Vuxna nybörjare?

B

Bjäbban

Finns det några sådan här :confused:
Har tassat runt och läst i trådarna här…
Det verkar som de flesta har en egen islänning? :love:
Eller åtminstone är väldigt ridvana?
Jag är en gammal kärring (över 50, hu! :eek: ) som i min ungdom red en hel del, mest i skogen på ponny. Slutade när jag var ca 14-15 år, så det är otroligt länge sedan…. :o
Inga tävlingar eller något annat avancerat, utan bara skogsturer och ibland lite lektioner.

Trodde aldrig jag skulle få rida igen, men drömmen och längtan har funnits där i alla år…men av olika skäl har det inte blivit mer än drömmar... :(
Men så en otrolig, fantastisk dag fick jag sitta upp på en kompis islänningen :love: :love: och sedan var jag ju ”såld”…
Nåväl, jag började leta efter någon att få rida hos och efter mycket om och men lyckades jag hitta ett stall där jag har börjat rida en gång i veckan! :bump:
Härligt på alla sätt och vis (bortsätt från att jag hade önskat att det hade varit oftare förstås)
Men självklart är jag väldigt mycket nybörjare…
Ville bara höra om det finns fler vuxna nybörjare här? Eller finns det ett annat forum för det?

Sv: Vuxna nybörjare?

Vad kul att du funnit Islandshästen - Välkommen :) Att börja som medryttare är väl ett utmärkt sätt att bekanta sig med denna underbara häst. Se till att få bra med hjälp och instruktioner av hästägaren, så att du kan njuta fullt ut av lurvtussen ;)
Jag började själv som medryttare för ca 3 år sedan och har nu en egen islandshäst sen 1,5 år tillbaka. Har ridit storhäst på ridskola som liten, men hade ett långt uppehåll från senare tonåren. Så jag räknar mig som nybörjare igen (eller kanske ombörjare :o )

Medryttare....hur bär man sig åt för att bli det :confused:
Jag rider nu på ett turridningsstall, men tyvärr så har de bara tider till mig en gång i veckan....skulle själv vilja rida betydligt oftare! :)

Jag är nybörjare.. p åislandshäst iaf jag har 2 stora hästar idag men vill lära mig rida islänningar nu har jag tänkt=)

ja du det är hur svårt som helst och finna just en medryttarhäst av rasen isländshäst tydligen=(

Jag söker själv en sköthäst av islänningsras och de verkar stört omöjligt :cry:

Jag har medryttare på min Islandshäst, hon är nybörjare på just Islandshäst men hankar sig framåt på Yrpa.

Jag satte ut annons på annonssidorna här på buke, det skadar inte att hålla koll där. Annars behöver jag ny medryttare i januari :D :D :D :D

hehe tja de är "bara" 40 mil ner till dig från mig attans då=)
Jag håller koll varje dag på anonser och håller öron och ögon öppna hela tiden...
:D

IrpaSnirpa skrev:
Jag har medryttare på min Islandshäst, hon är nybörjare på just Islandshäst men hankar sig framåt på Yrpa.

Jag satte ut annons på annonssidorna här på buke, det skadar inte att hålla koll där. Annars behöver jag ny medryttare i januari :D :D :D :D

Tack för tipset! :banana: Ska kolla där då och då, vem vet...
Synd att du bor i Göteborg, liiite långt, jag bor på Österlen.... :(

Funderar! Skulle jag kunna köpa en häst och dela den med någon som kan det här?? Själv vet jag inte så mycket som sagt och därför inte lämplig som hästägare....men om vi del äger och den andra hälften kan???
Risk för ovänskap??? Eller kan det funka?
En anan fundering, obs det är bara funderingar! Skulle jag kunna ha min häst på ett turridnings stall mot att de fick använda den på tur ridning??
På det viset fick den ju motion och ridning. (har nog inte verken tid eller framförallt kunskap för att ha en egen, helt själv..)

jag skulel om jag var du isåfall helt köpa hästen och skaffa en medryttare, De viktiga är inte att kunna rida en häst utan att kunna sköta om den

Bjäbban skrev:
En anan fundering, obs det är bara funderingar! Skulle jag kunna ha min häst på ett turridnings stall mot att de fick använda den på tur ridning??
På det viset fick den ju motion och ridning.

Min faster hade sin Islandshäst på en ridskola, då gick han lektioner 3 dagar i veckan och användes på turer någongång ibland om min faster tyckte det var okej och hon själv inte skulle rida. På det sättet slapp hon betala stallhyra samt att hästen fick bra motion och hans gångarter inte förstördes, hon fick även 1 lektion i veckan på honom. (hon stod för hovslagare samt försäkring) .

Välkommen!! Visst kan du hänga här, alla vi har ju varit nybörjare o ju mer man lär sej desto mindre kan man!

Du bor ju bra, så vitt jag vet finns det mycket islandshästar/gårdar där du bor. Gå med i en klubb och skaffa kontakter så ska det nog med tiden bli som du tänkt!

SIF, där du kan kolla klubb o annat finns på www.icelandichorse.se

Min pappa köpte en egen islänning, han red några gånger när han va liten på sin systers häst, sen har han inte suttit på en häst sedan dess..
Jag fick provrida islandshästar åt honom och till sist så hittade jag en snäll, lungn valack, han är 14 år i dag.
Jag fick vara 'ridlärare' åt pappa och nu kan han ganska mycket, iaf grunderna och lite till för att rida isis. Nu ska han börja rida för instruktör.. Och vill bygga ett nytt stall med ett antal boxar och köpa fler hästar...:)

Mamma ska oxå börja rida snart, fast hon ska börja på ridhuset..

Senast ändrad:

Tror inte på det där med delägarskap på det sätt du beskriver. Mitt tips är att stalla upp där det finns kunskaper och instruktör. Var beredd att betala det extra det kan kosta, det är det värt!

Tack alla för alla tips och råd! :bow:
Stort tack också för länken till Sif! Där finns ju hur mycket som helst att läsa! :)

Nu har jag tänkt och funderat hela dagen
Och tror att jag gör som så, att jag lär mig allt som bara går under ca ett år, sedan nästa höst kan det vara lagom att titta efter en egen liten önskedröm! :love:
(om någon vill sälja till en gammal kärring förstås…. :( de flesta salu hästar tycks vara adlelse för bra för att bara gå och lulla i skogen….man skriver typ att den kräver rutinerad ryttare, eller till dig som vill tävla….inget av det passar ju in på mig.)
Nåå det får bli ett senare problem!
Jag tror också att det bästa blir att stalla upp älsklingen i något bra stall i någorlunda närhet, kanske mot att de får använda honom/henne låter faktiskt rätt smart i mina öron, för dels behövs det kunskap att sköta den på rätt sätt och dels så kan jag nog inte tidsmässigt hinna med att rida tillräckligt för att den ska må bra.

Jag har blivit erbjuden att deläga en häst för självkostnads pris, i ett jättefint stall och med fina stora hagar med kuperad terräng och rinnande vatten.
Där går i dag 4 små minishetisar, så häst kamrater finns, dock ej islänningar.
Men efter att läst runt här, har jag helt skippat det erbjudandet…
Dels läste jag i hag-tråden, att islänningar inte var så snälla till andra hästar :eek: och de här är pyttesmå!
Men framförallt så rider ägaren till stallet om möjligt ännu sämre än jag… :angel: (vi rider i samma grupp)
Det hade ju också inneburet att vi skulle dela på en häst, vilket alltså hade gjort att vi bara har en att rida på i skogen, känns lite osäkert att inte ha någon med om i fall olyckan skulle vara framme…. :eek:
Som sagt jag ger det ett år och under tiden läser jag allt jag kan + att det kanske går att rida mer än en gång i veckan när det blir vår! Just nu verkar det hopplöst att få mer tider. :mad:

IrpaSnirpa skrev:

Det låter intressant, har pm:at dig!

jag är också vuxen nybörjare, men inte på islänningar.... utan på en jätte snäll nordis....

ja vet va du kan göra det året innan du letar egen...försök leta efter medryttarhäst/sköthäst...annars kan du ju rida fler lektioner i veckan väl på det där turridningsstallet? eller kolla efter andra turridningsstall...vart bor du?
de e ju bara att beställa tider så man kanske rider iaf 3gånger/vecka lektion eller ut i skogen på turridning eller så det måste gå...

när jag red lektion innan jag hade egen häst så red jag en dag i veckan lektion och en dag i veckan ut på tur och en dag i veckan skötte jag en privathäst(förutom alla de andra vanliga hsäatarna jag red då)

så det lärde jag mig massa på...ja tror de e viktigt att du lär dig allt omkring hästen med inte bara ridningen försök gå kurser i hästskötsel, avmaskining vaccinationer o allt det där jobbiga hehe...
men viktiga.

jag har även praktiserat på olika gårdar och har du tid så kan du ju alltid hjälpa till på olika gårdar på em kanske o så får du ev låna/rida ut med deras hästar som tack det funkar oxå, många gårdar som vill ha hjälp men inte kan betala något så man får ridning/lektioner i betalning istället skitbra.

jag har gjort så hos min hovslagare som har massa isisar hon har 2 hästar till sina barn som hon inte hinner rida så ofta(när barnen inte har lust) så då har jag fått rida och träna dom trots att jag har en egen häst jättebra att rida olika hästar.

lycka till

ja du de är inte de lättaste att hitta en medryttar islänning... jag söker för fullt verkar som ingen i västeråstrakten behöver hjälp just nu med sin häst.:crazy:

nej ja har märkt det me folk verkar så snikna på nåt sätt med sina islänningar...typ de är så dyra så de vill inte riskera att de kan bli "förstörda" dumt skrivier kanske men det verkar nästan så...

men jag tror att det bästa man kan göra är att söka upp en turridning/ridskola och höra med dom om man kanske kan ta fler lektioner eller jobba extra och låna nån av hästarna.

på vissa ridskolor/turridningar kan man vara fodervärd/halvfodervärd så har min turridning som jag red på att på vintern när hästarna inte går lika mkt så kostar de typ 1500/månad eller nåt sånt och då får man rida hästarna lör-söndag och 2dagar i veckan helst själv superbra så det blir lite som en egen.
det är kanske nåt man kan disskutera med dom iallafall.

Bjäbban skrev:
(om någon vill sälja till en gammal kärring förstås…. :( de flesta salu hästar tycks vara adlelse för bra för att bara gå och lulla i skogen….man skriver typ att den kräver rutinerad ryttare, eller till dig som vill tävla….inget av det passar ju in på mig.)
Nåå det får bli ett senare problem!

Jag har blivit erbjuden att deläga en häst för självkostnads pris, i ett jättefint stall och med fina stora hagar med kuperad terräng och rinnande vatten.
Där går i dag 4 små minishetisar, så häst kamrater finns, dock ej islänningar.
Men efter att läst runt här, har jag helt skippat det erbjudandet…
Dels läste jag i hag-tråden, att islänningar inte var så snälla till andra hästar :eek: och de här är pyttesmå!
Men framförallt så rider ägaren till stallet om möjligt ännu sämre än jag… :angel: (vi rider i samma grupp)
Det hade ju också inneburet att vi skulle dela på en häst, vilket alltså hade gjort att vi bara har en att rida på i skogen, känns lite osäkert att inte ha någon med om i fall olyckan skulle vara framme…. :eek:
Som sagt jag ger det ett år och under tiden läser jag allt jag kan + att det kanske går att rida mer än en gång i veckan när det blir vår! Just nu verkar det hopplöst att få mer tider. :mad:

Klart att det finns folk som vill sälja häst till dig. Många av de hästar som står tävlingsämne/blivande tävlingshäst har inte ens startat lättklass. Många skriver så för att de tror att de skall få ut mer pengar för hästen. Dessutom spelar det ingen roll hur bra hästen än är, trivs du med den och vill lulla i skogen är det helt upp till dig. Ingen häst mår dåligt av att inte tävlas. Får den sina behov tillsedda så är den fullt nöjd. Typ mat, vatten, hästkompisar och hovskötsel.

Jag har absolut inte upplevt att Islandshästarna skulle vara elaka eller speciella mot en annan hästras. Har haft Islandshäst i blandad flock och det funkar utmärkt. Har alltid haft shettis och hon är precis som vilken annan i Islandshästflocken.

Lycka till!

/Åsa

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 411
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka