VOJ! VOJ! VOJ!

HEXE

Trådstartare
Var precis och nattade hästarna och mitt sto som skall föla 30:e Juni har fyllt på juvren :confused:
Dom är jätte hårda och det har blivit två bullar framför juvren, jag har för mig att mitt förra sto gjorde något liknande men jag kommer inte ihåg när i dräcktigheten det var, det var ett par år sedan.
Jag har höjt kraft givan litegrann och så har jag låtit henne gå och beta i trädgården lite dom sissta dagarna, kan det vara vårgräset? eller??? fölungen sparkade och var hur livad som helst men jag vet inte om jag skall vara orolig, någon som vet mer om detta än mig ???

Inte mer än att man inte ska höja kraftfodergivan veckorna före fölningen!

Ja det läste jag i en tråd nyligen, men Piffin har drygt två månader kvar så det känns lite oroligt.

Bullar framför juvret har även mina 2 ston nu som ska föla i början-mitten av Juli, men de har inget juver ännu och fodret ökas ständigt lite + att de äter gräs (korta strån).

Har heller aldrig haft något sto som fyllt juvren förrän under sista månaden eller sista två veckorna, så det verkar konstigt om ditt sto redan har ett hårt juver.. KAN vara juverinflammation på gång kanske, då får hon isf ont i juvret och feber!

Så här ser ett välfyllt JUVER ut precis innan fölningen. :)

Tack så jätte mycket för fotot. Mitt sto har :oINTE :o fyllt juvret såg jag utan hon har som du säger bullar framför juvret däremot så är hon ganska hård på juvret.
Då kanske jag kan lugna ner mig lite nu och inte springa ut i tofflor stup i kvarten och titta under magen på min förvånade men tålmodiga häst :smirk:

Hejsan! Imorse när jag fodrade hästarna såg jag "bullar" framför juvren på mitt sto som är beräknad att föla till midsommar. Blev ganska förskräckt jag med...Men tror att det är ökad kraftfodergiva+nytt gräs som är boven. Det är mitt och stoets första föl så det är nervöst!!! Visserligen kommer vi få föl nu i dagarna då vårt importsto vi köpte i fjol visade sej vara dräktigt. Men det känns inte lika nervöst eftersom hennes föl klarat transport till Sverige och en del träning på tornerspelsbanor under hösten innan vi märkte dräktigheten.
/ady

Liknande trådar

Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 750
Senast: Aliche
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 010
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben