Wachtel som polishund.

AraSlei

Trådstartare
I morse fick jag ett mail om att en av tikarna i Ipods första kull är officiellt godkänd polishund för skarpt läge! :bump:

I kommentaren på protokollet står:
Hunden prövad för första gången.
Godkänd i alla delar.
Hunden prövad mot samtliga i FAP uppräknade narkotiska preparat (heroin, kokain, hasch, amfetamin) samt vapen.
Hunden har även tjänstbarhetskontrollerats i samtliga miljöer.

Hur vanligt är det att andra raser än typ schäfer och malinois blir godkända?
Jag kan ingenting om sådant här, men innebär detta att hunden är godkänd för polisarbete på fält?

Sv: Wachtel som polishund.

Rottweiler, Doberman, Boxer och Spaniel(minns inte om det var någon viss typ av Spaniel) vet jag används iaf. :)

Edit: Grattis förresten! Kul! :)

Grattis :bump::bump:!! En merit som jag gissar att det bör vara riktigt svårt att nå?! Häftigt :laugh:!

Vad kul! Att de har en nos som är känslig vet man ju och de är ju rätt orädda så det borde ju vara rätt bra! :D

I morse fick jag ett mail om att en av tikarna i Ipods första kull är officiellt godkänd polishund för skarpt läge! :bump:

I kommentaren på protokollet står:
Hunden prövad för första gången.
Godkänd i alla delar.
Hunden prövad mot samtliga i FAP uppräknade narkotiska preparat (heroin, kokain, hasch, amfetamin) samt vapen.
Hunden har även tjänstbarhetskontrollerats i samtliga miljöer.

Hur vanligt är det att andra raser än typ schäfer och malinois blir godkända?
Jag kan ingenting om sådant här, men innebär detta att hunden är godkänd för polisarbete på fält?

Det är väldigt vanligt att spaniel/retrievers och en del andra jakthundsraser används till narkotikasök. Mycket vanligare än schäfer och malinois faktiskt som mest används "allround" och som skyddshundar.

Tror inte det finns en enda rottis eller boxer som är polishund i dagsläget.

Det är väldigt vanligt att spaniel/retrievers och en del andra jakthundsraser används till narkotikasök. Mycket vanligare än schäfer och malinois faktiskt som mest används "allround" och som skyddshundar.

Nu är jag kanske inte helt uptodate, men ett par boxrar ska det väl finnas?

Okej :) vilka fler av jakthundsraserna är det då som används?
Vad jag fattade det som är hunden inte 'bara' narkotikahund, utan kommer även att användas i fält? Eller har jag missförstått det?

KL
Tack hörrni, det känns jättekul! Mig veterligen är hon den första wachteln som är godkänd för polisarbete i Sverige :)
Tilläggas bör väl att hon är jakttokig och sköter sig väl i skogen också.

Jaktspaniel är väldigt vanliga över "hela världen" inom främst narkotika- och specialsök :) En Golden sniffade på min väska på flygplatsen sist jag var ute och flög!
Och i Norge vet jag fyra godkända narkotikaflattar! Och minns jag inte helt fel finns det en Vorsteh i Sverige.

Väldigt roligt när dom får sådana viktiga uppgifter :)

Senast ändrad:

Grattis! Va kul! :bump:

När vi hade en polis på klubben senast så sa han siffror 70%schäfer, 20% malle, 10% övriga. Boxrar finns det några, men dom var väl inte "rena" tjänstehundar, Halland har väl några holländare, mm mm. Men wachtel är nog den första jag hör om, superkul verkligen att det kommer in fler raser. polisen sa även att schäfrarna håller på att bli sämre som polishundar, aveln är inte lika bra nu som för flera år sen.
Så det är nog bra att fler raser kommer in.

Hugger min egen knapp:

Det känns verkligen superkul! Har såklart också hört om labbar och spaniels när jag tänker efter, och wachteln är ju av spanieltyp :)

Jag antar att 'skarpt läge' även innebär "allround"?

Vad jag fattade det som är hunden inte 'bara' narkotikahund, utan kommer även att användas i fält? Eller har jag missförstått det?

Nej nej, det måste vara en ren sökhund (finns olika typer av sök; narkotika, vapen m m). Patrullhundar (hundar med skyddsutbildning) är i princip bara schäfer och malinois, jag känner till en boxer och några HH finns ju. Men att vara sökhund hos polisen är ju en jättefin merit :bump:

Aha! :idea: då förstår jag, tack!
Ja, det är det absolut.

Miao: tack, jätteintressant!

Vad kul! Vi har också en Wachtel och jag måste säga att det är en riktigt trevlig ras :)

Okej :) vilka fler av jakthundsraserna är det då som används?

KL
Tack hörrni, det känns jättekul! Mig veterligen är hon den första wachteln som är godkänd för polisarbete i Sverige :)
Tilläggas bör väl att hon är jakttokig och sköter sig väl i skogen också.

Labrador är väldigt vanliga liksom engelsk springer spaniel, jaktcocker, känner även till att wachtel inte är helt ovanligt, eller om det är munsterländer? Minns inte riktigt.:confused:

Nej nej, det måste vara en ren sökhund (finns olika typer av sök; narkotika, vapen m m). Patrullhundar (hundar med skyddsutbildning) är i princip bara schäfer och malinois, jag känner till en boxer och några HH finns ju. Men att vara sökhund hos polisen är ju en jättefin merit :bump:

Aha! Vet du möjligen vart den boxern kommer ifrån?:)

Boxer-Robban i göteborg kör fortfarande boxer, och enligt SKK finns det 3 rottisar som är i tjänst idag hos polisen.

/Camilla

Förutom boxern som redan nämnts, fanns det för bara nåt år sen en ung nybakad hundförare som också hade en kortnäsa i tjänst. I gbg de med:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka