Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?
Vad har du kommit fram till i dina listor som du har skrivit? Vad är dina mål mer precist?
Det finns otroligt många hästmänniskor som varken är födda i höbalar eller i pengahögar, och alla tar vi oss fram på något sätt. Jag var i samma sits för fem år sedan, och jag gjorde en 5-års-plan. Det känns sjuuukt långt bort när man gör den, men jag är så glad att jag inte köpte en häst då. Min plan såg ut såhär
- Jobba som hästskötare (det gjorde jag i två stall, 3-6 månader vardera)
- Vara medryttare (det var jag på 3 hästar under de 5 åren)
- Köpa häst (har jag gjort nu förra hösten)
Varför inte ta tjänstledigt tre månader för att jobba i ett stall? Då kan det vara någon annanstans än i sthlm, leta efter ett stall du känner bra vibrationer från. För sådana som mig (och kanske dig) som inte har någon hästutbildning, lite erfarenhet men verkligen vill lära sig är det faktiskt tur att det går att jobba i stall mot att få lektioner och rida varje dag
.
Tips angående att vara medryttare är att om det är svårt att hitta i annonser, så åk ut till stall och fråga personligen. Kanske finns det något stall som du känner till eller som ser ut att ha välmående och trevliga hästar.
Om du bara vill kunna tävla på klubbnivå och du har ekonomin för det, så tycker jag inte att det finns någon poäng med att vänta med att köpa häst. Det vill säga, om du har ekonomi för att träna upp dig samtidigt som du har din häst. Jag har konverterat till westernridning när jag köpte min häst, och hon tillsammans med tränare har lärt mig otroligt mycket. Hästen har ju varit en del i min ridutveckling, helt klart, och lektioner på andras hästar hade säkert varit intressant men för min del är det inte bara träning + tävling jag vill åt, utan snarare att träna
en häst för att nå så långt som möjligt på tävlingsplatsen. Så det är som någon tidigare skrev att det beror ju lite på vilket mål man har
.