Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC
Jag hör att du har en helt annan åsikt än alla bilexperter
det spelar ingen roll om kombin är tyngre, faktum kvarstår att kombin är lättare i baken & speciellt volvokombi är kända för det.
Detta gör, oavsett vad du föredrar för hjuldrift, att en sån bil i kombination med bakhjulsdrift blir en dödsfälla att köra, okontrollerbara bakvagnssladdar häver man inte, det är bara vänta tills bilen snurrat färdigt & det blir större risk i & med att bilen har lätt att kasta sig med baken.
Dubbat eller inte har inget med detta att göra, men var jag bor måste man ha dubbat, annars åker man i diket pga isbelamrade vägar, oavsett sandsäckar där bak eller inte.
Nu anser jag dessutom att bilar ska kunna köras utan sandsäckar i bakluckan(& det gör nog även majoriteten).
Just pga denna kombinationen, tillverkar volvo med framhjulsdrift förutom på 4 wd, utvecklingen går framåt & de har inte vidtagit dessa åtgärder "bara för att", utan faktiskt pga att de noga testar sina bilar.
Bakjulsdrift har inte heller ngt med bilens svängradie att göra, vissa bilar behöver stor plats & andra inte.
Men om du svänger genom att sladda runt bakdelen runt sin egen axel, jadå är det en annan sak.
Men igen, hur många ansvarsfulla bilister gör sånt på allmänna ytor?