vrickning, hältutredning??

Buck

Trådstartare
funderar om jag ska åka till kliniken med min häst och göra en hältutredning, tror att hon vrickat sig i hagen, var tjock om karleden i tisdags morgon och trodde då det var ett 2 veckor gammalt halv djupt (ca 4mm)sår som var orsaden (hästen var inte svullen eller halt efter den skadan). travade henne och såg att hon haltade, efter det har hon vilat med bot på natten, har hon varit ute i vanliga hagen som hon delar med en annan häst under dagen.

hade hovslagaren ute i torsdags till andra hästen och han klämde då med en visiter tång(?) för att kolla efter hovböl osv, väldigt lätt reaktion på insidan av hoven. och han trodde att det antingen var ngt som kommer att bli till en hovböld(men svullnaden på karleden är lite för högt upp egentligen för att vara hovböld), en vrickning (svullnadens placering tyder mest på det) eller om man har riktig otur brutet hovben. men reaktionen av tången borde ju vara större då tycker man, och hästen travar ju i hagen och verkar pigg och glad.

svullnaden har minskat och hon är inte direkt gallig, mer tjock runt karleden. ska ta ut och kolla efter hälta idag på grusvägen.

ska jag vänta ngn dag till med vila eller boka tid till hältutredning? är arbetslös och har egentligen inga pengar till vet denna månaden dumt nog...

Sv: vrickning, hältutredning??

Om du tror att hästen har vrickat sig så hade jag avvaktat ca 2 veckor innan jag hade bokat tid. Så länge det inte är en skelettskada borde det inte förvärras av att vänta.

det är det jag tänker också, men sen vill jag ju veta vad det är för ngt, om jag ska sätta hästen i en sjukhage om hon ska röra på sig, kylgel/liniment osv XD. red ju hubertus jakt 2 dagar innan hon svullnade upp, vilade dagen efter jakten och svullen morgonen dagen på. och under jakten så gjorde hon ett par fina undan manövrerar på 2 hinder och kom ut i ojämn terräng, inte för att hon snubblade till då men hästar år ju som dom är och denna hästen är van vid plant underlag :/.. senskada? skrämmer förmodligen/förhoppningsvis bara upp mig själv...

Om hästen fortfarande är halt efter en vecka skulle jag boka tid om det inte är en rejäl förbättring.

Är den halt i hagen eller bara på böjt spår/hårt underlag?

bara halt i trav på hård grusväg, har inte sett ngt i hagen. men där är det ju mer ojämnt...

hästen har stått med bot på natten i en vecka nu, på kvällen är hon smal och fin om kota/karled men grövre på morgonen. inte alls så tjock som förra veckan men grövre än det friska frambenet.
ska beställa tid på kliniken och få det röntgat direkt om det inte blir bättre innan fredag...

Jag hade velat kolla det då det sitter flera ligament i det området och en ligamentskada är viktig att diagnosticera så tidigt som möjligt . Ring och prata med klinikvet .

Säger samma, jag vill aldrig riskera att förlänga en ev. konvalecens genom att vänta för länge med en diagnos.

bara halt i trav på hård grusväg, har inte sett ngt i hagen.

Det här låter ju jättebra,,, "bara"... tycker du ska avvakta minst i två veckor till innan du drar förhastade slutsatser och tar upp andra hästägares tid med att boka kliniktid.

Lite "dramaqueen" verkar det vara över ditt resonemang tycker i alla fall jag.

Det finns ett ordspråk, det som inte dödar det härdar..

Frågan är väl vem som dör och vem som blir härdad.

Å vem sa att den nya lagstiftningen skulle leda till svenska hästars välfärd?:crazy:

Men herregud, bor du under en sten i skogen? Det är ju inte precis så att klinikerna drivs på ideell basis. De VILL ha dit patienter, för snödd vinning.

Och många veterinärer tycker om att människor bryr sig om sina djurs välfärd, tillräckligt för att komma i tid. Hellre än när det är urakut. Alltid.

hoppas verkligen caori är ironinsk :/,

jag kan säga att inte hade en enda tanke på att det kan ha blivit skada på ligamenten(har tänkt på mycket andra saker som kan ha gått snett men inte det), ska ringa och boka tid på kliniken

men då jag vill att hästen kollas igenom helt när vi kommer dit och inte bara får travas fram och tillbaka och sen bli hemskickad för senare tid med ultraljud/röntgen osv, så behöver jag veta vad som behövs för att kolla ligamenten. senor vet jag måste ultraljudas och ben röntgas, men ligament?
vill veta det innan jag ringer så jag inte kommer till kliniken och så är ultraljuds rummet upptagen 2 timmar framåt.

det är ultraljud för ligament. I vissa fall magnetröntgen men det är inte förstahands metoden.

ok då vet jag det :D, är en liten klinik jag ska till så får se till att paxa apparaten redan när jag ringer. men jag hoppas verkligen inte att det är ngt större fel på hästen :/. idag när hon travade själv i hagen (hyfsat jämn hage, knäpp hästen fick ett ryck när grannen gick förbi och sprang lite :/) så syntes ingen hälta torr, kall och smal om benet(lite, lite grovt fortfarande dock). när jag sprungit med henne på grusvägen har det varit på morgonen direkt från boxen om det gör ngn skillnad...

Du får nog vara beredd på att de vill göra traditionell utredning på hästen innan de plockar fram ultraljudet . Vill du specifikt bara ultraljuda lär du få yrka rätt bestämt .

vill självklart göra traditionell hältutredning, allt ska kollas! både röntgas och ultraljudas om det behövs. vill bara gå till botten med felet på hästen direkt.

var hos vet idag och det var ingen vrickning, utan helt enkelt bara det gamla såret + hubertus jakten som låg bakom svullnaden.

vet såg ingen hälta på rakt spår(fick springa många gånger :p), inget vid longering, lätt hälta vid böjprov. fina röntgen plåtar och såret vid UL såg man att yttre böj senan(tror jag det var..) inte var skadad och att såret var fint, bara ärr vävnad. vilket man kan förstå då såret är ca 2 månader gammalt och har gått upp/läkt /gått upp om vartannat sen det blev mer blött i hage osv.
hästen uppförde sig super och gick knappt att tro att hon för 3 år sedan behövde lugnande bara för att springa på gången :p.

hon ska gå på anti inflammatoriskt i 10 dagar och skrittas, sen sättas igång :D.
är glad att jag litade på min känsla som sa att hon inte var helt ren och åkte in med henne trots att hon inte haltat på en vecka. :)

Så skönt ! Både att det inte var ngt större och att ha det uppkollat :)

väldigt lättande ^_^ var dock skit läskigt då det inte syntes ngt på röntgen, knappt ngt på böjprov och ul var hyfsat fint, man vill ju att de hittar ngt :( hade vet inte förstått sambandet med såret så hade man stått med en häst med "svullet ben och lätt hälta och rena plåtar/ul.

så skönt att fått veta vad som var felet ^_^

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 117
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka