Vojlockar, helt ute??

HannaZ

Trådstartare
Har en liten häst (läs d-ponny) och med schabrak som täcker hela magen kommer jag helt enkelt inte åt att toucha henne med spöet så jag behöver vojlockar. Men det verkar vara lättare sagt än gjort. Var hittar man dom?

Är det så ute med vojlock att de knappt tillverkas längre. HÖÖKS tex har bara en enda, och den ser ut att vara för kort för sadeln.

Falsterbo kommer ju snart iofs så får kika där men det borde ju finnas att köpa på fler ställen.

Sv: Vojlockar, helt ute??

Har inte sett tillstymmelsen till några vojlockar på år och dár i ridsportbutikerna. Har två stycken liggande som vi fick med hästar vi köpt för ca 15 år sedan.

Börjes tror jag har någon vojlock också?
Den hööks har är ju islands/dressyr-modell, jag kan tänka mig att de flesta (av de få) vojlockar som finns är just för islandssadlar. "Vi" har tydligen en förkärlek till att ha antingen vojlock eller inget alls, gissar att det beror på små hästar och ofta ganska stora sadlar, så ett schabrak i tillräckligt stor storlek för sadeln gömmer väl hela hästen :D
Så leta bland islandshästsidor/butiker är mitt tips :)

Jag har samma problem.

Tycker det är snyggare med vojlock också, man vill ju se den snygga hästen därunder, inte schabraket, liksom... :p

Mias RS, Hansbo, Kavalkade, Equipage, Capriati, Globus, Ástund, Hrimnir har vojlockar :)

Min häst "kan" inte heller ha schabrak, det ser ut som att han har täcke på sig då :p
Så nu har jag blivit bra på att hitta vojlockar till både hopp och dressyrsadeln :)

Det svåra med vojlock är att hitta någon som passar formen av sadlen. Mina allroundvojlockar sitter hur konstigt som helst på hoppsadlen och på allroundsadlen. De två dressyrvojlockarna jag har är för smala där uppe (bossorna går utanför) därför väljer jag hellre schabrak.
På sommaren är vojlock att föredra, känns schysstare mot hästen att täcka något minde yta med utrustning än vad som är nödvänligt.

Hmm men vad har du för märken på vojlockarna då?

Jag har ngn från Börjes och Hööks tror jag det är och de sitter precis som du beskriver det riktigt illa.

Men alla de andra jag har så är passformen fin fin :)

Schabrak kan också ha dålig passform..

jag har en brun vojlock från hansbo:p, använder knappt den då den är till dressyr och jag har hoppsadel och en allround dvs den är för lång ned till, hade gärna haft en vit vojlock till allround sadeln som jag har när jag dressyrar :D känns som lite mycket på hästen med shabrak på sommaren. dock så är det nog svårt att hitta en med bra passform :(

dock har min polle låång rygg så med vojlock så ser hon ännu längre ut dvs motsatsen till ts problem med shabrak :p

tycker man borde göra fler variationer på vojlockar, t ex i st 15-16-17 osv efter sadlens storlek, och sen göra fler vojlockar till hoppsadlar :D

Senast ändrad:

Jag har haft två stycken från hööks, den ena fungerar faktiskt men den andra är värdelös. Sen har jag två vita med fotteundersida köpta på en auktion för 10:-/st, genialt ur funktionssynpunkt men de går inte att använda. Passformen är för illa.

Dressyrvojlocken har jag inget märke på. Men den är svart och små-quiltad.

Jag vet ett stort ridläger som bara använder sig av vojlockar, de hade hansbo och det märket som ÖB hade, horse-pro vad jag kan minnas, och de flesta där tyckte jag hade bra passform faktiskt.

Tack alla!

Hittade en begagnad i fint skick som jag ska köpa, så har jag nåt att börja med, kanske beställer från Mias sen.

Tack alla!

Hittade en begagnad i fint skick som jag ska köpa, så har jag nåt att börja med, kanske beställer från Mias sen.

Börjes har voljockar precis som någon skrev innan. Jag måste använda voljockar på sommaren för min pålle blir skitirriterad över att ha schabraket på sig på sommaren så jag får när han blivit svettig sitta och vika upp det under mina ben vilket blir knöligt för mig.

Då är det inte bara jag som saknar vojlockar! Kollade i Ullared, EN hittade jag, sen var det bara schabrak.
Nu har jag ju en bomlös sadel så jag måste ha en speciell pad under, men innan när jag letade efter vojlockar, det FANNS ju inga! Ett schabrak såg ju för 17 ut som ett täcke till min lilla häst! :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 765
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring