Vuxen foder till valp på 5 mån

Rotterö

Trådstartare
Vuxen foder till valp på 5 mån.
Jag funderar byta foder på båda mina hundar
Jag tycker Royal C har blivit för dyrt,560 kr för stor säck x 2. Varje mån.

Så jag funderar köra över dom på samma foder .
Halla foder medium. 26 % protein 20 % fett

Det måste väl valpen kunna äta nu
är ett medelklass foder, köps i djuraffärer.
350 säck

Sv: Vuxen foder till valp på 5 mån

Min tik som kom till mig som sjumånaders åt detta foder. Men jag vet inte hur länge hon hade ätit det.
Jag kan inte så mycket om foder men uppfödarna använder det till sina hundar och rekomenderar det till valpköparna.

Okej verkar hon må bra på det.
Äter hon valp foder eller medium.
Måste väl gå att ge vuxen foder nu till min 5 mån valp

Ser att jag skrivit lite tokigt. Min tik är idag över ett år och äter färskfoder men när vi köpte henne fick vi med en fodersäck med 26% protein och 20% fett, säcken var lila. Det var inte valpfoder.
Vad jag såg så mådde hon väldigt bra på detta foder samt kennels andra hundar såg välmående och hade blanka och fina pälsar.
Man brukar gå över på juniorfoder vid ca fem månader så det borde inte va nå problem att byta.
Om du är osäker så kontakta någon återförsäljare eller de som tillverkar fodret så får du svar på dina frågor. Tycker att det är bra att fodret är svenskt.

Lägger in en länk till deras hemsida, det går skicka frågor genom hemsidan

http://www.hallafoder.se/templates/start.php?top=0&me=0&sub=0

Ser att jag skrivit lite tokigt. Min tik är idag över ett år och äter färskfoder men när vi köpte henne fick vi med en fodersäck med 26% protein och 20% fett, säcken var lila. Det var inte valpfoder.
Vad jag såg så mådde hon väldigt bra på detta foder samt kennels andra hundar såg välmående och hade blanka och fina pälsar.
Man brukar gå över på juniorfoder vid ca fem månader så det borde inte va nå problem att byta.
Om du är osäker så kontakta någon återförsäljare eller de som tillverkar fodret så får du svar på dina frågor. Tycker att det är bra att fodret är svenskt.

Lägger in en länk till deras hemsida, det går skicka frågor genom hemsidan

http://www.hallafoder.se/templates/start.php?top=0&me=0&sub=0

Bra
Jag har redan suttit och jämfört fodren, mot royal c som dom har i dag. då verkar medium bäst.
Det är valpen som får mindre protein , mer fett,
Jag tror det går.
deras junior foder är aldeles för lite protein tycker jag,.
Jag skall nog prova detta fodret

nu köpte min gubbe fel foder i går Hallas standar, Går det att ge valpen. eller måste jag byta till medium.
skiljer i proteiner o fett o kolhydrater.
betydligt från R C som hon har nu,

ge tipps hur ni hade gjort

nu köpte min gubbe fel foder i går Hallas standar, Går det att ge valpen. eller måste jag byta till medium.
skiljer i proteiner o fett o kolhydrater.
betydligt från R C som hon har nu,

ge tipps hur ni hade gjort

Om påsen är oöppnad, då kanske ni får byta den?
Vi fick det då sambon råkade köpa RC babydog istället för junior.

Om påsen är oöppnad, då kanske ni får byta den?
Vi fick det då sambon råkade köpa RC babydog istället för junior.

jo det får man nog,
men undra hur dåligt detta standart är för vaalpen
det skiljer på proteinet o fettet

ingen som vet ??
hur det fungerar på en valp

Det beror ju lite på vilken ras du har. Den rasen jag har rekomenderar man att man bara har valpfoder så länge som en säck varar sen går man över till vuxen foder. För annars växer valpen för fort och det är inte bra.

Din fråga är en smula otydlig eftersom den inte längre gäller fodersorten du beskrev i första inlägget, utan nu gäller ett foder där allt vi vet är att "Det skiljer i fett, proteiner och kolhydrater."

Hur ska nån veta säkert om det går bra eller inte? Jag personligen skulle inte satt en 20 veckors valp på ett vuxenfoder som jag köpt av misstag, men någon annan kanske har gjort det med framgång.

ingen som vet ??
hur det fungerar på en valp

Hittade nog fodret som du menar och jag tycker det säger sig själv att det kanske inte är optimalt till en växande arbetade ras att ge foder med 12 % fett och 22 % protein ..

Speciellt inte då du kollat ut ett foder som innehåller 20% fett och 26% protein ..

Nej varför kan ni inte bara byta säck ?

Senast ändrad:

Din fråga är en smula otydlig eftersom den inte längre gäller fodersorten du beskrev i första inlägget, utan nu gäller ett foder där allt vi vet är att "Det skiljer i fett, proteiner och kolhydrater."

Hur ska nån veta säkert om det går bra eller inte? Jag personligen skulle inte satt en 20 veckors valp på ett vuxenfoder som jag köpt av misstag, men någon annan kanske har gjort det med framgång.

frågan är
Halla foder jag skulle bytt till medium på båda hundarna
26 protein 20% fett
det vi köpte fel är halla foder standard
22% protein 12 %fett.

Dom äter nu royal c maxi adult o junior 32
26%p 17% f 32 %p 17%
dom skall givet vis äta vanlig maten i en mån , Så över gången blir bra.
har köpt en säck valp o en säck vuxen royalc
och hall foder som dom skall äta lite av nu

altså 3 säckar denna månade

Hittade nog fodret som du menar och jag tycker det säger sig själv att det kanske inte är optimalt till en växande arbetade ras att ge foder med 12 % fett och 22 % protein ..

Speciellt inte då du kollat ut ett foder som innehåller 20% fett och 26% protein ..

Nej varför kan ni inte bara byta säck ?

Jo vi skall försöka få byta i morgon
Men vi ligger sjuka influensan
har en bit att åka

Okej.

Men eftersom ni har kvar av det gamla så skulle jag avvakta och byta, det ni köpt är rent generellt inte optimalt för en växande hund av arbetande ras.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 055
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 138
Senast: Luktpion
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 637
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 347
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka