Voltaire - psyke

frittan

Trådstartare
Några som har hästar efter Voltaire eller har voltaire i stammen?
Är Voltaire "känd" för att ge en viss sorts psyke till avkommorna? :)

Sv: Voltaire - psyke

jag har fått för mig att Voltaire nedärver mkt bra psyke. Vinnarskalle o samarbetsförmåga.

Såg att vinnaren av Globe tour var e. Voltaire,

Min är e, Voltaire o finns med på denna film dom tyvärr börjar med en prisutdelning. http://www.youtube.com/watch?v=kDDsSHLP3lQ

Jag hoppas att Voltaire är en av det bästa blodet i världen o speciellt då man matchar det bra! :)

jag har fått för mig att Voltaire nedärver mkt bra psyke. Vinnarskalle o samarbetsförmåga.

Såg att vinnaren av Globe tour var e. Voltaire,

Min är e, Voltaire o finns med på denna film dom tyvärr börjar med en prisutdelning. http://www.youtube.com/watch?v=kDDsSHLP3lQ

Jag hoppas att Voltaire är en av det bästa blodet i världen o speciellt då man matchar det bra! :)

okej okej. jag har hört att han var lite knepig och såg spöken och sådär? men det är inget du hört eller märkt något av? :)

Mitt sto har Voltaire som "farfar" och har ett helt underbart psyke. En snäll häst med "go" som har lärt för att läras sig. Bäst av allt hon är ingen "fjant" häst.
/MVH

Mitt sto har Voltaire som "farfar" och har ett helt underbart psyke. En snäll häst med "go" som har lärt för att läras sig. Bäst av allt hon är ingen "fjant" häst.
/MVH

min valack har voltaire som farfar, därför jag funderar. det är många som säger att han är otroligt lik voltaire. både till utseende, galopp... men en annan har också sagt att de är lika i psyket då min är lite fjantig och ser spöken och är väldigt tittig. men jag vet inte alls hur voltaires psyke är :) o enligt dig och en till som svarat i tråden så har inte era hästar fått sådant psyke isåfall.

Svårt att sia om hur med temperament nedärvs, klart det finns vissa trender, men alla har två föräldrar, och sedan är det givetvis miljöfaktorer vid uppväxt osv. Nu har Voltaire många godkända hingstar efter sig, och mitt sto är ett fransk halvblod efter Gold De Becourt. Vet inte var hon fick sitt utmärkta psyke från, men jag är väldigt glad för att hon har det!

/MVH

hejsan, jag har ett sto och en vallack som har Voltaire i sig då stoet har perioder som hon ser enormt mycket spöken och kan vägra göra en del saker sen har jag vallacken han är lite tittig när man hoppar fast han skulle aldrig tänka sig att stanna han hoppar bara lite högre om det är tittigt.

Voltaire är nog mest känd för sin fina hoppförmåga, samt sin stora galopp.
Känsliga avkommor som kräver sin ryttares lyhördhet . men nervösa/tittiga har jag aldrig upplevt dom som.

Det har jag aldrig hört talas om.

Voltaire är, by far, en av de mest lovordade hingstar genom tiderna o har fått avkommor som Concorde vilkas avkommor man ser överallt i toppen.

Voltaire var den enda hingsten på " topp 10 listan" i Ridsport som var med i både hoppning o fälttävlanstoppen.

Min har arab o fullblod bakom sig på mödernet o är absolut noll tittig.

Vad har du för möderne på dessa 2 hästar?

Om man är intresserad att få in Voltaireblod på hingstsidan, vilka alternativ skulle kunna vara intressanta då?

Ser att de använt sig av just Voltaire på syskon till det sto jag har i avel, och det verkar blivit bra, kanske kunde vara ett alternativ till årets betäckning om man hittar någon lämplig...

ja, jag går o tänker detsamma!

Jag funderar på att ta Voltaire himself till ett Irco Marco sto.

Concorde är nog den bästa sonen om man vill ta det. Inte fel!! Jag tycker man ser minst 5 hästar med Concorde utomlands i lite högre klasser.

Jag vill få upp mankhöjden på IMstoet o hoppas att Voltaire kan bidra med det. Still going strong verkar det som! MEN fertiliteten har jag ingen aning om. Har mailat Eklunda o frågat.

Ja kul att han finns i både Fälttävlans- och hopptoppen!

ja, jag går o tänker detsamma!

Jag funderar på att ta Voltaire himself till ett Irco Marco sto.

Concorde är nog den bästa sonen om man vill ta det. Inte fel!! Jag tycker man ser minst 5 hästar med Concorde utomlands i lite högre klasser.

Jag vill få upp mankhöjden på IMstoet o hoppas att Voltaire kan bidra med det. Still going strong verkar det som! MEN fertiliteten har jag ingen aning om. Har mailat Eklunda o frågat.

Ja kul att han finns i både Fälttävlans- och hopptoppen!

Jaså det går att få?! Är det svindyrt?? Vore kanske något annars? Ser att stoets syster Mirkowiz är e Voltaire, hon i sin tur mamma till Sjoeke. Sen finns en bror på Hemmelhorst i Holland vars pappa är Concorde, kanske borde kombinationen vara nåt att efterlikna?!

De som finns i sverige är ju lätt räknade!

Guido som har Voltaire som pappa och Niveau som har honom som morfar...

Har själv använt Guido och är mycket nöjd! Men det var till ett fbl sto, han har ju själv mycket massa! Avkomman är bara två men ser lovande ut, och hon hoppar HUS! Jag har gjort om kombinationen och hoppas på ett lika fint föl i vår!

ja absolut! Vad spännande! vad är det för sto? Har de syskonen presterat?

Ja, jag minns ej hur dyrt men nijhof har honom o jag hittade ej pris på deras sida men ska gå in igen.

Jag kommer ångra mig om jag ej hittar ett bra sto använder honom tror jag innan han försvinner. Volatire är en golden cross med Nimmerdor o annat "tufft" blod.

De som finns i sverige är ju lätt räknade!

Guido som har Voltaire som pappa och Niveau som har honom som morfar...

Har själv använt Guido och är mycket nöjd! Men det var till ett fbl sto, han har ju själv mycket massa! Avkomman är bara två men ser lovande ut, och hon hoppar HUS! Jag har gjort om kombinationen och hoppas på ett lika fint föl i vår!

Vi fick i somras både ett Guido och ett Niveauföl. Måste säga att det är allt lite ruter i dem. I fölskaran på 5 styck så är det just de här två som gärna tetas och gnetas med varandra. Som bestämmer osv. Kanske lite vad man kan säga skarpa Niveaun är den skarpare. Däremot är både urtrevliga att hantera.

Gira, som inte bangar för att göra om kombinationerna.

ja absolut! Vad spännande! vad är det för sto? Har de syskonen presterat?

Ja, jag minns ej hur dyrt men nijhof har honom o jag hittade ej pris på deras sida men ska gå in igen.

Jag kommer ångra mig om jag ej hittar ett bra sto använder honom tror jag innan han försvinner. Volatire är en golden cross med Nimmerdor o annat "tufft" blod.

Vad intressant info....

Är själv nybörjare, men hittade detta stoet på annons och fick låna av en jättegullig tjej som ville ta paus med hästeriet. Stoet heter Tolinda e Amulet u Jasper och faktiskt med Nimmerdor i tredje led. Har själv inga meriter med pga av att hennes mamma är ster pref i Holland på Hemmelhorst sporthorses och att hon har syskon som har diplom och tävlar vågar jag chansa :)

Tycker mycket om henne och överväger att låna henne för ett föl till. Nu dräktig med Sheraton. Ser att hennes syster Mirkowiz har fått en avkomma e Sheraton, Whisky, hur kan man få reda påmer info om denna avkomma?! Hör av Dig till mig om Du får reda på mer info om Voltaire, kostnad osv...

ja, va kul!

Ja niveau är ju ett exempel på den perfekta Golden crossen Voltaire- Nimmerdor. Jag funderar på en hingst med Nimmerdor till mitt Voltairesto i år oxå..

Några exempel på avkommor till Voltaire o på just denna sk Golden Cross:

http://www.team-nijhof.nl/uploads//offspring//offspring_voltaire.pdf

Niveau verkar ge bättre typ än vad han själv är? eller?

Svårt att säga, vet ej hur han såg ut som föl/åring och hur de ser ut just nu säger inte alltid så mycket om slutresultatet. Men det blir en stoor gumma, med väldigt långa ben! De var långa då hon föddes och de är fortfarande lika långa vs kroppen. Tror hon ändar på 170+. En väldigt trevlig rörlighet i gångarterna har hon också. Hon utmärker sig i hagen och är den som folk ser först.

G

ja, va kul!

Ja niveau är ju ett exempel på den perfekta Golden crossen Voltaire- Nimmerdor. Jag funderar på en hingst med Nimmerdor till mitt Voltairesto i år oxå..

Några exempel på avkommor till Voltaire o på just denna sk Golden Cross:

http://www.team-nijhof.nl/uploads//offspring//offspring_voltaire.pdf

Niveau verkar ge bättre typ än vad han själv är? eller?

Hmmm jag har ju ett sto med Nimmerdor som farfar gåendes här hemma...

G

Ha ha, jo tuff var min lilla med! Hon tog snabbt kommandot över det andra fölet, trots att han var både äldre och större! Men så var hon ledarstoets röda unge också! I hanteringen var hon enkel,trevlig och medgörlig så länge hon hade lust...

Skulle ha haft en e. Guido i våras också men den var tyvärr dödfödd. Men som sagt kommer det en i vår och då hoppas jag verkligen att det går bra!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025