Vorsteh...

R

Rianimare

...är det någon här som har en sån hund? Vad tycker ni om dem?

det bor en vorsteh hos oss, jättemysig, världens soffpotatis och hur snäll o go som helst :love:
man kan inte se honom som en kallblodig jakthund fast han kan vara det oxå ;) stor som ett halvt hus är han!

Min pappa är uppväxt med vhorste och jag har träffat många inom jakten, "min" hundras är dessutom väldigt lik vhorste på många sätt.

Det är trevliga hundar om de används som de ska, men de är som de flesta andra tyska hundar, tuffa, inte rädda för att slåss om ledarpositionen, kräver mycket och ngt svårmotiverade (som också ex. weimaraner, rottweiler och tysk jaktterrier kan vara).

Jag anser att en så renodlad jakthund som vhorste bör användas inom jakt, då de gör det och har en konsekvent och kunnig ägare är det mycket trevliga hundar...

//E

vi hade en långhårig vorstehtik i sju år innan vi var tvungen att ta bort henne för två år sedan för hon hade cancer och metastaser och grejer (jättehemskt :cry:), men hon var en mycket trevlig hund! rent allmänt en relativt aktiv ras, fågelhund som bekant så de älskar sin skog =) superbra jakthund var våran hund. typvärr hade hon höftfel (vanligt), ett inte så grovt fel så det blev inte opererat som jag förstått att man kan göra, men ändå väldigt märkbart, och så var hon tikilsken vilket också ligger hos rasen av någon anledning (konstigt som det kan verka.. jag fattar det inte riktigt). både hjärtskärande och ett typiskt personlighetsdrag hos bella var att eftersom hon älskade att springa så, så sprang hon trots att hon hade så förbenat ont i höften. ibland stannade hon av och skrek när höften hängt sig (tänk pathella upphakning, fast vi vet inte om den hoppade ur eller vad som hände. kanske senadrag eller så) men så började hon springa igen när det lugnat sig. det var en underbar hund.. -tår-

Jag har haft en korthårig vorsthe. Jag upplever den som en ganska tuff hund med mycket energi. En renodlad jakthund som trivs bäst för det den är till för,jakt alltså. Har också förstått att dom kan fungera bra som draghund.

Vorsthe är idag mycket uppdelad i en jaktmodell och i en dragmodell.

Har haft två st vorsthe tikar. Urgosiga :love: soff och sängpotatisar. Det gick inte att sitta på golvet och ex prata i telefon, för då hade man två st. som lagt sig rakt över en i en liten härlig "valphög". Alla som kom och hälsade på oss blev favoriter direkt, om de kliade på dem lite, så keliga.

Våra tikar var från början draghundar, men när sambon la ner, så blev de kelhundar inget som störde dem direkt.

Tyvärr fick en av dem cancer vid sex årsålder :cry: . Ivilketfall som helst de är toppenhundar!

hej!
Jag hade en kortharig vorsteh tik. Och hon var en helt otroligt underbar kelig och gosig tjej men med värsta dominanta temperamentet. Ute va hon alltid tvungen att dominera alla..och hemma fick vi braka om vem som va bossen :)
de är menade för jakt och ska da användas för det. Da mar de bäst och da har man en bra hund!

Trevliga hundar som kräver mycket av ägaren, både mentalt och fysikt... Kan bli jättetrevliga myshundar om de får utlopp för all energi. Bör få jaga, eller arbeta på annats sätt.

En vorsteh kan användas till allt utom grytjakt (för långa ben).. i Tyskland under 2WW så användes de som vakthundar, dom var jaktmästarns bästa vän då de kunde söka rätt på tjuvskyttar genom att följa spåret fr patronhylsorna, dom är ca 10 min snabbare än schäfer i drag på en sträcka (som jag "naturligtvis" inte minns nu ;)

Jag är uppvuxen med vorsteh, och våra två sista tjejer lufsade över regnbågsbron '01 o '02, 13 och 14½ år gamla.
yazzjump.jpg

Ovan syns Yazza, botten försvann plötsligt och Yazza försökte att krafsa fram botten igen ;)

yenna_alp.jpg

Yenna, Yazzas helsyster, på fjälljakt.

Och slutligen...Yeppa..en annan av deras systrar, som valp
valp2.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 479
Senast: monster1
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
746
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA