Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

FlipTheFrog

Trådstartare
Var har ni för erfarenheter av (äldre) Volvo 965, v70, v70 AWD och XC?

Som dragbil..?
Som bil på vinterväg?
Bensinförbrukning?
Finns det årsmodeller man bör undvika?
Miltal där saker och ting börjar ge sig?
Dyra att reparera?

Det är bilar under 100 000 kronor som vi kommer att titta på..

Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Ja,modell 2000 var den första årgången för "nya"V70 och där fanns en del problem med kvalitetetn,barnsjukdomar.Å andra sidan är de så gamla nu att de mesta problemen borde vara åtgärdade.
Jag kör V70XC och den är helt suverän tycker jag som dragbil oavsett årstid,drar inte så förfärligt med bensin heller(ca 1,29 med stort boggie-släp.Gamla 900 serien är också bra dragbilar men bakhjulsdrivna och kan "spinna" loss bak lätt om det är halt.Dock pålitliga,billiga att äga totalt sett men drar lite mer bensin.
Lycka till med köpet!

Jag har en XC70 -03 och är jättenöjd med den. Vinterväglag har jag inte testat än eftersom jag köpte den i april. Tyvärr har jag inte testat bensinförbrukning med släp eftersom jag bara har B-kort och i så fall bara får dra 1280 kg. BE-kort ingår i vinterns planer.
Bensinförbrukning blandad körning ca 1,03/mil.
Men jag tror inte att du lyckas hitta någon begagnad XC70 för under 100 000, tyvärr.

Immer

Senast ändrad:

Jag drog med en Volvo 940 GL i många år, går jättebra.

Bakhjulsdriften är ju klart att föredra framför framhjulsdrift, om man nu av ngn anledning inte vill ha 4 WD.

Bensinförbrukningen låg runt 0,9 l/mil vid blandad körning, runt eller drygt 1 l/mil med släp.

Billiga och enkla att reparera. Finns reservdelar på skrotarna över hela landet!

Billig i inköp och finns som nyaste årsmodell -97 har jag för mig.

XC70 från -01 med stort ume boggie numera. Och den drar mera än med förra, lilla släpet - men det är det värt :) Antalet mil med vs utan släp spelar ju också in.

Vi har dubbade vinterdäck och det är en bra drag- och vinterbil. Fyrhjulsdriften kan man dock sätta inom "" jämfört med jeepar och annat!

De nyare volvo modellerna har visat sig ha problem med bl.a elfel men kan man stå ut med lite fel här & där & har råd med att lämna in bilen på verkstad så skulle jag säga att volvo v70 är en hyffsad bil.
(Volvo är lätt att hitta reservdelar till)
De är inte vackra men de har bra väghållning, även om kombisar är lätta i baken.
Skulle jag välja skulle jag ta en cross county, xc70, då du vill använda som dragbil men även de vanliga v70 är det inget större fel på, alla dessa bilar är törstiga så du hade däremot lika gärna kunnat skaffa en ren dragbil då många ligger lika med v70 i bränsleförbrukningen.

Just ja, V70 har sjunkit mkt i pris nu men då har de oxå gått mkt, köp inte en som har för många mil på nacken.

Jag drog med en Volvo 940 GL i många år, går jättebra.

Bakhjulsdriften är ju klart att föredra framför framhjulsdrift, om man nu av ngn anledning inte vill ha 4 WD.

Bakhjulsdrift i kombination med kombi är det sämsta man kan köra.Kombi är lätta i baken & med bakhjulsdrift blir risken ännu större för rejäla bakvagnssladdar så kombi ska alltid vara framhjulsdrivna, dessutom tillverkas volvo nu bara med framhjulsdrift(öht tillverkas de flesta bilar nu med framhjulsdrift pga högre säkerhet), om man inte välder de med 4wd vill säga.

Jag kör med en volvo 855 t5 det går jätte bra , de är billiga också nu att köpa

Jag kör en V70N -01 idag med ett UmeB60 vilket fungerar bra. Jag förespråkar dock fyrhjulsdrift och frågade på bilverkstaden om det var något man bör tänka på om jag skulle köpa en beg fyrhjulsdriven V70. Jag tycker att det är bättre att höra sig för med de som reparerar bilar än de som säljer dem för då får jag veta vad som krånglar på en viss modell. Svaret jag fick var att definitift inte köpa en bil före årsmodell -03 för fyrhjulsdriften var inte ett Haldexsystem. Anledningen var att de äldre sytemen tog 10 sek på sig att göra något (kommer inte ihåg vad) vilket de inte kunde rekommendera.

Köpte nyligen en XC70-04 diesel. Den drar suveränt bra och är kanonskön att köra MEN den drar rejält mycket mer med lastat släp bakom än om man kör utan släp! Med min förra bil ( Land Rover ) så märkte man ingen skillnad i dieselförbrukning trots tung last. Däremot var den apslö att dra med...

Vi gav 225.000 för en 04:a, har svårt att tro att det ö h t går att hitta en XC70 för 100.000 tyvärr.

Det finns XC70 under 100 papp men de är sällsynta o de har ofta gått ganska långt dessvärre.

Jag har precis köpt mig en 945:a av årsmodell -98. Helt okej bil för bra pengar...sista årsmodellen va 98 för 940/945.

Jag föredrar helt klart bakhjulsdrift framför framhjulsdrift, men det är väl vad man är van vid kan jag tänka.

Det finns XC70 under 100 papp men de är sällsynta o de har ofta gått ganska långt dessvärre.

I förmiddags roade jag mig att kolla lite på begagnade XC70 på nätet. Den billigaste jag hittade då var en 01:a som hade gått 30 000 mil, den kostade 119 000.

Immer

Bakhjulsdrift i kombination med kombi är det sämsta man kan köra.Kombi är lätta i baken & med bakhjulsdrift blir risken ännu större för rejäla bakvagnssladdar så kombi ska alltid vara framhjulsdrivna, dessutom tillverkas volvo nu bara med framhjulsdrift(öht tillverkas de flesta bilar nu med framhjulsdrift pga högre säkerhet), om man inte välder de med 4wd vill säga.

Det var inte en kombi, det var en sedan. ;)

Sämsta??! Jag har aldrig kört en framhjulsdriven bil som kan mäta sig med de gamla bakhjulsdrivna. Viktskillnaden mellan kombi och sedan är inte så stor att det spelar roll, kombin är tyngre för övrigt och eftersom de är identikska fram tills gakom baksätet så bör ju de där nära 100 kg extra ligga över röven. Är man rädd för sladd alt inte klarar av att köra bakhjulsdrivet på vintern så kan man slänga in en sand eller saltsäck/hink i bagaget så är det helt problemfritt att köra odubbat vart man än vill...

Bakdjulsdrivet har betydligt bättre vändradie, inte fel alls att höra d'är det är trångt och jävligt. Släpper det så släpper inte styrning OCH drivning på smama gång vilket händer med framhjulsdrivet och den är sjukt fin att dra trailer med...

Jag håller inte med. eller jo...

Jag föredrar bakhjulsdrift när jag drar släp och när jag kör utan släp vill ja ha framhjulsdrift.

Volvo V70 - vi har ett exemplar och jag tycker verkligen inte om den. USCH, den är ofta trasig, den är skitkonstigt i bromsarna, den har svängradie som är helt kass. Nej, Usch ! För att inte tala om den lögnhalsiga färd-datorn: Du har 120 kilometer kvar till tom tank - soppatorsk fem kilometer senare...

Vi letar uppenbarligen på olika ställen...men jag har hittat XC70 för under 100 000 ! Men strunt samma...inget jag tänker diskutera vidare ändå...!

Jag hör att du har en helt annan åsikt än alla bilexperter:angel:
det spelar ingen roll om kombin är tyngre, faktum kvarstår att kombin är lättare i baken & speciellt volvokombi är kända för det.

Detta gör, oavsett vad du föredrar för hjuldrift, att en sån bil i kombination med bakhjulsdrift blir en dödsfälla att köra, okontrollerbara bakvagnssladdar häver man inte, det är bara vänta tills bilen snurrat färdigt & det blir större risk i & med att bilen har lätt att kasta sig med baken.

Dubbat eller inte har inget med detta att göra, men var jag bor måste man ha dubbat, annars åker man i diket pga isbelamrade vägar, oavsett sandsäckar där bak eller inte.
Nu anser jag dessutom att bilar ska kunna köras utan sandsäckar i bakluckan(& det gör nog även majoriteten).
Just pga denna kombinationen, tillverkar volvo med framhjulsdrift förutom på 4 wd, utvecklingen går framåt & de har inte vidtagit dessa åtgärder "bara för att", utan faktiskt pga att de noga testar sina bilar.

Bakjulsdrift har inte heller ngt med bilens svängradie att göra, vissa bilar behöver stor plats & andra inte.
Men om du svänger genom att sladda runt bakdelen runt sin egen axel, jadå är det en annan sak.
Men igen, hur många ansvarsfulla bilister gör sånt på allmänna ytor?

Ja smaken är olika.
Kruxet med framhjulsdrift & släpkörning är att det kan för lätt där fram & bilen bara spinner(har fått sitta på huven några ggr).
Men ska man köra på annat vägar av bra kvalitét ska man välja 4wd.
Nackdelen är det jag läste från testförare att xc70 inte var så himla bra med 4wd om man jämför med många andra modeller av 4wd samt att kritikerna tydligen tycktre att xc70 var bäst på bra, snabba motorvägar ist för i terrängen.

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 706
Senast: super
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag letar (fortfarande) bil, har tittat en del på XC70 men nu finns det en fin (av de skickade bilderna att döma) V70 Awd -14 som inte...
Svar
3
· Visningar
520
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt