Sv: Vuxen som tävlar Avd B på ponny..
Nja, det var inte så jag menar riktigt.
Som jag fick förklarat för mig så är avd. B till för att tävla mot sig själv och ingen annan. Man får rosett om man kommer runt felfritt, men då får alla det. Inte den som går runt snabbast.
Kanske jag som fått fel fakta? Vad vet jag
Du har halvt fel och halvt rätt =)
Om du rider felfritt i en klass med bed A, så hamnar du på förstaplats. Denna förstaplats får du dela med alla andra som rider felfritt, oavsett tiden. Dvs i en klass med 10 startande kan det bli så att alla rider felfritt, och då är det 10 st som delar på vinsten i den klassen, och alla de får rosett.
Om EN rider felfritt och alla andra har 4 fel, då vinner den som red felfritt, och de med 4 fel får dela på andraplatsen, alla får fortfarande rosett, både du som felfri och alla fyrafelarna. Om INGEN rider felfritt så delar de med 4 fel på förstaplatsen, och alla de får rosett osv.
Dock ska 25% av startfältet vara placerade, dvs är det 12 startande ska 3 stycken placeras. Är det tio nollor i klassen så kommer tio stycken dela på förstaplatsen och få rosett, övriga blir utan. Är det EN nolla i klassen och 6 fyrafelare, så vinner den som nollade, medan de 6 st fyrafelarna delar på andraplatsen och får rosett, övriga blir utan.
Så, det är faktiskt LÄTTARE teoretiskt att få rosett i Avd B än i CR. I båda klasserna så en nolla ger alltid rosett, men i Avd B kan du om det är få nollor få rosett även med X fel.
Men, felfritt i avd B ger ALLTID rosett ja, och du är förstaplacerad, delat med X andra (alla andra felfria). MEN, tills killnad från CR så kan du få rosett i avd B även om du INTE är felfri. Det beror helt på hur de andra ridit (dvs om det finns felfria), och hur MÅNGA felfria de finns utefter klassens storlek.