbet i höstas, fantastisk natur, helt sagolik stad, trevliga människor. Herregud, blev helt kär!

• Gilla
Jag reser och har rest mycket. Älskar weekendresor.
Rekommenderar dessa utan rangordning: Paris, London, Stockholm, Prag, Valletta, Rom, Wien, Genéve, Barcelona, Bryssel, Amsterdam, Dublin, Warszawa, Marbella, Malaga, Nice, Ankara.
Dessa är mina favoriter för weekends, säg till om du vill ha specifika tips att göra, äta osv i någon av dem.

• Gilla
Tack för era tips!

Paris är en väldigt fin stad som vi fick tillfälle att bo en timma utanför i två månader för några år sedan och har sett det mest turistaktiga av - Eiffeltornet, Versailles, Triumfbågen, Disneyland, Mona-Lisa m.m. och likaså vad det gäller Dublin så bodde jag en timma utanför i några månader då jag jobbade där och åkte på bilsemester en vecka året efter (med maken) runt hela ön så dom städerna blir det inte denna gången tror jag även om dom helt klart är värda att besöka igen.

London vill jag väldigt gärna besöka men det känns som man behöver mer än en Weekend?
Annars står det högt upp på önskelistan..

Berlin har vi besökt väldigt hastigt och blev sugna på mer så det är helt klart ett alternativ, även Prag och Amsterdam och även Barcelona.

Budapest har också nämnts och där har vi också varit, underbar stad! :)

Ska kolla upp alla städer ni nämnt och se om jag kan hitta något som känns mer lockande än dom andra :)

Man göra London på en weekend också men man hinner ju inte med hela London. Men det är ju svårt att hinna med en hel storstad på en weekend. Men jag tycker absolut att London är en bra weekendstad. Billigt att resa dit, lätt att ta sig runt stan och det finns mycket att titta på inom kort restid i stan. Och så är det ju en väldigt härlig stad!

Jag gillar Lissabon, Valetta och Bukarest. Utan någon rangordning. Valetta var väldigt vackert och det är lätt att ta sig runt till andra delar av Malta om man vill. Lissabon är jättefint med arkitektur, Bukarest är ett verkligt historie-slag (det är även Valetta fast på annat sätt). Bukarest har också mycket vackra byggnader.

Edinburgh. Mysigt och vackert! Tillräckligt liten för att "göra" den på en helg samtidigt som man kan spendera betydligt längre tid där också. Nära till "the highlands" om man vill göra en avstickare dit också. Måste ha en av Europas vackraste shoppinggator med fantastisk backdrop (Edinburgh castle).

Ljubljana. Typ Prag i miniatyr. Mysigt att bara strosa runt. En avstickare till Bled kan också rekommenderas.

Amsterdam. Mycket mindre stad än vad iaf jag trodde. De centrala delarna är perfekta att strosa runt i och det är korta avstånd. Är man arkitekturintresserad har man att titta på i överflöd :D

Jag säger också London!

Inte så lång restid som till södra Europa gör att det passar bra att åka en weekend.

Man hinner inte se allt, men mycket. Och så är det väl oavsett storstad?

Hej alla,

Jag har i många år nu varit på väg till Lissabon/Portugal, men det har aldrig blivit av. Har börjat kännas sådär att åka själv, men nu har jag fått med mig min mamma på tåget! =D Så nu ska det väl bli av =)
@Hippocampus har du några fler tips om stan? =D Eller någon annan som har? Vill ha massa tips! Kan man bada i Lissabon eller får man åka utanför stan då? Cascais, Estoril? Bra kollektivtrafik? Dyrt, billigt? Vi vill bada, shoppa (gärna billigt) och äta god mat (jag är vegetarian, kan äta mjölk och ägg, men äter gärna helvegetariskt). Vi tänkte stanna en vecka-tio dagar sådär. =)

@Stereo Dubrovnik lät också lockande! Jag har varit i Split och på ön Brac och gillade maten (på de bra restaurangerna då) och naturen. Har du några bra tips om Dubrovnik? Vi vill shoppa, bada, se intressanta/fina saker och äta gott =)

//r

Med risk för att det kanske inte går direktflyg vill jag också lägga till Yerevan och Baku. Så intressant i Yerevan och så mycket gott att äta och inget kostar något så man kan beställa in hela menyn och köra avsmakning.

sällar mig till Berlinskaran ,stor trädgårdsutställning om det är av intresse . Hoppegarten galoppbana med underbar atmosfär .Fler museer än du hinner med på 1 år. God och hyffsat billig mat.Annars London är alltid ett säkert kort

Hej alla,

Jag har i många år nu varit på väg till Lissabon/Portugal, men det har aldrig blivit av. Har börjat kännas sådär att åka själv, men nu har jag fått med mig min mamma på tåget! =D Så nu ska det väl bli av =)
@Hippocampus har du några fler tips om stan? =D Eller någon annan som har? Vill ha massa tips! Kan man bada i Lissabon eller får man åka utanför stan då? Cascais, Estoril? Bra kollektivtrafik? Dyrt, billigt? Vi vill bada, shoppa (gärna billigt) och äta god mat (jag är vegetarian, kan äta mjölk och ägg, men äter gärna helvegetariskt). Vi tänkte stanna en vecka-tio dagar sådär. =)

@Stereo Dubrovnik lät också lockande! Jag har varit i Split och på ön Brac och gillade maten (på de bra restaurangerna då) och naturen. Har du några bra tips om Dubrovnik? Vi vill shoppa, bada, se intressanta/fina saker och äta gott =)

//r
Hela staden är fantastisk. Det finns så mycket områden med olika "stil". Kollektivtrafiken funkar jättebra och det finns inget behov av bil om man inte vill ge sig ut på landet. Spårvagnar, bussar, tåg etc.Ett måste är att åka spårvagn i Alfama, det är nästan lite läskigt.. Jag vet inte om det är så nuförtiden men då var det linje 28.
Åk och kolla på fortet. Ströva runt i stan, poppa in på något museum, finns mycket konstmuseum i stan.
Vill du bada åker du fråmst till Cascais och Estoril. Jag var bara i Cascais, det går tåg dit, tror det tog 20 min. Vill man se lite fräcka klippor där går man till Boca do Inferno. Man kan vandra mellan Casicais och Estoril också men jag vet inte hur långt det är.

Vill du se mer historia åker du till Sintra.

Vill du se delfiner köper ni en utflykt från Lissabon till Setubal, många av turföretagen har så de kan komma och hämta en där mot en extra avgift.

I Lissabon kan man få riktigt god fisk till en inte all för stor peng. En utmärkt fisk-och skaldjursrestaurang är Cervejaria Ramiro. Inte billigt men utsökt. Tänk på att gå dit i tid, på "min" tid fanns där ingen reservation utan man fick komma dit o ta en "kölapp".

Jag och min make vill ut och resa, en Weekend i slutet på maj. Vi tänkte storstad, men vart?

Vi har besökt några större städer i Europa men jag tänkte att jag frågar er att om ni får rekommendera bara en stad att åka till inom Europa pga kortare restid, vilken skulle det bli då, med motiveringen?
Amsterdam är en perfekt vårstad! Men den känns iof inte så stor. Ingen jättepuls, men skönt och vänligt. Blir alltid nyförälskad när jag är där. ;)
Ta med sköna skor och ni har alla museer, bryggerier, marknader och sevärdheter inom gångavstånd.
Får man ont någonstans så hyr man en cykel eller löser billigt spårvagnskort. Kort resa från flygplatsen med.
Tätt mellan pubar och uteserveringar. På torget vid slottet kan man sitta i timtal och studera folk. Speciellt gatan som går ned mot Red Light Districts kärna.
Åh, måste dit snart känner jag. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 774
Senast: LadySara
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia