Sv: Vuxen curling?
*kl*
Det är märkligt det där, för å ena sidan undanhåller man barnen från deras sociala och mentala utveckling om man INTE låter dem vara på förskolan, å andra sidan är man en dålig förälder om man väljer att låta det äldre barnet vara på förskolan när man fått ett syskon. Hur man än vänder sig har man arslet bak...
Min äldsta började på dagis när hon var drygt tre, ungefär två månader efter att minsta var född. Det var en lagom tid, jag ville inte att äldsta skulle känna sig utkörd just som minstingen kom. Hon har utvecklats fantastiskt under det här året och jag skulle inte vilja undanhålla henne från det för allt i världen, och vi har massor med tid att umgås som familj allihop. Vi åker ner till den öppna förskolan alla tre, och vissa dagar när äldsta är på dagis åker jag och minstingen dit.
Jag har varit hemmamamma i fyra år nu, och vi har ingen avlastning från föräldrar eller annan släkt så vi har varit heltidsföräldrar dygnet runt. De tillfällen vi varit på bio sedan äldsta föddes räknas på ena handens fingrar. Som hemmamamma är de där stunderna att få umgås med andra föräldrar enormt värdefulla, och skulle minstingen dessutom sova då är det en bonus - att få prata med andra vuxna en stund helt utan distraktionsmoment, det är vad jag kallar lyx. Hur ofta det händer? Med minstingen ungefär två gånger under ett års tid, hon sover sällan när det finns roligare saker att ägna sig åt... Men jag kanske inte förtjänade att få 20 minuters lugn och ro?