vrickad kota

josephinerp

Trådstartare
Min häst har förmodligen vrickat sin kota i hagen, tips på behandling och hur länge ska han vila?
Tips på att förhindra sådant i hagen.
Har både kylt benet, användt bandage, back on track och biolight

Min häst har förmodligen vrickat sin kota i hagen, tips på behandling och hur länge ska han vila?
Tips på att förhindra sådant i hagen.
Har både kylt benet, användt bandage, back on track och biolight
Kontakta veterinär för utredning av hästen .
Egen diagnos som " förmodligen har den vrickat kotan " osv är inte vettig .
Inte heller egen behandling och ffa inte biolight om man tror det läker ngn skada öht .

Din fråga /frågor blir helt tokiga , du måste låta en veterinär undersöka hästen och diagnosticera den om den är halt . Dina frågor om hur länge den ska vila, vilken behandling osv blir helt opassliga här - du måste ha en Veterinär .

Senast ändrad:
Vad säger veterinären som behandlat hästen?

Min häst fick vila i nästan fem månader efter en vrickning i hagen. Hon svarade inte på konventionell behandling med sprutning av kotleden och inte heller på metacam. Det fanns ingen skelettskada så efter att ha uteslutit det fick hon vila sig hel igen på veterinärens order.

Hur man kan förebygga skador beror ju på varför skadan har uppkommit ifrån första början. Har man en knögglig och ojämn hage så får man se till att fixa till hagen så att den inte blir så ojämn, annars finns det nog inte så mycket att göra.

Du vet väl om att du inte ska använda back on track på en ny skada utan först efter ca 2 veckor.

Ingenting du kan göra åt det än det du göra nu och vila. Sånt handar, mest den här år tid med hormoner och bete släpp.

Jag säger detsamma låt en veterinär kolla upp din häst.

Jag har egen erfarenhet (inte min häst) av häst som inte kollades upp med en gång.

Men när det gjordes var senor förstörda och operation blev gjord.

Hästen är inte återställd, men är bättre. Ridbar kommer den troligtvis inte bli igen.

Se så du kommer till en bra klinik, veterinären som vi åkte till först gjorde röntgen o UL och ser inte senor som är skadade o senskidan ligger i kläm av ringbandet. Hon börjar skära i hoven o tar hältan som en hovböld!!

Henne förlåter jag inte, fick gå ytterligare 2 veckor med detta onda o lång resa till annat djursjukhus o operation på ( 3:de ) Slöinge djursjukhus. Där de var jättebra o supertrevlig personal.

Visst kan man ha tur att det är något enkelt man kan fixa själv men det är dumt att chansa.

Säger som alla andra, det finns bara en handlingsplan och det är en veterinärundersökning med tillhörande schema för behandling och rehab. "Troligen/kanske vrickad kota" är ingen diagnos och det kan bli långdraget och dyrt att inte få rätt undersökning och behandling med en gång. Säger också samma som någon innan sa, BOT ska inte användas på en ny skada, man ska också vara försiktig med bandage och salvor innan man vet vad och var skadan sitter.

Hur gick det?

Min häst _har_ vrickat kotan och är numer ohalt men ska få 3*stötvåg innan nytt ul.

Funderar på om jag kan hjälpa henne på traven (haha).

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama