Vuxen tik på foder (staffe)

_Maria_

Trådstartare
Jag har blivit sugen på att bli med hund igen men är inte så sugen på att ha en valp. Är väldigt nyfiken på rasen Engelsk staffordshire bullterrier. Har hittat en vuxen tik som uppfödaren vill ha ut på halvfoder. Jag kan inte hitta uppfödaren på Svenska rasklubben för denna ras. Hur viktigt är detta och vad säger det om uppfödaren?

Det finns ju naturligtvis hälsoaspekter som bör kollas upp och det kommer jag isåfall att fråga uppfödaren om.

Senast ändrad:
Sv: Vuxen tik på foder (staffe)

Att uppfödaren inte finns med där betyder att denne inte är betalande medlem i klubben.
Kolla så att hunden är röntgad, både höfter och armbågar. Många staffar har tyvärr ledfel. Hör dig för hur det ser ut med allergier och demodex i släkten.

Jag köpte min första staffe som en 1:årig omplacering. Det bästa köp jag någonsin gjort! Nu har jag två. Kommer bli fler. ;)

Det viktiga är att uppfödaren är registrerad i SKK och inte rasklubben, oavsett ras.

Nu har jag skickat mail till uppfödaren där jag frågade om höft och armbågsröntgen samt allergier och demodex. Hur kom du över din omplacering? Jag var inne på en del hemsidor hus uppfödare som var registrerade på rasklubbens sida men det finns ju en del att gå igenom..Fanns ju jättemånga.

Jag kontaktade en uppfödare för att köpa valp. Sen visade det sig att hon hade Ila hemma. Egentligen var hon tänkt att stanna på kenneln som avelstik och tävlingshund, men hon och uppfödaren klickade aldrig. Klickade gjorde däremot vi direkt så det slutade med att det inte blev någon valp, det blev Ila istället. :D

Men du har inte henne på foder?

Hur tror du är bäst att göra, ta kontakt med uppfödare runt mig (som är reggade i skk) och fråga om dom har någon vuxen hund för omplacering eller till att ha på foder?

Jag köpte henne med bibehållen avelsrätt. Så uppfödaren har rätt till en kull efter henne.
Kolla in staffinfo.se där annonseras även vuxna hundar. Vet en 1,5 årig hane som söker nytt hem. men då är det en hane. ;)
Om du har facebook kan du gå med i svenska staffordshire bullterrierklubben och staffinfo, där brukar det också komma fram information om vuxna hundar till salu samt att man kan få kontakter med uppfödare och valpköpare i hela sverige. Och kolla på bilder på staffar såklart. ;)

Såg även en tik som skulle ut på foder som finns uppe i Piteå. Men då vet jag inte var i landet du bor. Den hade dock C-höfter.

Jag bor rätt långt ner i landet sen vill jag inte ha en hund med c på höfterna då jag inte vet vad jag vill sysselsätta hunden med, vill ju prova en massa:) Jag får väl bli medlem på fb igen då:D

Maila de uppfödare du är intresserad av och berätta vad du söker. Många hundar kommer aldrig ut på annons utan omplaceras via kontakter.

Tack för tipset!

En kompis hjälpte mig att kolla upp uppfödaren och den fanns registrerad på ssk. Pappan till denna tik hade hd och tiken i fråga hade en 1:a på armbågar. Nu vet jag inte riktigt hur illa en 1:a är, men om man använder en hane med hd så känns det ju inte så seriöst och sån avel vill nog inte jag stödja...

Om båda föräldrarna har anmärkningar hade jag passat mig. Nu har tyvärr stor del av alla staffar anmärkningar på armbågar eller höfter, skulle rekommendera att kolla upp både syskon och föräldrars syskon noga. Det finns en del uppfödare som röntgat länge där man kan följa statistik några led bakåt, men det här med röntgen är inget krav på staffar och något väldigt nytt så ibland kan det vara svårt att hitta.
Jag skulle exempelvis kunna se mellan fingrarna på ett avelsdjur med 0/1 på en armbåge, om samtliga syskon är fria och den paras med en fri med bra statistik på armbågar. Man får försöka tänka att staffeaveln tyvärr inte kommit lika långt som i många andra raser när det gäller fria leder (men det blir bättre peppar peppar!). Det är dessutom en väldigt snäv avelsbas där många hundar i Sverige är besläktade med varandra, så man kan heller inte bara kapa bort alla avelsdjur med belastning på leder. Lägger man sen dessutom till fri från demodex, allergier, ögonlysning, ua på patella samt genetiskt fri på HC och l2hga och ett trevligt MH blir den ännu snävare.
Det FINNS, men du får vara beredd att leta lite. ;)

Kolla annonserna på staffinfo.se. Där är det krav på röntgen på föräldradjuren för att få annonsera så där sållas en hel del uppfödare bort. Och jag skulle rekommendera dig att hålla dig undan från utställningsaveln. :meh:

Min kompis blandade nog ihop det lite, kag lyckades kolla upp hunden i fråga ED grad1 som sagt och HD B..

Pappan har blivit utställningschampion i Danmark och Sverige men ingen undersökning på höfter eller armbågar. Sen stod det något med v-08 på titlar som jag inte vet vad det bedtyder. Så jag antar att han tillhör en utställningslinje. Jäkligt märkligt att man lägger energi på utställningar men inte att undersöka höfterna och armbågarna :meh:

Mamma till hunden hade ED 0 och C på höfter och ögon ua..

Väljer tikens ägare att ta en valp från en pappa som inte ens är undersökt så känns det ju inte bra. Då finns det ju risk att hon gör likadant när tiken i fråga ska paras

Fast B räknas ju som ok höfter.Sen så får dom avla på C höfter så uppfödaren har på inget vis varit oseriös.
Och enligt SKKs regler får dom avla på oröntgade hundar.eller har i alla fall fått tidigare.

Nej, uppfödare som väljer att para ledfel med oröntgat går fetbort för mig. Det borde det vara straff på. :mad:
Vet hanhundar som använts en hel del i avel, oröntgade. Sen har dom röntgats i efterhand och det visar sig att han har D eller till och med E-höfter. Helt förkastligt. :mad:

Det stämmer att det inte finns något krav på röntgen hos staffar. Däremot jobbar styrelsen i rasklubben för att få igenom det som krav. Och jag hoppas verkligen att dom lyckas med det!

"Problem med leder och muskler är inget ovanligt i stafferasen. Det är enligt hälsoenkäten som gjordes 2010 av rasklubben den enskilt största anledningen till att staffar avlivas i förtid."

Nej, uppfödare som väljer att para ledfel med oröntgat går fetbort för mig. Det borde det vara straff på. :mad:
Vet hanhundar som använts en hel del i avel, oröntgade. Sen har dom röntgats i efterhand och det visar sig att han har D eller till och med E-höfter. Helt förkastligt. :mad:

Det håller jag helt och hållet med om!!

Vi är själv på jakt efter en staffe detta året, men satsar nog på att hitta valp, så vi kan börja från grunden. Nu har jag evt. hittat en tik som kommer paras senare i år. Men jag inser att eftersom jag vill vara aktiv med min hund har jag krav på att föräldrar djuren samt evt tidigare avkommor ska ha bra resultat på röntgen osv. Jag vill ha chansen att få en bra hund och vill inte främja osund avel. Då blir man aldrig av med "sjuka" hundar om man fortsätter avla på de "halvbra" hundarna.

Jag hade för någon månad sen en livlig diskution med en uppfödare av eng.staffe då hon talade om att nu var fodertiken röntgad med C höfter (syskon A) och den skulle paras till våren.
För mig som tidigare brukshunds uppfödare så ska höfter vara A eller B som sämst.
Så jag ifråga satte varför röntga över huvedtaget om om det är godkänt att avla på C,då blir det ju aldrig bättre,men det är min åsikt.

Behöver jag tala om att min vän inte var såååååå glad i mig just då......Oops!

Jobbar på - det handlar ju om att "gå med" i skk hälsoprogram. Vill man ha ett hälsoprogram ang höfter då eller annat så ska man ansöka om detta till skk. det finns tre nivåer

Nivå 1: Central registrering av veterinära undersökningsresultat
Ansökan om hälsoprogram på nivå 1 kan efter beslut i Avelskommittén träda i kraft med omedelbar verkan.

Nivå 2: Krav på centralt registrerat resultat avseende specifik sjukdom
I praktiken medför ofta hälsoprogram på nivå 2 en utslagning av avelsdjur och därmed en reduktion av avelsbasen trots att inga krav föreligger på specifika undersökningsresultat.

Nivå 3: Krav på centralt registrerat resultat avseende specifik sjukdom
Krav på visst undersökningsresultat avseende specifik sjukdom.
Denna nivå kan omöjliggöra användningen av utländska avelsdjur i de fall då utländska undersökningsresultat ej accepteras. Importerad hund måste vanligtvis undersökas på nytt i Sverige för registrering av avkomma, detta oavsett tidigare resultat. Rasens populationsbild är av stor vikt. Rasens numerär, sjukdomen/defektens utbredning samt övriga problem inom rasen är av avgörande betydelse för Avelskommitténs beslut om bifall eller avslag.

Ansökan om hälsoprogram på nivå 2 och 3 ska vara Avelskommittén tillhanda senast den 30 april och kan efter beslut i SKK/AK träda ikraft den 1 januari kommande år. Detta är i enlighet med beslut i Kennelfullmäktige (KF) och med avsikt att information ska delges berörda innan tvingande regler träder i kraft.

Liknande trådar

Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 342
Senast: hastflicka
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 101
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte