Wachtel som polishund.

Sv: Wachtel som polishund.

I morse fick jag ett mail om att en av tikarna i Ipods första kull är officiellt godkänd polishund för skarpt läge! :bump:

I kommentaren på protokollet står:
Hunden prövad för första gången.
Godkänd i alla delar.
Hunden prövad mot samtliga i FAP uppräknade narkotiska preparat (heroin, kokain, hasch, amfetamin) samt vapen.
Hunden har även tjänstbarhetskontrollerats i samtliga miljöer.

Hur vanligt är det att andra raser än typ schäfer och malinois blir godkända?
Jag kan ingenting om sådant här, men innebär detta att hunden är godkänd för polisarbete på fält?

Grattis!

Hunden får användas där den behövs användas. Den är specialsökhund och inte "patrullhund".

Det är väldigt vanligt med andra hundar en malle och schäfer i specialsöket. Bombsektionen i Malmö hade för ett antal år sedan en Weimaraner som bombsökhund. Spaniels av olika typer är väldigt populära för specialsök.

Tullverket är nog den myndighet som har bredast spridning på hundraser jag har sett cocker spaniel, jaktspringers, engelska springer spaniels, flatcoated retrivers, schäfer, holländsk herde, malle, schäfer, labradorer mm mm mm.

Tullverket har faktiskt åtminstone en wachtel - Bingo, som tjänstgör i Malmö sedan sex år tillbaka.

+ Övriga: Tack!

Då förstår jag :-)
Jag hade ingen aning om att det var så många olika raser som användes. Spännande!

Barnsagorna: jaha, där ser man! Vad roligt :)

Puttar upp lite med en fråga

Det är inte så att denna hunden jobbar i Malmö/Skåne? För isåfall träffade jag på den på ett narkotikauppdrag på min arbetsplats i veckan :D Vi stod länge och väl och funderade på om det verkligen var en wachtel, men det var det och är denna den enda så måste det ju varit just denna hunden..??

EDIT: Såg nu BorgAgains inlägg och det är nog Bingo som var hos oss.

Där finns en jakt-cocker som ser lite lustig ut som är specialsökhund i Malmö. Helbrun och lyssnar till det mindre smickrande namnet Pucko :cool:

Detta måste nästan ha varit en wachtel, denna var ganska stor, med den typiska wachtel-kalufsen. Iofs kan ju likaväl en förvuxen jaktcocker ha den kalufsen:)

Nope, den verkar i Västra Götaland :)

Stackars hund om dom inte trimmat bort kalufsen... Det är så fult :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka