Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Eh,det är ganska stor skillnad på vändradie mellan bakhjuls och framhjulsdrivna bilar,till bakhjulsdrivnas fördel,i volvos fall tror jag diffen är över 1 meter faktiskt.
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Eh,det är ganska stor skillnad på vändradie mellan bakhjuls och framhjulsdrivna bilar,till bakhjulsdrivnas fördel,i volvos fall tror jag diffen är över 1 meter faktiskt.

Skriver att det beror på modell, se nedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Nix,beror helt enkelt på att du vänder med baken istället för nosen och att axeln då blir snävare oavsett modell.
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Har en v70 crosscountry från -99 som jag har haft ett par år nu.
Var från början mycket skeptisk till fyrhjulsdriften eftersom det inte är haldex men har än så länge inte stött på några problem. Har då testat att åka på oplogad snötäckt gårdsplan med boogiesläp efter. Har även testat i skog o på regnvåta åkrar (inte alltid bästa parkeringarna på tävlingar) och än så länge inte kört fast. Har BE-kort och två tons släp. Kör släp ca två gånger i veckan året om. Bilen har en stark motor och automatväxellåda. Det går inte tungt i uppförsbackar trots stor tung häst i släpet. Skönt med automat, man kan ha full uppsikt på vägen hela tiden. Upplever det som jämnare åktur för hästen när den slipper växlingsmomentet. Det är hel skinnklädsel vilket jag oxå uppskattar när man sitter mycket i bilen med ridkläder. Ingen hästlukt sätter sig.

Bilen har gått ca 25 000 mil och under de dryga två år jag har haft den har det inte varit några större reparationer.

Nackdelen är att den drar en del bensin, utan släp på motorväg kan man komma ner i under 1 liter milen. Med häst i släpet och där det krävs en del av bilen ligger förbrukningen på mellan 1,2 -1,4 l milen. Men det är svårt att hitta en bil med stor motor som samtidigt inte drar så mycket bensin.

Den andra nackdelen är att max släpvikt ligger på 1600kg, jag skulle önska mer.

Den tredje nackdelen är att det sägs att fyrhjulsdriften skall vara känslig för tex olika däcktyper på olika hjul eller ojämt slitna däck. Var supernervös första halvåret att fyrhjulsdriften skulle gå sönder men det har inte hänt än och då har vi ändå kört en bit på fälgen efter en punktering.

Till sist en mycket skön bil att köra kommer jag att byta så är det till en som får dra mer annars behåller jag denna!

/matte som även har erfarenhet av volvo 245, subaru impreza, nissan king cab, ford escort
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Fast nu är det ju såhär att de nya volvo tillverkas med framhjulsdrift & de gamla tvärtom så det beror faktiskt på modell med just volvo.
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Är det bättre att sitta på huven än att ha en sandsäck i bahahet?

Bakhjulsdrivet har bättre svängradie, det är ett faktum. Jagf kan inte förklara det tekniska, men det har med att man kan vrida framhjulen mer när druvningen inte sitter där.

Jag brukar inte köra med sandsäck heller och brukar inte få galna sladdar, däremot ser jag allt som oftast framhjulsdrivna bilar som understyrt och hamnat i diket eller bara står och spinner i backarna...

Vi har olika åsikter och olika smak, så enkelt är det bara..
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

chrysler;937206 Bakjulsdrift har inte heller ngt med bilens svängradie att göra skrev:
Det var detta jag svarade på,och joo,det har med bakhjulsdriften att göra.
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Jag håller med dig jag! :smirk:

Har alltid kört bakhjulsdrift eftersom jag kör så mkt släp och inte tagit BE-kort förrän alldeles nyligen (annars var det svårt att hitta 4 WD som får dra lite tyngre släp).

Fördelen med bakhjulsdrift, som jag ser det, är att man känner snabbare att det verkligen är halt och kan då hålla nere farten innan det går för långt.
Kör mkt hyrbil i jobbet, alltid framhjulsdrift, och där tycker jag det är läskigt när det släpper. Helt hopplöst att häva sladden.

Men, nu ska man komma ihåg att jag är "uppfödd" med bakhjulsdrift och har lärt mig köra med sådana bilar. Jag vet hur man häver sladden, den tekniken är ändå annorlunda än mot framhjulsdrift.
Får jag sladd med framhjulsdrift och försöker likadant (vilket jag gör, sitter i ryggmärgen) så misslyckas jag undantagslöst.

/norrlänning i exil
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Fördelen med bakhjulsdrift, som jag ser det, är att man känner snabbare att det verkligen är halt och kan då hålla nere farten innan det går för långt.
Kör mkt hyrbil i jobbet, alltid framhjulsdrift, och där tycker jag det är läskigt när det släpper. Helt hopplöst att häva sladden.

Men, nu ska man komma ihåg att jag är "uppfödd" med bakhjulsdrift och har lärt mig köra med sådana bilar. Jag vet hur man häver sladden, den tekniken är ändå annorlunda än mot framhjulsdrift.
Får jag sladd med framhjulsdrift och försöker likadant (vilket jag gör, sitter i ryggmärgen) så misslyckas jag undantagslöst.

/norrlänning i exil

Jag är också "uppfödd" med bakhjulsdrivet och något jag fick lära mig på körskolan och halkbanan var just hur man hävde en sladd med bakhjulsdriven bil. Släpper med med en framhjulsdriven bil så släpper det! Upplever att det inte finns ett skit att göra, det går ju inte ens att styra!

Jag har en Volov 945 -91, innan så hade jag en Volvo 245. Har ALDRIG fått sladd trots att jag försökt (antaligen inte tillräckligt mycket). Som sagt, men känner rätt bra om det är halt och kör därefter. Bor på Närkesslätten där det kan både bli rejält med snö, men även om det kommer lite så driver vägarna igen på nolltid med rejäla snövallar. Jag har tidigare haft Merca, Saab och Ford, men Volvosarna är de bilar som jag upplever funkar i alla väder. Iofs så var Mercan en 300D och urstark när det gällde att dra.

Enligt kontakter jag har på Volvo, så är Volvo 940-serien den bästa bil de någonsin tillverkat...

/Lizzie
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Jag sladdar ofta, när tillfälle bjuds - men för att det är så roligt samtidigt som det är bra övning! :D

(Inte mitt i trafiken så inte ngn härinne tror att jag är en huligan...)
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Visst är bakhjulsdrivet underbart! Vändradien suverän, och som sagt man känner tidigare om det är halt ute, som de sa på halkan tror jag, fördelen med en bakhjulsdriven bil är att man känner nästan i svanken om det är på väg att släppa och man kan häva det redan där. Har det väl släppt med en framhjulsdriven bil är man ganska kokt.
Sladdar också gärna. Körde första vintern med körkort en 945 turbo med kassa dubbdäck och var inte ens nära att åka i diket... :D
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Köpte en V70 D5 (dieselturbo) -02. Super bra dragbil. Känns knappt när du kopplar på släp. Kör man långt med släp ligger genomsnitts förbrukningen på 0,8 liter/milen Utan släp 0,5 liter/milen. Dock är ju skatten högre för dieselbilar men jag är helnöjd med min diesel bil
ps den är snabb oxå ds
 
Sv: Volvo 965 - v70 - v70 AWD - XC

Har en volvo xc70D5 -04 o drar en Ifor Wiliams. Kör minst 1 gång i veckan med stor häst. Denna bil är den bästa dragbil jag har haft, den har nu gått snart 14000 mil har kört 3000mil själv. Det är en automatare (något som jag alltid har varit skeptiskt emot) som växlar väldigt mjukt inga onödiga ryck som man ibland kan få vid manuel växellåda. Nackdelar med volvo är dyra reservdelar (tycker jag) en handbromsback släppte för mig slog sönder hur mycket som helst kostade 7500kr att rep. :(
Dieselskatten är ju ganska knäckande ca 7100kr om året.
Kanske kan upplevas som stor o klumpig.
Fördelar med denna är låg bränselkostnad. härligt vridmoment, komfort,o att det finns resevdelar att få tag på så att bilen inte behöver stå, finns hyggligt urval av begagnade krockade bilar som kan donerar biligare reservdelar så man inte behöver köpa de svindyrar nya(tänker på mitt handbroms haveri) Har aldrig blivit sittandes någonstans tack vara fyrhjulsdriften som tex. på årets hubertusjakt så var det ett antal bilar som hade problem. Jag är en av dom som kommer till träningar på vintern varenda gång tack vara fyrhjulsdriften.
Har erfarenhet av Mercedes 190 D 2.5 snål men trött.
Volvo 850 GLT bra dragbil men missade en hel del träningar på vintern
v70 xc -98 bra dragbil men svindyr i bränsle o däckkostnad.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 706
Senast: super
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag letar (fortfarande) bil, har tittat en del på XC70 men nu finns det en fin (av de skickade bilderna att döma) V70 Awd -14 som inte...
Svar
3
· Visningar
520
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp