weefoal och funderingar

GreyHaven

Trådstartare
nu skriver jag detta åt en som står i stallet med mig. vi misstänker att hennes lilla sto e dräktig. mest troligast hänt först veckan i sept då vi kom till stallet ocH rivna hagar och hästar tillsammans. pratat med gårds ägaren och han hade (enligt han sj) nyss varit ute då vi kom på gården 'då hade det varit lugnt'. :devil: så i och med att vi inte hittade några tecken på att hingten varit upp på stot så kände vi oss lugna..

hon har brunstat hela vintern.. men då har hon ju gått bredvid hingst hela vinter ( han nu kastrerad) är jag inte förvånad.

dock har vi varit liiite bekymrat då hon har haft en personlighets förändring. hon e matgaaalen... vanligtvis e hon matglad visst men nu om hon inte har hö i boxen då hon kommer in står hon och slår och hugger mot box grannen.

visst i vinter har hon inte går mycket dåå matte varit sjuk mycket och väglaget inte varit alltid det bästa... men hon har ALDRIG varit så här rund. magen fel form för henne .. påminner om mitt sto då hon gick med föl.. rund som en tunna men inte 'höbukig' om ni vet vad jag menar.

svullen fraamför juveret men juvret e fortf. normalt. då hon e först föderska e väl inte det ovanligt?

hon har bokat tid bet distriktarna men dom har inte tid att komma upp fören om 2 veckor. tydligen mycket just nu :angel: vi har dock tagit hem ett weefoal test . men fick lite ...luddigt resultat... tänkte om någon har har använt dom tidigare ???

DSC00192.jpg

det e ju inget streck mer en skugga... eller ?:confused:

själv känns det som possitivt då det enligt tillvarkaren kan förkomma 'ghostlines' även om det e posstivt.. men det kan ju lika gärna vara negativt ... uuurk.. ville få det komfirmerat då hon driver oss upp i mot väggarna i funderationer... föl e välkommet fr mattes sida då hon funderat på föl tidigare. men men..så vi får hålla tummarna

vi e inte oroliga då 'mamma' e i gott hull och har en generös foderstat. ska dock kolla över hennes mineral balans i dag så den stämmer. :idea:

dock en personlig fråga det där med att känna fosterrörelser vart e det man gör det ...har ingen erfarenhet själv min lilla hingst kände jag bara skifta runt barar ett par gånger i magen innan han låg still, hade ingen plats!. LOL stooor kille, låånga ben !! :love:

har varit och tagit på hennes mage och tycker jag känner fosterrörelser.. men det kan ju vara att jag lurar mig själv..

tacksamma för konstruktiva och informativa svar...

Sv: weefoal och funderingar

Har hon brunstat hela vintern är det väl inte så troligt att hon är dräktig?

Om det nu är riktig brunst hon visar... Vårat sto "brunstar" trots att hon är dräktig, och ja hon är dräktig ;) Gjorde likadant med förra fölet.

Till TS
Ultraljudet visar ju mera klart än Weefoal. Även vi har använd detta, och fick liknande resultat. Vi läste det som "ej dräktig", men testet är inte heller 100% säkert. Så det kan nog vara det ena eller det andra...

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto, betäckt i maj, betedde sin synnerligen brunstigt åt i augusti, enbart ston som sällskap, men vid ultraljudskontroll i september var hon dräktig och födde sen en fin liten unge året efter

Senast ändrad:

ck: stoet i fråga är en typ av sto som brunstar oregelbundet och är väldigt påverkbar. kommer det nya hästar så brunstar hon, blir det ngn förändring brunstar hon. OCH hon gick runt hinsten hela vintern. dock brukar hon sällan brunsta starkt vinter tid och i vinter var hon 'brunstig' mer eller mindre varje månad.... hon var 'regelbunden' tillsammans med mitt sto. Mitt sto e regelbunden som klocka OCH hon brunstade under hela sin dräktighet. dock inga starka brunster men det brukar hon aldrig vara. enligt min vet ganska vanligt. jämnförbart med att vi kvinnor själv kan blöda under våra graviditeter...

Nela88: tack :D jo ultarljud e ju säkrast. vi ville får komfirmation på ngt viss om det skaulle vara värt att ta henne till station för UL istället för att ta ut vet för blodprov. då stoet i kneppigt att köra.. inga problem att lasta men svår att köra långt med...

snowball: TACK för svar! :D

ngn som har mer konkreta svar ang forster rörelser ... mina egna erfarenheter e ju mer abstrakta känningar typ som att egna babisen lägger sig fr sida till på magen... :P .. fick aldig känna dom där 'mindre' sakerna... var e bäst att känna om man vill va säker på foster rörelser....

Fast man måste ju veta skillnad mellan att de ÄR brunstiga, mot att de endast visar brunsttecken.
Är de dräktiga är de inte brunstiga, men de kan pinka.;)

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve