Vuxen som tävlar Avd B på ponny..

Quinny07

Trådstartare
Jag rider en ponny. Tanken är väl att vi ska ut o tävla lite i vår. Jag själv är 23 år så det blir ju endast avdelning B, vilket inte gör något eftersom ponnyn inte har någon tävlingsvana.

Men oftast på hopptävlingar är ju första klassen en clear round. Får jag starta en clear round med ponnyn? För att sedan starta klassen efter i avd B?

Sv: Vuxen som tävlar Avd B på ponny..

Jag rider en ponny. Tanken är väl att vi ska ut o tävla lite i vår. Jag själv är 23 år så det blir ju endast avdelning B, vilket inte gör något eftersom ponnyn inte har någon tävlingsvana.

Men oftast på hopptävlingar är ju första klassen en clear round. Får jag starta en clear round med ponnyn? För att sedan starta klassen efter i avd B?

Jag förstår inte riktigt din fråga. Menar du lokal?
Vad menar du för CR?

Jag tolkar det som att du vill starta avd A i en klass med bedömning CR. Det får du inte. Du får bara starta avd B.

bara en fråga, bedöms inte avd. B alltid som en CL? Man får väl rosett om man kommer runt på 0 fel eller är jag ute och cyklar?

Finns det Avd A och Avd B i CR?

Du får fortfarande inte starta Lokal avd A om du är öve 18 ;)

Det är just det jag undrar. Oftast är ju en CL bara en klass.. & är den då som en Avd A, eller Avd B?

det vet jag inte, det borde ju inte behövas... Fast å andra sidan, hur gör man då om man som överårig vill rida CR?

Precis så är det :)

Nej, så är det inte.

Avd B har alltid bedömning A vilket inte är samma sak som clear round.

Bedömning A: den/de med minst antal fel vinner (orfast de som har 0 fel). Placeringstabellen gäller så om det är färre än 25% som är felfria så blir även 4-felarna placerade.

Clear round: Den som går felfritt får rosett, den som inte går felfritt får göra ett nytt försök mot ny startavgift.

I bedömning Clear round kan extremerna att alla eller ingen får rosett inträffa, i bedömning A är det minst 25% placerade oavsett antal fel. Jag skriver minst 25% eftersom det har en tendens att bli väldigt många likaplacerade :-)

En klass med bedömning Clear round behöver inte ha en avdelning B, men det är fritt fram för arrangören att ha en ändå.

Fast jag begriper inte riktigt hur du menar?

Vad för CR är det du vill rida, är det en 'välj höjd själv' CR eller vad? Eller en LD CR t ex?

LD ska ju alltid gå i CR eller bed A alt A/A. Och då behövs det inte avdelning B. Sen är TR lite otydligt på om överårig ryttare då automatiskt får starta. De klubbar jag vet tolkar det så, eftersom ordalydelsen är '..behöver inte SEPARAT avdelning B' (se nedan) för dessa klasser, och alltså är avd B 'inbyggd'. Och överåriga får starta.

Är det 'centimeter-CR' är det upp till arrangören att bestämma, typ när man kan välja att hoppa t ex 40 cm CR.

TR:
Avdelning B ska finnas i normala tävlingsklasser eller som separata klasser från 0,90/LD; kat. A 0,50 m, kat. B 0,60 m, kat. C 0,70 m, kat. D 0,80 m hoppning till 1,30/MsvB; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m hoppning.

Bedömningen ska vara A. Rosett delas ut till placerade.

Sammanslagning av avdelningarna får inte göras.

Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

Klasser som har bed A eller Clear Round behöver inte separat avdelning B.

---

CLEAR ROUND rids som bedömning A. I händelse av felpoäng eller uteslutning i första försöket ges ekipaget möjlighet att rida ytterligare en gång mot erläggande av särskild startavgift. Rosett delas ut till felfria ekipage i första försöket. Avdelning B behövs inte.

---

I klass kat. D 0,80 hoppning, kat. C 0,70 hoppning, kat. B 0,60 hoppning, kat. A 0,50 hoppning (lätt D) och lägre ska bedömningen vara A, clear round eller bed A/A i hoppning i två faser

Nej, så är det inte.

Avd B har alltid bedömning A vilket inte är samma sak som clear round.

Bedömning A: den/de med minst antal fel vinner (orfast de som har 0 fel). Placeringstabellen gäller så om det är färre än 25% som är felfria så blir även 4-felarna placerade
.

Clear round: Den som går felfritt får rosett, den som inte går felfritt får göra ett nytt försök mot ny startavgift.

I bedömning Clear round kan extremerna att alla eller ingen får rosett inträffa, i bedömning A är det minst 25% placerade oavsett antal fel. Jag skriver minst 25% eftersom det har en tendens att bli väldigt många likaplacerade :-)

En klass med bedömning Clear round behöver inte ha en avdelning B, men det är fritt fram för arrangören att ha en ändå.

Men ingen vinner väl i avd B?

Men ingen vinner väl i avd B?

Jodå, alla med 0 fel, alt då om de mot all förmodan skulle vara färre än 25% av startfältet, de 25% med minst fel. Kollar du en resultatlista ang avd B ser det ofta ut såhär

1. Anna Anderson - Brunte, 0
1. Anna Eriksson - Freja, 0
1. Sofia Svensson - Svarten, 0
1. Sara Eriksson - Bläsen, 0

osv osv osv. Dvs det kan vara fem eller femton personer på 'delad förstaplats'.

Den där 25% regeln blir ibland rätt rolig om det är få startande. Här är en autentisk resultatlista jag ändrat namnen på både ryttare och ponnyer i. Två på delad förstaplats, både med 4 fel. Dessa har alltså fått rosett, vilket de inte hade fått om klassen bedömts som CR.

KLASS 3 Kat D Avd B Fas1
Bed:A

1 Erik Eriksson Erika ARS 4/59.9
1 Viktor Viktorin Viktoria RRF 4/71.9

Senast ändrad:

Nja, det var inte så jag menar riktigt.
Som jag fick förklarat för mig så är avd. B till för att tävla mot sig själv och ingen annan. Man får rosett om man kommer runt felfritt, men då får alla det. Inte den som går runt snabbast.
Kanske jag som fått fel fakta? Vad vet jag :)

det är så jag har fattat det också.
dock kan det ju hända att jag har missuppfattat ngt :)

Nja, det var inte så jag menar riktigt.
Som jag fick förklarat för mig så är avd. B till för att tävla mot sig själv och ingen annan. Man får rosett om man kommer runt felfritt, men då får alla det. Inte den som går runt snabbast.
Kanske jag som fått fel fakta? Vad vet jag :)

Du har halvt fel och halvt rätt =)

Om du rider felfritt i en klass med bed A, så hamnar du på förstaplats. Denna förstaplats får du dela med alla andra som rider felfritt, oavsett tiden. Dvs i en klass med 10 startande kan det bli så att alla rider felfritt, och då är det 10 st som delar på vinsten i den klassen, och alla de får rosett.

Om EN rider felfritt och alla andra har 4 fel, då vinner den som red felfritt, och de med 4 fel får dela på andraplatsen, alla får fortfarande rosett, både du som felfri och alla fyrafelarna. Om INGEN rider felfritt så delar de med 4 fel på förstaplatsen, och alla de får rosett osv.

Dock ska 25% av startfältet vara placerade, dvs är det 12 startande ska 3 stycken placeras. Är det tio nollor i klassen så kommer tio stycken dela på förstaplatsen och få rosett, övriga blir utan. Är det EN nolla i klassen och 6 fyrafelare, så vinner den som nollade, medan de 6 st fyrafelarna delar på andraplatsen och får rosett, övriga blir utan.

Så, det är faktiskt LÄTTARE teoretiskt att få rosett i Avd B än i CR. I båda klasserna så en nolla ger alltid rosett, men i Avd B kan du om det är få nollor få rosett även med X fel.

Men, felfritt i avd B ger ALLTID rosett ja, och du är förstaplacerad, delat med X andra (alla andra felfria). MEN, tills killnad från CR så kan du få rosett i avd B även om du INTE är felfri. Det beror helt på hur de andra ridit (dvs om det finns felfria), och hur MÅNGA felfria de finns utefter klassens storlek.

Senast ändrad:

Tillägg, avd B är till för att grundutbilda hästar (från början unghästar), så att de ska kunna få tävlingsrutin, och UTAN att de rids mot klockan. Uppenbarligen ansåg man inte att ryttarna riktigt kunde hålla sig i skinnet och låta bli att rida för placering i de 'vanliga' klasserna trots att de satt på unga hästar.

Således skapade man avd B, vilket helt enkelt är en TÄVLINGSKLASS men med bed A, strikt och alltid. Och såg till att unga hästar MÅSTE starta i Avd B. Och på så sätt skapade man en utbildande tävlingsform, där unghästarna inte gick mot klockan, men ryttarna ändå fick tävla, dvs där resultat påverkar placering.

Sen öppnade man efter några år avd B för ALLA ekipage, eftersom det ju som bekant finns fler hästar - och ryttare! - som behöver utbildas/få rutin och är 'gröna' än just de som åldersmässigt är unga.

Om inte avd B fanns blir det två fal, vanlig klass mot klockan, eller CR. I en CR så när första bommen fallit finns inget att 'kämpa för'. I en klass med bed A så finns det det, för om du 'håller dig' på 4 fel och inte får fler, kan det räcka till placering (= rosett) ändå, beroende på startfältets storlek och andelen felfria. MEN, du vinner inget på att gasa på och försöka få bäst tid bland fyrafelarna för att på så vis knipa en placering (vilket du kan göra i en klass mot klockan).

Så som sagt, om man vill ha rosett (och det vill man ju *s*) så har man större chans teoretiskt i en klass med bed A, t ex en avd B, än i en CR. Men i realiteten så går såpass många felfritt i avd B att de 'tar' alla placeringsplatserna via sind elade förstaplats, och 'bara' de felfria får rosett, och då skiljer ingenting från CR.

Men en avd B bedömd enligt bed A så kan det ALDRIG bli så att INGEN får rosett om inte alla ekipage blir uteslutna. I en CR får INGEN rosett om ingen är felfri. I ett extremexempel, så 12 startande, ALLA har 4 fel, varenda en. Bedömning CR får INGEN rosett, en avd B får ALLA de rosett då de likaplaceras på delad förstaplats.

Se mitt autentiska excempel igen. Det var 4 startande. Dvs det ska vara 1 placerad (=25% av startfältet). Av dessa fyra red TVÅ med 4 fel, och två blev uteslutna.

Resultatlistan blir alltså:
KLASS 3 Kat D Avd B Fas1
Bed:A

1 Erik Eriksson Erika ARS 4/59.9
1 Viktor Viktorin Viktoria RRF 4/71.9

Dessa två hade som synes 4 fel vardera, men väldigt olika tid. BÅDA vann (därav ettan framför ryttarnamnet, det är placeringen), de hamnade på delad förstaplats, och 2 rosetter delades ut. Hade det varit en CR hade ingen fått rosett då ingen var felfri.

Senast ändrad:

Ja, det får du. Jag gör det hela tiden.

I CR behöver man inte ha avd. A och avd B, men om det finns ska du såklart rida i avd. B.

Om du vill starta en klass som har bed A så får du även starta avd B på samma tävling i en annan klass. Eftersom bed A även får ridas av överåriga ponnyryttare (samma regler som för CR gäller även om det inte är samma prisutdelningsregler)

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 126
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar